R19 16v dör ibland m.m.
Moderator: Forumpolisen
R19 16v dör ibland m.m.
Har ärvt en R19 16v som många har försökt med men ingen lyckats =) Sist den fungerade felfritt var -05 nångång och sen dess har massor bytts. Själv har jag haft bilen i 1 vecka så jag har inte hunnit med att kolla upp så mycket.
De problemen som jag inte direkt ser någon lösning på är:
1. Motorn dör lite då och då. Ibland hoppar den igång direkt igen, ibland går den att starta med tändningsnyckeln direkt och ibland kan man dra ur batteriet utan att den går igång?
2. Ibland så "bolmar" det ut vit rök ur avgassystemet. Aldrig när bilen är kall utan bara när den är varm, den släpper en rökridå efter sig i några sekunder sen slutar det ryka.(jag hade en Suzuki Swift GTi som gjorde exakt samma sak en gång i tiden och på den så slutade det bara av sig själv?). Röken lukar apa, eller bränd plast.
Jag har sökt här på forumet och på alla andra Renaultforum jag hittat på språk som jag förstår och fått en del tips på saker som jag har eller ska kolla upp. Men mera förslag är välkomna. Allt som det skulle kunna bero på hur konsigt det än låter vill jag veta. Så jag slipper bli ytterligare en som misslyckas med bilen.
Det som är nytt/bytt eller kollat är:
Katalysator
Lambdasond
Fordelarlock
Rotor
Tändstift
Tändkablar
Spridare
Tomgånsmotor
Spjällägesgivare
MAP sensor
Vakumslangar
Jordpunkter
Vevaxellägesgivare (RPM sensor)
Alla kontakter som är synliga från ovan (ska hissa bilen på fredag)
Vad det är som gör att den bara dör utn förvarning har jag ingen aning om, med det verkar vara ettvanligt Renault problem så ös på med förslag.
Den vita röken får ju en att tänka toppackning direkt, men jag tror (hoppas) på att det kanske inte den som gått. Killen som hade bilen innan mig bytte Katten och lambdan sen har bilen stått tills jag tog över den. Innan katt/lambda bytet så rök den inget. Han har inte användt riktigt packningsmaterial utan något smet som han kladdat på mellan bitarna och runt skarvarna. Jag tror det är de skiten som brinner när katten blir ordentligt varm? Hade det varit vatten p.g.a. körd toppackning så borde vattennivån minska i expansionskärlet och det borde ryka mer eller mindre hela tiden. Men kom gärna med mera tips på vad det kan vara.
/Tack!
De problemen som jag inte direkt ser någon lösning på är:
1. Motorn dör lite då och då. Ibland hoppar den igång direkt igen, ibland går den att starta med tändningsnyckeln direkt och ibland kan man dra ur batteriet utan att den går igång?
2. Ibland så "bolmar" det ut vit rök ur avgassystemet. Aldrig när bilen är kall utan bara när den är varm, den släpper en rökridå efter sig i några sekunder sen slutar det ryka.(jag hade en Suzuki Swift GTi som gjorde exakt samma sak en gång i tiden och på den så slutade det bara av sig själv?). Röken lukar apa, eller bränd plast.
Jag har sökt här på forumet och på alla andra Renaultforum jag hittat på språk som jag förstår och fått en del tips på saker som jag har eller ska kolla upp. Men mera förslag är välkomna. Allt som det skulle kunna bero på hur konsigt det än låter vill jag veta. Så jag slipper bli ytterligare en som misslyckas med bilen.
Det som är nytt/bytt eller kollat är:
Katalysator
Lambdasond
Fordelarlock
Rotor
Tändstift
Tändkablar
Spridare
Tomgånsmotor
Spjällägesgivare
MAP sensor
Vakumslangar
Jordpunkter
Vevaxellägesgivare (RPM sensor)
Alla kontakter som är synliga från ovan (ska hissa bilen på fredag)
Vad det är som gör att den bara dör utn förvarning har jag ingen aning om, med det verkar vara ettvanligt Renault problem så ös på med förslag.
Den vita röken får ju en att tänka toppackning direkt, men jag tror (hoppas) på att det kanske inte den som gått. Killen som hade bilen innan mig bytte Katten och lambdan sen har bilen stått tills jag tog över den. Innan katt/lambda bytet så rök den inget. Han har inte användt riktigt packningsmaterial utan något smet som han kladdat på mellan bitarna och runt skarvarna. Jag tror det är de skiten som brinner när katten blir ordentligt varm? Hade det varit vatten p.g.a. körd toppackning så borde vattennivån minska i expansionskärlet och det borde ryka mer eller mindre hela tiden. Men kom gärna med mera tips på vad det kan vara.
/Tack!
Vad är det för årsmodell? Kan den vara så ny att den har en strulande startspärr? Har du öppnat databoxen och kollat skicket på den? Annars är alla standardtipsen för 19 16v avverkade så vitt jag kan se :/
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Det är en -92:a. Nej har inte kollat boxen. Jag har en extra box så jag ska prova att byta. Ang. vevaxelgivaren så har jag bara gjort rent givaren+ kontakterna. Kan man mäta upp den? (På SAABar tex. så ger den en viss spänning vid ett visst varvtal och sen kan man mäta upp motståndet mellan kontakterna med motorn av och då lätt se om den är hel eller inte. Fast de erfarenheter jag har av dåliga vevaxelgivare så ger det rycking gång och orolig tomgång med? Och att bilen oftast blir svårstartat när den är varm/ljummen.Joakim16v wrote:Vad är det för årsmodell? Kan den vara så ny att den har en strulande startspärr? Har du öppnat databoxen och kollat skicket på den? Annars är alla standardtipsen för 19 16v avverkade så vitt jag kan se :/
De gångerna bilen inte vill starta när den har dött, så hostar den och smäller. Ibland kan man få den att gå i några sekunder på 1 el. 2 cylindrar om man håller fullgas när man startar, sen efter några försök startar den som vanligt.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
styrbox och tändlägesgivaren kan nog strule som sagt och har du en annan styrbox testa den,sedan byta tändlägesgivaren..
När kommer röken när den är varm?? typ vid gassläpp..bränd plast låter ju som olja ,men den är ju lite blåaktig, och om den inträffar vid gassläpp behöver toppen renoveras, vilket det brukar behöva göras...
När kommer röken när den är varm?? typ vid gassläpp..bränd plast låter ju som olja ,men den är ju lite blåaktig, och om den inträffar vid gassläpp behöver toppen renoveras, vilket det brukar behöva göras...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Nej, precis, det är inte kollat än. Byter filter imorgon när jag hissar upp bilen. Soppan är ny. Relät byter jag nästa vecka om jag inte får ordning på den i helgen. Pumpen blir en av de sista grejerna jag kollar. De är svindyr och så sitter den så jobbigt.h.kjellin wrote:Bensinpump med relä och bränslefilter finns inte på listan! Gammal bensin?
Nej, röken kommer inte vid gassläpp utan det är värst på tomgång. Varvar man lite när bilen står stilla så slutar det. Har bara kört bilen 2ggr och då ca 5 km varje sträcka mellan olika garage. Första turen rök det inget alls, andra gången så var det vid 2 eller kanske 3 tillfällen som den rök och då vid jämngas. Röken är tjock och vit som vattenånga fast den luktar illa? Motorgången påverkas inte när den ryker.Tony wrote:styrbox och tändlägesgivaren kan nog strule som sagt och har du en annan styrbox testa den,sedan byta tändlägesgivaren..
När kommer röken när den är varm?? typ vid gassläpp..bränd plast låter ju som olja ,men den är ju lite blåaktig, och om den inträffar vid gassläpp behöver toppen renoveras, vilket det brukar behöva göras...
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Uppdatering efter helgen.
Tog ner katten och slipade bort allt kladd runt anslutningarna, så nu ryker inte bilen längre. 1 Problem löst.
Bytte styrbox och soppa filter. Sem var jag ute och åkte en sväng. Bilen gick utan att stanna i säkert 15 min, men när jag kom till första korsningen där jag blev tvungen att stanna så dog bilen. Efter ca 5 min gick den att starta (innan det fick jag ingen gnista). Sen gick bilen ca 500 m, dog igen, fick vänta 5 min osv. Hela vägen tillbaka till garaget. Misstänker starkt tändlägesgivaren. Kommer att beställa en ny imorgon. Men om någon har andra tips så mottages de mer än gärna.
Tog ner katten och slipade bort allt kladd runt anslutningarna, så nu ryker inte bilen längre. 1 Problem löst.
Bytte styrbox och soppa filter. Sem var jag ute och åkte en sväng. Bilen gick utan att stanna i säkert 15 min, men när jag kom till första korsningen där jag blev tvungen att stanna så dog bilen. Efter ca 5 min gick den att starta (innan det fick jag ingen gnista). Sen gick bilen ca 500 m, dog igen, fick vänta 5 min osv. Hela vägen tillbaka till garaget. Misstänker starkt tändlägesgivaren. Kommer att beställa en ny imorgon. Men om någon har andra tips så mottages de mer än gärna.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Nej, den är inte bytt. Tror du på den mer än svänghjulsgivaren? I så fall köper jag båda imorgon, för om jag lyckas få ordning på den till tisdag så är det sista dagen för obokad efterkontroll.Tony wrote:tändspolen låter troligt om den inte är bytt...
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Jag har hört tidigare fall där tändlägesgivaren slutar fungera när motorn blir varm.. den låter som troligt fel..Geronimo wrote:Nej, den är inte bytt. Tror du på den mer än svänghjulsgivaren? I så fall köper jag båda imorgon, för om jag lyckas få ordning på den till tisdag så är det sista dagen för obokad efterkontroll.Tony wrote:tändspolen låter troligt om den inte är bytt...
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Ja,precis. Det är samma sak som svänghjulsgivaren eller vevaxelgivaren etc. Den har säkert 10 olika namn beroende på vilken bil man pratar om.Joakim16v wrote:Jag har hört tidigare fall där tändlägesgivaren slutar fungera när motorn blir varm.. den låter som troligt fel..Geronimo wrote:Nej, den är inte bytt. Tror du på den mer än svänghjulsgivaren? I så fall köper jag båda imorgon, för om jag lyckas få ordning på den till tisdag så är det sista dagen för obokad efterkontroll.Tony wrote:tändspolen låter troligt om den inte är bytt...
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Ok. Jag ska hämta ny tändspole och vevaxelgivare på lunchen idag. Blir det ordning på bilen då så blir det raka vägen till SBP (via E85 pumpen).Tony wrote:tändspolen brukar sluta fungera när den är varm om det är fel på den...
Så då. Nu har bytt tändsploe, vevaxelgivare, provat med en annan tomgångsmotor och en annan spjällägesgivare.
Fortfarande samma problem?
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Skumt det här, eller antagligen inte, säkert nån skitgrej jag missat att kolla. I alla fall! Har beställt en ny tändmodul nu med, det är sista delen som finns att byta ut i tändsystemet. Det är i alla fall något med tändningen för soppapumpen går i 2 sek efter att motorn dött innan reläet slår ifrån.
Jag funderar lite på spjällägesgivaren. Tidigare ägare har bytt den. Den måste ju justeras in efter byte och det tror jag inte är gjort. Enligt haynesboken så måste man ha diagnosinstrument inkopplade för att justera den men enligt våra vänner på "Retro-Renault" forumet så kan man justera in den genom att mäta motstånd eller spänning i tomgångläget. Där blir jag lite förvirrad. Justerar jag givaren till det mostånd som anges att det ska vara vid helt stängt spjäll så blir inte spänningen som den påstås att den ska vara och vice versa.
Sen blir bilen ibland riktigt tjurig att starta när den lagt av, får vänta ca 5 min innan den hoppar igång, ibland kan man få den att baktäna eller tända på 2 cylindrar innan. Men oftast går den igång igen utan problem.
Problemet är helt temperaturoberoende. Den kan starta för att sedan dö 2 sek senare vid kallstart, eller lika gärna gå 20 min utan problem innan den lägger av, men när den väl börat så blir intervallerna mellan stoppen kosrtare och kortare tills den måste stå en stund för att kunna startas igen..
Jag funderar lite på spjällägesgivaren. Tidigare ägare har bytt den. Den måste ju justeras in efter byte och det tror jag inte är gjort. Enligt haynesboken så måste man ha diagnosinstrument inkopplade för att justera den men enligt våra vänner på "Retro-Renault" forumet så kan man justera in den genom att mäta motstånd eller spänning i tomgångläget. Där blir jag lite förvirrad. Justerar jag givaren till det mostånd som anges att det ska vara vid helt stängt spjäll så blir inte spänningen som den påstås att den ska vara och vice versa.
Sen blir bilen ibland riktigt tjurig att starta när den lagt av, får vänta ca 5 min innan den hoppar igång, ibland kan man få den att baktäna eller tända på 2 cylindrar innan. Men oftast går den igång igen utan problem.
Problemet är helt temperaturoberoende. Den kan starta för att sedan dö 2 sek senare vid kallstart, eller lika gärna gå 20 min utan problem innan den lägger av, men när den väl börat så blir intervallerna mellan stoppen kosrtare och kortare tills den måste stå en stund för att kunna startas igen..
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T