Hög bränsleförbrukning??

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Wire72
Posts: 26
Joined: 07 Aug 2008, 22:45
Location: Norrbottens mörka skogar

Hög bränsleförbrukning??

Post by Wire72 »

Vi har köpt in en Renault Laguna 1,8i -98 som rullat 18000 mil, Bränslenivån låg på reserven när vi köpte den, så vi fyllde på med 60 liter bränsle men efter ca 56 mil var det dags att fylla igen :? Vi har kört ca 50% blandad körning och 50% landsvägskörning på 90-110 kmh väg.

Någon som har erfarenhet av detta problem, för inte kan dom vara så törstiga :cry:

Har beställt nya tändstift och luftfilter, även tänkt hissa upp den och kolla om något av däcken rullar tänkt.

Något mera jag kan kolla eller så?
Roland Sundström... Renault Express 1990. Volvo Pv544 1965. Datsun 120Y 1976. Vauxhall Victor FD 1968. Chevrolet Van G20 Hitop 1988. Datsun 720 diesel 1982. Samt lite övrigt junk på 4 hjul..
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Service och kontroll av eventuella anliggande bromsar först.
Den lilla motorn är också rätt så känslig på förbrukning om det sitter "breddäck" på den.
En frisk 1,8 16v ska inte behöva dra mer än 0,8
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Wire72
Posts: 26
Joined: 07 Aug 2008, 22:45
Location: Norrbottens mörka skogar

Post by Wire72 »

Nya tändstift och luftfilter kommer hem idag,,
Det sitter 205/55/15 runtom på bilen nu..
Roland Sundström... Renault Express 1990. Volvo Pv544 1965. Datsun 120Y 1976. Vauxhall Victor FD 1968. Chevrolet Van G20 Hitop 1988. Datsun 720 diesel 1982. Samt lite övrigt junk på 4 hjul..
Wire72
Posts: 26
Joined: 07 Aug 2008, 22:45
Location: Norrbottens mörka skogar

Post by Wire72 »

Bytte stift och luftfilter idag,, Har 2 st. tändspolar på min laguna, ena tändkabeln såg konstig ut så lossade den från tändspolen, själva honan i tändkabeln rasade ut i 3 st. delar samt en massa grön oxidmassa som rasade ut, sen var själva stiftpinnen på tändspolen väldigt nednött eller nått, var mkt. smalare än dom andra :lol: Kanske lika bra att byta ut ena tändspolen och ena tändkabeln eller vad tycker ni :?

Sen hissade jag upp bilen och snurrade lite däck 3 st gick fint men ena bakhjulet (passagerarsidan) gick riktigt tungt, juckade i kabeln som går in till trumman (har trummbromsar bak på bilen ska tillläggas) Nåja efter juckande så gick det lite lättare att snurra runt hjulet men ändå tyngre än dom andra, Provdrog åt handbromsen en gång till och samma fenomen, riktingt tungt, lite juckande, lite lättare, Är det handbbromsbackarna som kärvar eller :?

Sen hittade man naturligtvis ett hål i ena ljuddämparen så den blir det att byta vid ett senare tillfälle :wink:
Roland Sundström... Renault Express 1990. Volvo Pv544 1965. Datsun 120Y 1976. Vauxhall Victor FD 1968. Chevrolet Van G20 Hitop 1988. Datsun 720 diesel 1982. Samt lite övrigt junk på 4 hjul..
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Det kan vara mekanismen till handbromsen som kärvar,man får ta bort trumman och se till att allt löper lätt.. gör på bägge sidorna...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Wire72
Posts: 26
Joined: 07 Aug 2008, 22:45
Location: Norrbottens mörka skogar

Post by Wire72 »

Antar att det är mekanism, Hade likadant på min Volvo 144:a från 1969. Så Lagunan blir morgondagens mekande, småpysslar lite i 144:an som ska göras färdig för besiktning snart. Sen står ju dessa Pv544:an och väntar med, man skulle behövt dubbla livslängden på sig själv för att hinna allt..
Ska även ta lös dörrsidan bak på Lagunan då det ej går att öppna dörren inifrån och se vad som kan ha hänt,,
Roland Sundström... Renault Express 1990. Volvo Pv544 1965. Datsun 120Y 1976. Vauxhall Victor FD 1968. Chevrolet Van G20 Hitop 1988. Datsun 720 diesel 1982. Samt lite övrigt junk på 4 hjul..
Wire72
Posts: 26
Joined: 07 Aug 2008, 22:45
Location: Norrbottens mörka skogar

Post by Wire72 »

Nu har man lossat ena bakhjulstrumman på Lagunan, Släppte på spänningen på handbromswiren samt ordentlig rengöring i trumman, då rullande den lika lätt och fint som på andra sidan, men så fort jag drar åt handbromsen så går det lite tungt igen, blir nog dags för nya backar, mont,sats samt ny handbromswire när man ändå håller på :wink: Tills vidare så struntar vi att dra åt handbromsen och ska köra på långsträckor hit och dit så får vi se vad bränsleförbrukningen landar på :o
Roland Sundström... Renault Express 1990. Volvo Pv544 1965. Datsun 120Y 1976. Vauxhall Victor FD 1968. Chevrolet Van G20 Hitop 1988. Datsun 720 diesel 1982. Samt lite övrigt junk på 4 hjul..
Wire72
Posts: 26
Joined: 07 Aug 2008, 22:45
Location: Norrbottens mörka skogar

Post by Wire72 »

:lol: Nu är det roligt att köra igen, Får köra lite till innan jag vet exakt vad den drar stora blå, men som den drar nu på blandad körning så drar den 0,75 och den kommer nog att dra lite mindre för jag har tagit i lite :P
Så nu lutar det att ge den en riktig hög med nya delar :wink:
Roland Sundström... Renault Express 1990. Volvo Pv544 1965. Datsun 120Y 1976. Vauxhall Victor FD 1968. Chevrolet Van G20 Hitop 1988. Datsun 720 diesel 1982. Samt lite övrigt junk på 4 hjul..
Post Reply