Motorstyrnings bekymmer R5GTE!!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Henka.77
Posts: 7
Joined: 11 Oct 2007, 20:06
Location: Finspång

Motorstyrnings bekymmer R5GTE!!

Post by Henka.77 »

Hej....
Hoppas att någon/några kluriga personer kanske kan hjälpa/tipsa om lösningen på mitt problem...
Har en R5 Gte som är ombyggd för bana,problemet jag har är att bil faa´n nästa stendör efter man har växlat ner och ska gasa sig ur en sväng,alltså det händer inte ett dugg när man trampar på gasen.I bland kan man sparka koppling och bilen varvar upp igen som vanligt,eller att man går ner yttligare en växel så kan bilen börja att gå som vanligt igen.Till det roliga:det händer inte hela tiden.....utan det kommer i bland ofta och i bland mer sällan.... Vad är problemet????
Har bytt tändstift,fördelare+rotor,rengjort öppet luftfilter,bränslefilter
Henrik Johansson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Glapp i kablaget till tändlägesgivaren? Prova att röra lite på sladden till den när bilen går på tomgång..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

säkert bränslebrist eftersom det bara händer i kurvor, dvs pumpen klarar inte förse motorn med bränsle..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Henka.77
Posts: 7
Joined: 11 Oct 2007, 20:06
Location: Finspång

Post by Henka.77 »

Joakim16v wrote:Glapp i kablaget till tändlägesgivaren? Prova att röra lite på sladden till den när bilen går på tomgång..
Är det givaren som "räknar kugg på svänghjulet"???
Henrik Johansson
Henka.77
Posts: 7
Joined: 11 Oct 2007, 20:06
Location: Finspång

Post by Henka.77 »

Tony wrote:säkert bränslebrist eftersom det bara händer i kurvor, dvs pumpen klarar inte förse motorn med bränsle..
Tror inte på bränslebrist,det kan inträffa i väldigt lågfart,typ att man ska runt en tajt krök(ex på 2:ans växel).motorbromsar,ska sedan gepå gas efter kröken,och bilen är nästan död..
Hade en fundering på att det kan vara spjälläges givare eller luftmasse givare,alt tomgångsmotor....
Men det är bara gissningar,har även inträffat innan man har hunnit börja svänga,mycket märkligt..
Henrik Johansson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Henka.77 wrote:
Tony wrote:säkert bränslebrist eftersom det bara händer i kurvor, dvs pumpen klarar inte förse motorn med bränsle..
Tror inte på bränslebrist,det kan inträffa i väldigt lågfart,typ att man ska runt en tajt krök(ex på 2:ans växel).motorbromsar,ska sedan gepå gas efter kröken,och bilen är nästan död..
Hade en fundering på att det kan vara spjälläges givare eller luftmasse givare,alt tomgångsmotor....
Men det är bara gissningar,har även inträffat innan man har hunnit börja svänga,mycket märkligt..
finns väl ingen som kör sakta i en kurva..:)
finns ingen luftmassemätare, måste det vara en krök låter mer som det är vid motorbroms och sedan ger gas, kolla slang till mappsensor alt mappsensorn,då det är den som "blandar soppa" efter motorns vakum.. motorn lär inte behöva så mycket soppa om mappsensorn tror att det är atmosvärstryck..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Henka.77
Posts: 7
Joined: 11 Oct 2007, 20:06
Location: Finspång

Post by Henka.77 »

Tony wrote:
Henka.77 wrote:
Tony wrote:säkert bränslebrist eftersom det bara händer i kurvor, dvs pumpen klarar inte förse motorn med bränsle..
Tror inte på bränslebrist,det kan inträffa i väldigt lågfart,typ att man ska runt en tajt krök(ex på 2:ans växel).motorbromsar,ska sedan gepå gas efter kröken,och bilen är nästan död..
Hade en fundering på att det kan vara spjälläges givare eller luftmasse givare,alt tomgångsmotor....
Men det är bara gissningar,har även inträffat innan man har hunnit börja svänga,mycket märkligt..
finns väl ingen som kör sakta i en kurva..:)
finns ingen luftmassemätare, måste det vara en krök låter mer som det är vid motorbroms och sedan ger gas, kolla slang till mappsensor alt mappsensorn,då det är den som "blandar soppa" efter motorns vakum.. motorn lär inte behöva så mycket soppa om mappsensorn tror att det är atmosvärstryck..
Hehe...försöker att gasa så gott det går.. vi kör en typ av långlopp(5 timmar)blandning av folkrace,racing,mm på Mantorp park där medelhastigheten inte ska/bör överstiga 60km,det dom har gjort för att hålla ner hastigheten är att placera ut snälla chikaner samt bansträckning i banparkering mm,kallas för "stollerace".
Ska göra ett försök i garaget i morgon.kolla över slangar,anslutningar för givare osv,måste vara något som är glappt,efter som det kommer och går...
Henrik Johansson
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Post by Mats »

Förmodligen bränslebrist; pumpen suger luft.
Det är faktiskt inte hastigheten det beror på utan hur tvärt du svänger som ger problemen. I tanken på femmor med insprutning (även gtt) finns en "potta" runt pickupen så att pumpen inte ska suga luft när du svänger, förgasarmodellerna saknar den i tanken då den inte behövs för en mekanisk pump.
När bränslenivån sjunker typ under halv och du svänger tvärt så skvalpar det över kanten på pottan och motorn tappar all ork. Sen tar det nån eller nåra sekunder innan trycket är uppe igen.
Med min gtt med insprutning så fick jag de problenen på Gelleråsen i ejes kurva och i hårnålen när bränslenivån blev lägre, inte i nån annan kurva och då har jag t.o.m. skum i tanken för att bränslet inte ska skvalpa omkring så häftigt.
/Mats Nilsson #524
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Har varit på en GTE som bränsle picuppens plast delat på sig vid sugsilen i tanken, den betedde sig som du beskriver.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Henka.77
Posts: 7
Joined: 11 Oct 2007, 20:06
Location: Finspång

Post by Henka.77 »

Kan inte påstå att jag har hittat något direkt fel ännu.Har haft i sär samtliga kontakter för givare och dyligt i motorutrymmet samt duschat kontakterna med elektronikrengöring,börjat att kolla slangar+anslutningar.
Lyfte även tankarmaturen,kunde se att silen låg på botten.Är det nedsänkningen för armaturen som ni kallar för pickupp??.ska krypa ett varv under bilen för att reda ut var alla b.slangar från armaturen går mm.verkar rörigt många anslutningar&pumpar mm,Förresten håller GTS´drivaxlar på en GTE???
Henrik Johansson
Post Reply