Dålig värme

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
scenic97

Dålig värme

Post by scenic97 »

JAg har problem med värmen i min Scenic -97. Motortempen "vandrar" mellan normal och ner till ca 1/4 på tempmätaren. HAr bytt termostat, lufttat samt spolat rent värmepacketet. [smilie=mad2.gif]
Per Bjerstedt
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

du menar att nålen rör sig hela tiden?

isf glapp eller jordfel
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
scenic97

Re: Dålig värme

Post by scenic97 »

scenic97 wrote:JAg har problem med värmen i min Scenic -97. Motortempen "vandrar" mellan normal och ner till ca 1/4 på tempmätaren. HAr bytt termostat, lufttat samt spolat rent värmepacketet. [smilie=mad2.gif]
Nja, jag tror inte att det bara är det eftersom värmen är dålig också. Blir bara "knappt ljummet"
Per Bjerstedt
scenic97

Post by scenic97 »

Så har man konstaterat att det var topplockspackningen som var trasig. Nu har jag kommit så långt att jag ska lossa toppen och då hittar konstiga "bultskallar" på topplocksbultarna. Vad är det för hylsa man ska använda för att få loss bultarna.
Per Bjerstedt
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

scenic97 wrote:Så har man konstaterat att det var topplockspackningen som var trasig. Nu har jag kommit så långt att jag ska lossa toppen och då hittar konstiga "bultskallar" på topplocksbultarna. Vad är det för hylsa man ska använda för att få loss bultarna.
inget konstigt torx..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jonnejonne

Tveksam på topplockspackningen..

Post by Jonnejonne »

Ciao!

Har haft exakt samma problem som du, kall cupe, och tempvisaren gick upp till ett streck över mitten och ner till ett-två streck under mitten, vandrade konstant.
Jag hade bytt topplockspackningen fyra månader innan.
Åkte in till Ok och blåste igenom kylarpaketet med högtyckstvätten och det kom ut en jälka massa sk*t och värmen är nu återstålld och tempvisaren ligger konstant på mitten. Kolla gärna mitt andra inägg om detta.
Har du bytt din topplockspackning nu, vart det bättre?
John Hagestål- Kungsholmen
Lé John
Post Reply