R19 16v dör ibland m.m.
Moderator: Forumpolisen
Någonting dödar stiften. Jag startade upp den idag och lät den gå tills den somnade. Sen gick den inte att få liv i alls. Inte ens på 2 cyl som alltid har gått tidigare. Plockade ur stiften som var svarta och blöta och stoppade i en uppsättning rena stift. Då startade den direkt sen. Den ryker som sagt en hel del (vitt kanske lite gråaktigt), så man kan misstänka att någonting förbränns som inte ska det. Men den drar inget vatten eller olja och den läcker ingen kompression. Bensinen är nytankad.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
kolla så tändspolen har bra anslutning till jord och +
du hade bytt lambdasensorn va?
mät på signalen och kolla så den ligger på runt 0.5-0.6 volt
det kan vara så att den ger fel värde när den blir varm vilket surar motorn.(för mycket soppa)
det kan också vara stopp i returslangen från fuelrailen = pressar spridarna öppna
har du komptestat när motorn är kall resp varm ?
du hade bytt lambdasensorn va?
mät på signalen och kolla så den ligger på runt 0.5-0.6 volt
det kan vara så att den ger fel värde när den blir varm vilket surar motorn.(för mycket soppa)
det kan också vara stopp i returslangen från fuelrailen = pressar spridarna öppna
har du komptestat när motorn är kall resp varm ?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Nu är felet hittat och åtgärdat (antagligen, kanske för tidigt att såga än. Men....)
En av kontakterna inne i kontakten från ECU till spridare var uttänjd, den ska ju klämma åt runt stiftet från andra delen av kontakten. Lite pill med liten mejsel sen har bilen fungerade bilen bra under en längre provtur med en del start - stopp och stänga av och slå på motorn igen osv. Får väl se om det bara var det som var problemet?
Innan jag fixade till kotakten så gick det att stänga av motorn genom att böja lite på kontakten så det var 1 fel där i alla fall.
Jag får väl våga mig till bilprovningen nästa vecka och se om dom hittar några fler fel åt mig. Billig felsökning att åka till SBP, 300 spänn och dom går igenom det mesta.
En av kontakterna inne i kontakten från ECU till spridare var uttänjd, den ska ju klämma åt runt stiftet från andra delen av kontakten. Lite pill med liten mejsel sen har bilen fungerade bilen bra under en längre provtur med en del start - stopp och stänga av och slå på motorn igen osv. Får väl se om det bara var det som var problemet?
Innan jag fixade till kotakten så gick det att stänga av motorn genom att böja lite på kontakten så det var 1 fel där i alla fall.
Jag får väl våga mig till bilprovningen nästa vecka och se om dom hittar några fler fel åt mig. Billig felsökning att åka till SBP, 300 spänn och dom går igenom det mesta.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Det var inte enda felet. Jag satt tillbaka den MAP sensorn som var "ny" (piratprylar). Då kom jag inte långt innan bilen dog igen. Omöjligt att starta var den med, precis som förut. Så jag satte tillbaka den gamla orginalsensorn igen och sen startade den och gick utan problem.figgesoft wrote:vi får hålla tummarna att det är det enda felet
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T