Missljud framvagn

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Bucc
Posts: 15
Joined: 05 Jul 2007, 08:57
Location: Linköping

Post by Bucc »

Smart med tejpen. Ska prova det!

J16V: Tycker inte det verkar sannolikt då jag aldrig hört ljudet ö.h.t. med sommarfälgarna på. Det började tvärt efter att jag bytt till plåtisarna.
Pelle Hedbrant

Laguna 2.0T -03
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Bucc wrote:Har provat att skifta fälg men det hjälper dessvärre inte. Kanske ska följa Tonys råd och slipa lite. Behövs ju antagligen ytterst lite. En annan idé som slog mig nu är att jag kanske kommit åt bromsskölden och att det är den som går emot lite. Får kolla det också.
Har du fräscha broms klossar? Om inte så lär du få slipa mycket när dom byts..
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Bucc
Posts: 15
Joined: 05 Jul 2007, 08:57
Location: Linköping

Post by Bucc »

Har kört tejp-tricket nu men det syntes ingenting alls. Tror faktiskt inte att det är något som går emot fälgen. Det som jag eventuellt tyckte var ett svagt skrapljud tidigare låter likadant när man snurrar på skivan utan hjulet på plats. Är nog bara belägget som låter mot skivan helt enkelt. En annan sak jag inte nämnt är att ljudet bara uppkommer ibland, helt slumpmässigt tycks det som. Det går inte alltid att provocera fram heller. Fattar verkligen inte vad det hela beror på! Får väl anlita expertis helt enkelt. Men man kan ju ge sig f-n på att det inte kommer att låta när väl verkstaden ska titta på det...
Pelle Hedbrant

Laguna 2.0T -03
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Joakim16v wrote:På min bil sjöng bakbromarna, visserligen vid högre hastighet, då pga att bromsbeläggen låg emot aningen. Tog loss och smorde upp, sen var det problemet ur världen.. Ljudet lät precis som du beskrev, tystnade när jag drog i handbromsen, eller bromsade med de vanliga bromsarna..
Prova att ta isär och smörja upp..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Bucc
Posts: 15
Joined: 05 Jul 2007, 08:57
Location: Linköping

Post by Bucc »

Jo, det skulle iofs kunna vara bromsarna men i så fall är det ju märkligt att det inte hörts något alls innan vinterfälgarna sattes på?
Pelle Hedbrant

Laguna 2.0T -03
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

bromsar eller hjullagret... är lagret dåligt så kan skivan gå emot beläggen.

ljudet borde försvinna vid inbromsning
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Boxster_Micke
Posts: 6
Joined: 05 Nov 2008, 16:44
Location: Växjö

Post by Boxster_Micke »

En kompis tillmig fick samma ljud på sin Volvo V40.. Han hade vänt bultarna fel (konan utåt).. Det har han fått höra sedan dess vill jag lova *haha*
Mikael Andersson
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Boxster_Micke wrote:En kompis tillmig fick samma ljud på sin Volvo V40.. Han hade vänt bultarna fel (konan utåt).. Det har han fått höra sedan dess vill jag lova *haha*
Nu pratar du väl om muttrarna som skruvas på gängade pinnar (pinnbultar)? På de flesta Renaulter så är det gängade hål i hjulnavet som man skruvar in skruvar (läs hjulbultar) i. Så är det på Laguna II som detta berör. Var jag övertydlig nu ;-)

Själv tror jag att plåtfälgar ger mer resonans jämfört med alu-fälgar.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Bucc
Posts: 15
Joined: 05 Jul 2007, 08:57
Location: Linköping

Post by Bucc »

Menar du att ett eventuellt ljud pga broms- eller hjullagerproblem förstärks med plåtfälgar pga större resonans? Komplicerat det här... :?

Till saken hör också att bilen var inne på 12 000-milaservice för några veckor sen och då påtalades inga problem med vare sig bromsar eller hjullager. Ingen garanti iofs men ändå...
Pelle Hedbrant

Laguna 2.0T -03
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

tunnare material ger mer svängningar => mer ljud... men det är bara en gissning i ditt fall.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply