Hög bränsleförbrukning??
Moderator: Forumpolisen
Hög bränsleförbrukning??
Vi har köpt in en Renault Laguna 1,8i -98 som rullat 18000 mil, Bränslenivån låg på reserven när vi köpte den, så vi fyllde på med 60 liter bränsle men efter ca 56 mil var det dags att fylla igen Vi har kört ca 50% blandad körning och 50% landsvägskörning på 90-110 kmh väg.
Någon som har erfarenhet av detta problem, för inte kan dom vara så törstiga
Har beställt nya tändstift och luftfilter, även tänkt hissa upp den och kolla om något av däcken rullar tänkt.
Något mera jag kan kolla eller så?
Någon som har erfarenhet av detta problem, för inte kan dom vara så törstiga
Har beställt nya tändstift och luftfilter, även tänkt hissa upp den och kolla om något av däcken rullar tänkt.
Något mera jag kan kolla eller så?
Roland Sundström... Renault Express 1990. Volvo Pv544 1965. Datsun 120Y 1976. Vauxhall Victor FD 1968. Chevrolet Van G20 Hitop 1988. Datsun 720 diesel 1982. Samt lite övrigt junk på 4 hjul..
Service och kontroll av eventuella anliggande bromsar först.
Den lilla motorn är också rätt så känslig på förbrukning om det sitter "breddäck" på den.
En frisk 1,8 16v ska inte behöva dra mer än 0,8
Den lilla motorn är också rätt så känslig på förbrukning om det sitter "breddäck" på den.
En frisk 1,8 16v ska inte behöva dra mer än 0,8
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Bytte stift och luftfilter idag,, Har 2 st. tändspolar på min laguna, ena tändkabeln såg konstig ut så lossade den från tändspolen, själva honan i tändkabeln rasade ut i 3 st. delar samt en massa grön oxidmassa som rasade ut, sen var själva stiftpinnen på tändspolen väldigt nednött eller nått, var mkt. smalare än dom andra Kanske lika bra att byta ut ena tändspolen och ena tändkabeln eller vad tycker ni
Sen hissade jag upp bilen och snurrade lite däck 3 st gick fint men ena bakhjulet (passagerarsidan) gick riktigt tungt, juckade i kabeln som går in till trumman (har trummbromsar bak på bilen ska tillläggas) Nåja efter juckande så gick det lite lättare att snurra runt hjulet men ändå tyngre än dom andra, Provdrog åt handbromsen en gång till och samma fenomen, riktingt tungt, lite juckande, lite lättare, Är det handbbromsbackarna som kärvar eller
Sen hittade man naturligtvis ett hål i ena ljuddämparen så den blir det att byta vid ett senare tillfälle
Sen hissade jag upp bilen och snurrade lite däck 3 st gick fint men ena bakhjulet (passagerarsidan) gick riktigt tungt, juckade i kabeln som går in till trumman (har trummbromsar bak på bilen ska tillläggas) Nåja efter juckande så gick det lite lättare att snurra runt hjulet men ändå tyngre än dom andra, Provdrog åt handbromsen en gång till och samma fenomen, riktingt tungt, lite juckande, lite lättare, Är det handbbromsbackarna som kärvar eller
Sen hittade man naturligtvis ett hål i ena ljuddämparen så den blir det att byta vid ett senare tillfälle
Roland Sundström... Renault Express 1990. Volvo Pv544 1965. Datsun 120Y 1976. Vauxhall Victor FD 1968. Chevrolet Van G20 Hitop 1988. Datsun 720 diesel 1982. Samt lite övrigt junk på 4 hjul..
Det kan vara mekanismen till handbromsen som kärvar,man får ta bort trumman och se till att allt löper lätt.. gör på bägge sidorna...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Antar att det är mekanism, Hade likadant på min Volvo 144:a från 1969. Så Lagunan blir morgondagens mekande, småpysslar lite i 144:an som ska göras färdig för besiktning snart. Sen står ju dessa Pv544:an och väntar med, man skulle behövt dubbla livslängden på sig själv för att hinna allt..
Ska även ta lös dörrsidan bak på Lagunan då det ej går att öppna dörren inifrån och se vad som kan ha hänt,,
Ska även ta lös dörrsidan bak på Lagunan då det ej går att öppna dörren inifrån och se vad som kan ha hänt,,
Roland Sundström... Renault Express 1990. Volvo Pv544 1965. Datsun 120Y 1976. Vauxhall Victor FD 1968. Chevrolet Van G20 Hitop 1988. Datsun 720 diesel 1982. Samt lite övrigt junk på 4 hjul..
Nu har man lossat ena bakhjulstrumman på Lagunan, Släppte på spänningen på handbromswiren samt ordentlig rengöring i trumman, då rullande den lika lätt och fint som på andra sidan, men så fort jag drar åt handbromsen så går det lite tungt igen, blir nog dags för nya backar, mont,sats samt ny handbromswire när man ändå håller på Tills vidare så struntar vi att dra åt handbromsen och ska köra på långsträckor hit och dit så får vi se vad bränsleförbrukningen landar på
Roland Sundström... Renault Express 1990. Volvo Pv544 1965. Datsun 120Y 1976. Vauxhall Victor FD 1968. Chevrolet Van G20 Hitop 1988. Datsun 720 diesel 1982. Samt lite övrigt junk på 4 hjul..
Nu är det roligt att köra igen, Får köra lite till innan jag vet exakt vad den drar stora blå, men som den drar nu på blandad körning så drar den 0,75 och den kommer nog att dra lite mindre för jag har tagit i lite
Så nu lutar det att ge den en riktig hög med nya delar
Så nu lutar det att ge den en riktig hög med nya delar
Roland Sundström... Renault Express 1990. Volvo Pv544 1965. Datsun 120Y 1976. Vauxhall Victor FD 1968. Chevrolet Van G20 Hitop 1988. Datsun 720 diesel 1982. Samt lite övrigt junk på 4 hjul..