R19 16v dör ibland m.m.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Geronimo
Posts: 57
Joined: 15 Oct 2008, 22:19
Location: Västerås
Contact:

Post by Geronimo »

Tony wrote:4spridare med 2stift =8
kan du rita hur det är kopplat hos dig..
Image
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Image
Efter schemat alltså.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ok varför man kopplat ihop dom kan man ju undra ,eftersom det finns 2st spridarutgångar.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

inutiboxen sitter kanske endast ett slutsteg men som delas upp på två stift p.g.a. den höga strömmen. det skulle vara den mest logiska förklaringen.

jag kan kolla hur det ser ut i min f7p box imorgon.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Geronimo
Posts: 57
Joined: 15 Oct 2008, 22:19
Location: Västerås
Contact:

Post by Geronimo »

Någonting dödar stiften. Jag startade upp den idag och lät den gå tills den somnade. Sen gick den inte att få liv i alls. Inte ens på 2 cyl som alltid har gått tidigare. Plockade ur stiften som var svarta och blöta och stoppade i en uppsättning rena stift. Då startade den direkt sen. Den ryker som sagt en hel del (vitt kanske lite gråaktigt), så man kan misstänka att någonting förbränns som inte ska det. Men den drar inget vatten eller olja och den läcker ingen kompression. Bensinen är nytankad.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

kolla så tändspolen har bra anslutning till jord och +

du hade bytt lambdasensorn va?
mät på signalen och kolla så den ligger på runt 0.5-0.6 volt

det kan vara så att den ger fel värde när den blir varm vilket surar motorn.(för mycket soppa)

det kan också vara stopp i returslangen från fuelrailen = pressar spridarna öppna

har du komptestat när motorn är kall resp varm ?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Geronimo
Posts: 57
Joined: 15 Oct 2008, 22:19
Location: Västerås
Contact:

Post by Geronimo »

Nu är felet hittat och åtgärdat (antagligen, kanske för tidigt att såga än. Men....)

En av kontakterna inne i kontakten från ECU till spridare var uttänjd, den ska ju klämma åt runt stiftet från andra delen av kontakten. Lite pill med liten mejsel sen har bilen fungerade bilen bra under en längre provtur med en del start - stopp och stänga av och slå på motorn igen osv. Får väl se om det bara var det som var problemet?
Innan jag fixade till kotakten så gick det att stänga av motorn genom att böja lite på kontakten så det var 1 fel där i alla fall.

Jag får väl våga mig till bilprovningen nästa vecka och se om dom hittar några fler fel åt mig. Billig felsökning att åka till SBP, 300 spänn och dom går igenom det mesta.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

vi får hålla tummarna att det är det enda felet
:)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Geronimo
Posts: 57
Joined: 15 Oct 2008, 22:19
Location: Västerås
Contact:

Post by Geronimo »

figgesoft wrote:vi får hålla tummarna att det är det enda felet
:)
Det var inte enda felet. Jag satt tillbaka den MAP sensorn som var "ny" (piratprylar). Då kom jag inte långt innan bilen dog igen. Omöjligt att starta var den med, precis som förut. Så jag satte tillbaka den gamla orginalsensorn igen och sen startade den och gick utan problem.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Post Reply