Laguna -04 Dålig effekt på AC vid farter över 100 km/h

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ok skitkul,vilket jävla smeck dom gjort då, skall det där lilla kretskortet styra kompressorn,är tydligen inte bara displayen som slocknar på dom.. massa annat sk*t åxå... kostar väl typ 5000kr den där..kanske är ett tidigt renault eco2 hittepå om vi låter kompressorn stoppa vid ett visst varvtal så kör folk inte fortare.. :lol: :lol: skitbilar...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Tony wrote:ok skitkul,vilket jävla smeck dom gjort då, skall det där lilla kretskortet styra kompressorn,är tydligen inte bara displayen som slocknar på dom.. massa annat sk*t åxå... kostar väl typ 5000kr den där..kanske är ett tidigt renault eco2 hittepå om vi låter kompressorn stoppa vid ett visst varvtal så kör folk inte fortare.. :lol: :lol: skitbilar...

Det är ju ett kompressorskydd som gör att du inte kan ha högre hastighet på kompressorn för då går elektronik in och bromsar, vilket leder till brända styrenheter :roll:.
Tanken är god, tyvärr duger inte funktionen :p

A bientout!
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Post by 174006 »

Men vad heter den nya modellen du fått på styrenhet, vad har den för modellbetäckning.
Dem måste ju ha tagit fram en ny modell annars kommer samma sak att hända igen, eller?
Var man tvungen att byta kompressorn också eller räker det med styrenheten?
Någon som vet vad en ny styrenhet kostar?
Någon som varit i kontakt med Renault Sverige och hört vad dem har att säga om det?
/Jimmie
perbl526
Posts: 6
Joined: 02 Aug 2008, 23:41
Location: Linköping

Felet känt?

Post by perbl526 »

Har läst denna tråd med stort intresse då jag är i köptankarna av en Laguna.

Min fråga: kvarstår detta "problem" på de nyare Lagunorna?
Dvs är det här felet känt av Renault? Någon som känner till det?

Jag har tittat på en Renault Laguna 2,0T 5-d Ph2 -06.

Även jag bor i Linköping... hoppas att det inte är luften här som ställer till det... :roll:
Per Blomberg
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Skall försöka sammanfatta min ECC-resa...
Nu funkar min anläggning. Kompressor och ECC-enhet bytt. Vid mitt sista besök på verkstaden så skulle vi bara byta ECC-enheten. Det är ett jobb som tar ca 15 minuter (en kontakt måste bytas, en sladd flyttas i kontakten). Jag åkte dit med en riktigt kladdig och go bullkrans och då blev verkstadskillen riktigt sympatisk så jag fick förutom den gamla ECC-enheten en massa annan bra info med mig hem.

Några klargöranden för att undvika missförstånd angående saker som diskuterats tidigare i tråden:
- ECC-enheten är en plastburk som sitter framför växelspaken i mittkonsolen. Den innehåller operatörsinterface (knappar och display) samt en dator som styr och reglerar hela anläggningen. ECC-enheten kommunicerar med motorstyrdatorn (antar att det är via CAN-buss). Köper du en ny ECC-enhet så kommer den färdigprogramerad. Inga uppdateringar finns för denna mjukvara.
- Kompressorn i har variabel kapacitet. Det innebär att ECC-enheten styr en elektromagnetisk ventil som som sitter på kompressorn. Skall ej förväxlas med kompressorns magnetkoppling, som är en annan elkrets. När ventilen öppnas så by-passas ett visst flöde i kylmediekretsen. Det innebär att kompressorns kapacitet minska. Denna bypass kopplas in över 2300rpm för att spara bränsle och minska slitage på ingående komponenter. Om denna funktion felar så sätts felkod DF030 och kompressorn kopplar ur över 2300rpm. Enligt verkstadsmanualen så skall man vid denna felkod:
"Measure the resistance across:
track A and track B of the capacity control solenoid valve and replace the compressor if the resistance is not
approximately: 18.5 kΩ ± 0.5 % at 25 ˚C."
Alltså, man mäter resistansen över spolen på elektromagneten. Lustigt (?!) nog så står det här fel i manualen. Det skall vara 18.5 ohm, inte kOhm.
I mitt fall så mätte de upp ca 2 ohm vilket alltså är ett felaktigt värde. Om spänningen är 12V så ger det en ström på ca 6A istället för normalt ca 0,7A. Kretsen matas av en 20A säkring (samma som till kompressorns magnetkoppling). En rimlig följd av detta är att något "brinner" i ECC-enheten. Alltså måste även den bytas.

Jag fick med mig den gamla trasiga ECC-enheten hem. Jag har skruvat isär den. Eller, tja, inte direkt skruvat. Allt sitter med låstungor i plast... Se följande bilder:

kretskort för knappar och display
Image
kretskort styrdator baksida
Image
kretskort styrdator framsida
Image

Om inte bilderna kommer upp i forumet så finns de på:
http://hem.passagen.se/martb/renault/ecc/ecc1.jpg
http://hem.passagen.se/martb/renault/ecc/ecc2.jpg
http://hem.passagen.se/martb/renault/ecc/ecc3.jpg

Jag hittar inget uppenbart bränt. Inget som luktar eller är onormalt svart.

Jag har ett kretsschema för AC-anläggningen, dock inget på innehållet i ECC-enheten.

Ärendet avslutat eller? Om någon är öfverdjeflig på elektronik så kan han eller hon få felsöka på min trasiga enhet så forumet möjligtvis kommer till botten av det.

Om man är lite pysslig och har en FLUKE så borde man kunna mäta upp sin eventuellt trasiga elektromagnet genom att mäta motståndet mellan en säkring och ett uttag i kontakten som sitter i ECC-enheten...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Mycket bra tråd som jag följt med intresse :) Bra att vi fick så ingående och fortlöpande information i de olika stegen i felsökningen, och framför allt att det blev ett bra resultat för dej :D
Jag föreslår att någon moderator klistrar denna tråd,kanske viss redigering kan vara aktuell så att man snabbare plöjjer igenom texten.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jätte bra,nu vet vi ju presic vad som är felet,Synd att det kostar ca 20000 att fixa det.
undrar bara hur många Laguna som har detta felet 80% ??? Jag har det nog åxå men min diesel varvar 2000 i 115km/h så man får köra lite fortare för att märka det.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Post by 174006 »

Men har den nya enheten en anan programvara eller vad skiljer den från den gammla?
Vill ju inte lämna in bilen för reparation för att få montera likadana komponenter som går sönder igen.
Vad kostar en ny styrenhet, alltså den som sitter framför växelspaken där man reglerear temperaturen mm?
/Jimmie
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

174006 wrote:Men har den nya enheten en anan programvara eller vad skiljer den från den gammla?
Vill ju inte lämna in bilen för reparation för att få montera likadana komponenter som går sönder igen.
Vad kostar en ny styrenhet, alltså den som sitter framför växelspaken där man reglerear temperaturen mm?
som det står i turbomarts sissta inlägg ingen programvara,om man läser inlägget så står det ju att felet sitter i kompressorn, ecc panelen är ett följdfel
om man byter följdfelet går det med största sannorlikhet sönder igen,då huvudfelet kvarstår, så man får byta kompressor FÖRST sedan panelen..
panelen kostar vad jag hört ca 5000kr för en ny...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Post by 174006 »

Okey vad är det för artikel nr på den nya kompressorn då?
Räknas det itne som ett fabrikationsfel eftersom så många har drabbats av det? Det kan ju knappas vara ett handhavande fel.
Någon typ av garanti borde där ju finnas eller?
/Jimmie
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

174006 wrote:Okey vad är det för artikel nr på den nya kompressorn då?
Räknas det itne som ett fabrikationsfel eftersom så många har drabbats av det? Det kan ju knappas vara ett handhavande fel.
Någon typ av garanti borde där ju finnas eller?
Min bil reparerades på auktoriserad Renault-verkstad. Om det vore så att Renault från centralt håll skulle ha någon förlängd goodwill eller liknande så borde jag fått veta det. Det är kanske möjligt att det funnits, men eftersom våra bilar är 4-5-6 år gamla så tycker de nog att de inte behöver ta något ansvar. Jämför med den förlängda garantin som gällde på PK6-växellådorna (2.0T), den gällde till 31 jan i år eller 12000mil.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

En idé... :idea:
Tipset kommer egentligen från en engelsk tråd där detta problem diskuteras. Ett inlägg föreslog att byta säkringen som matar kretsen i fråga.

Det är förmodligen möjligt och skulle minska kostnaderna, så följdfelet havererad ECC-enhet inte uppstår.

Så här skulle det kunna göras: Det finns en säkring som matar dels kompressorn magnetkoppling, och dels kretsen "variabel kapacitet". Den är på 20A (tror att det är säkring 9 under huven vid batteriet).

Ponera att (gammalt fint läraruttryck!) man mäter strömmen i de två kretsarna under normal drift. Sedan byter man denna 20A säkring mot en som är strax över summan av strömmarna. Sedan gör man en avgrening efter denna säkring, sätter dit en ny lämplig säkring, där storleken ligger strax över normal ström för kretsen "variabel kapacitet" (kanske 1-2A). När sedan spolen i elektromagneten havererar så går den nyinsatta säkringen. Förhoppningsvis klarar sig då ECC-enheten.

Fortfarande ett dyrt fel att fixa, men inte riktigt lika blodigt.

Att bara byta 20A säkringen till en mindre kunde kanske också fungera, beroende på vad normal ström för magnetkopplingen är.

Det skulle vara kul att laborera med detta, men jag känner att jag inte riktigt har tid. Om nån vill försöka så har jag kretsschema.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Post by 174006 »

Någon annan som haft sin bil inlämnad pga detta?
Borde man inte kunna plocka ut kompressorn och byta ut den trasiga delen och sen fixa bara byta ECC panelen?
Borde bli billigare...
/Jimmie
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

turbomart wrote:Jag fick med mig den gamla trasiga ECC-enheten hem. Jag har skruvat isär den. Eller, tja, inte direkt skruvat. Allt sitter med låstungor i plast... Se följande bilder:

kretskort för knappar och display
Image
kretskort styrdator baksida
Image
kretskort styrdator framsida
Image

Om inte bilderna kommer upp i forumet så finns de på:
http://hem.passagen.se/martb/renault/ecc/ecc1.jpg
http://hem.passagen.se/martb/renault/ecc/ecc2.jpg
http://hem.passagen.se/martb/renault/ecc/ecc3.jpg

Jag hittar inget uppenbart bränt. Inget som luktar eller är onormalt svart.

Jag har ett kretsschema för AC-anläggningen, dock inget på innehållet i ECC-enheten.

Ärendet avslutat eller? Om någon är öfverdjeflig på elektronik så kan han eller hon få felsöka på min trasiga enhet så forumet möjligtvis kommer till botten av det.

Om man är lite pysslig och har en FLUKE så borde man kunna mäta upp sin eventuellt trasiga elektromagnet genom att mäta motståndet mellan en säkring och ett uttag i kontakten som sitter i ECC-enheten...

Och kan du följa genom kretsschemat vilken transistorerna som är ansluten till magnetventilen? (och följa tråden genom kontakten ner till rätt komponent?).
Eftersom strömmen troligtvis ökas gradvis genom styr-transistorn så är nog inget svartbränt.
(En småsignals transistor klarar kanske runt 2Amp i emitter-kollektor-ström).

Det borde inte vara omöjligt att reparera en ECC-enhet.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

figgesoft wrote: Och kan du följa genom kretsschemat vilken transistorerna som är ansluten till magnetventilen? (och följa tråden genom kontakten ner till rätt komponent?).
Eftersom strömmen troligtvis ökas gradvis genom styr-transistorn så är nog inget svartbränt.
(En småsignals transistor klarar kanske runt 2Amp i emitter-kollektor-ström).

Det borde inte vara omöjligt att reparera en ECC-enhet.
ECC-enheten är bara en ruta utan innehåll på kretsschemat. Jag vet att det skall vara kontaktstift A7 som är ansluten till magnetventilen. Tyvärr så vet jag inte säkert vilken kontakt som är "A" och om jag kan lita på numreringen i kontakterna. Men följer man siffermärkningarna i kontakterna så finns det två möjliga stift. Men det är inte lätt att följa banorna på kretskortet, vet ej hur många lager det har, men det är dubbelsidigt. Man är ingen stålman på elektronik direkt... Hmmm, hur var det nu... bas-kollektor-emitter... vilken satt var... [smilie=confused5.gif]
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Post Reply