Laguna -04 Dålig effekt på AC vid farter över 100 km/h
Moderator: Forumpolisen
Laguna -04 Dålig effekt på AC vid farter över 100 km/h
Hejsan,
Är nybliven ägare till en Laguna 2,0T från 2004 och har märkt att AC'n kyler dåligt i hastigheter över ca 100 km/h. På lägre hastigheter funkar det bra, men i motorvägsfart blåser den fisljummet rent ut sagt. Nån som har en idé om vad det kan vara? För lite köldmedium eller?
//P
Är nybliven ägare till en Laguna 2,0T från 2004 och har märkt att AC'n kyler dåligt i hastigheter över ca 100 km/h. På lägre hastigheter funkar det bra, men i motorvägsfart blåser den fisljummet rent ut sagt. Nån som har en idé om vad det kan vara? För lite köldmedium eller?
//P
Delphi Harrisson kompressorn styrs av datorn i styrboxen( där du ser tempen) Vid ca 2500-3000rpm (motorvägsfart) kopplas kompressorn om till lägre kompression. Antagligen har din styrenhet ballat ur, istället för att sänka kompressionen stängs kompressorn av istället.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Ouch...det låter dyrt som fanken att åtgärda! Eller...?chh wrote:Delphi Harrisson kompressorn styrs av datorn i styrboxen( där du ser tempen) Vid ca 2500-3000rpm (motorvägsfart) kopplas kompressorn om till lägre kompression. Antagligen har din styrenhet ballat ur, istället för att sänka kompressionen stängs kompressorn av istället.
//P
Precis det jag skulle starta en tråd om!
Igår drog jag och familjen ut på semester och det jag tidigare anat blev bekräftat. Termometern i köket sa 27 grader, bilen sa först 31 grC (normalt solvarm bil), 25 grC när vi väl kommit en bit.
När man startar bilen så kyler det bra. Efter ett tag på motorvägen så blir det ordentligt varmt och kvalmigt i bilen. Det kommer varm fuktig uteluft-tempererad luft i munstyckena. Kompressorn kopplar helt enkelt inte in. När man sedan kommer i kö eller saktar ner av någon annan anledning så känner man direkt att det kommer kall och torr luft direkt.
Jag har beställt tid för kontroll av mjukvaror till ECC och motor (ej av denna anledning) men fick ej tid förrän i slutet av juli.
Det känns ju iaf skönt att hårdvaran funkar. Det kommer ju kyla i lägre hastigheter. Jag upplever att gränsen kyl/ej kyl går vid 90km/h (på 6:an, om det nu är varvtalsrelaterat).
Skall försöka få in bilen för mjukvarucheck tidigare.
Håll tråden uppdaterad om ni kommer på något.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Vad menar du chh? "datorn i styrboxen"? Det finns väl ett 20-tal sådana i bilen? Menar du själva ECC-enheten? Alltså enheten med vreden, knapparna och displayen? Ligger intelligensen i den enheten eller är det bara ett "operatörsinterface"?chh wrote:Delphi Harrisson kompressorn styrs av datorn i styrboxen( där du ser tempen)
Antar att den gör det för att spara på kompressorn och dess koppling?chh wrote:Vid ca 2500-3000rpm (motorvägsfart) kopplas kompressorn om till lägre kompression.
Styrenheten som du skriver, är det själva ECC-enheten eller något som sitter under huven?chh wrote: Antagligen har din styrenhet ballat ur, istället för att sänka kompressionen stängs kompressorn av istället..
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Identiskt problem som det verkar, möjligen med den skillnaden att jag tror att jag får kyla upp till ca 100 km/h på 6:an, men det är svårt att säga säkert. Jag ska försöka åka till verkstad nu i veckan för att höra vad de tror. Jag håller tråden uppdaterad.turbomart wrote:
Precis det jag skulle starta en tråd om!
Igår drog jag och familjen ut på semester och det jag tidigare anat blev bekräftat. Termometern i köket sa 27 grader, bilen sa först 31 grC (normalt solvarm bil), 25 grC när vi väl kommit en bit.
När man startar bilen så kyler det bra. Efter ett tag på motorvägen så blir det ordentligt varmt och kvalmigt i bilen. Det kommer varm fuktig uteluft-tempererad luft i munstyckena. Kompressorn kopplar helt enkelt inte in. När man sedan kommer i kö eller saktar ner av någon annan anledning så känner man direkt att det kommer kall och torr luft direkt.
Jag har beställt tid för kontroll av mjukvaror till ECC och motor (ej av denna anledning) men fick ej tid förrän i slutet av juli.
Det känns ju iaf skönt att hårdvaran funkar. Det kommer ju kyla i lägre hastigheter. Jag upplever att gränsen kyl/ej kyl går vid 90km/h (på 6:an, om det nu är varvtalsrelaterat).
Skall försöka få in bilen för mjukvarucheck tidigare.
Håll tråden uppdaterad om ni kommer på något.
//P
Peter Einberg, Sturefors
Jag som dumt nog inte kolla först utan startade en nu tråd då jag haft exakt samma problem med mig bil nu under semestern.
Men eftersom det verkar som om det är flera stycken som drabbats av samma typ av fel borde det ju vara ett fel renault varti med om tidigare så man slipper en massa felsökningar mm.
Hade det varit för lite köldmedium hade bilen inte alls kylt eller?
Men eftersom det verkar som om det är flera stycken som drabbats av samma typ av fel borde det ju vara ett fel renault varti med om tidigare så man slipper en massa felsökningar mm.
Hade det varit för lite köldmedium hade bilen inte alls kylt eller?
/Jimmie
Har varit ute och kört en del och kan nog säga med ganska stor säkerhet att det kritiska varvtalet är 2000rpm. Man märker ganska väl om man släpper gasen från ca 100 km/h på 6:an att det bilen rycker till (kompressorn kopplas in) vid 2000rpm. Det är precis under 90 km/h på. Har märkt samma sak på 5:an.
Men vad är det som skall hända vid 2000rpm? Säkert är ju att kompressorn inte skall kopplas ur iaf. Skall den gå ner på lägre kompression? Har läst ganska mycket i en engelsk Laguna-manual från år 2000 (som det fanns länk till i en tråd här i forumet) och kan inte hitta ngt om variabel kompression. Men det är verkligen komplexa och avancerade system. Systemet innehåller bl a:
- Humidity sensor
- Kupé-temp sensor
- Ute-temp sensor
- Massor av motorer för att styra spjäll för att styra luften rätt
- Air quality sensor
- Sunshine sensor
- Evaporator sensor
- Tri-function pressure switch
Lite jobbigt att veta hur mycket som kan gå fel. Kan även nämna att om du enligt manualen skall byta förångaren så börjar du med att ta bort ratten...
Frågan är om det är lämpligast att besöka en AC-specialist eller en Renault-specialist i detta ärende. Jag tror nog en Renault-specialist...
Men vad är det som skall hända vid 2000rpm? Säkert är ju att kompressorn inte skall kopplas ur iaf. Skall den gå ner på lägre kompression? Har läst ganska mycket i en engelsk Laguna-manual från år 2000 (som det fanns länk till i en tråd här i forumet) och kan inte hitta ngt om variabel kompression. Men det är verkligen komplexa och avancerade system. Systemet innehåller bl a:
- Humidity sensor
- Kupé-temp sensor
- Ute-temp sensor
- Massor av motorer för att styra spjäll för att styra luften rätt
- Air quality sensor
- Sunshine sensor
- Evaporator sensor
- Tri-function pressure switch
Lite jobbigt att veta hur mycket som kan gå fel. Kan även nämna att om du enligt manualen skall byta förångaren så börjar du med att ta bort ratten...
Frågan är om det är lämpligast att besöka en AC-specialist eller en Renault-specialist i detta ärende. Jag tror nog en Renault-specialist...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Ganska logiskt eftersom förångaren sitter under instrumentbrädan.turbomart wrote: Kan även nämna att om du enligt manualen skall byta förångaren så börjar du med att ta bort ratten...
Det var inte kondensorn du tänkte på
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Renault för att hitta felet. V6ans kompressor sköter den variabla kompressionen själv, men den i din sköts av Ecc enheten. Det kan vara ett annat fel också (Självklart) Har även hört att en del Ecc har varit fel konfigurerade från fabrik (då för v6 i 2.0t) men då borde du upptäckt det tidigare. Men som sagts tidigare kan det även ha med medium mängden att göra. Om du har för mycket i klipper acn också vid ett visst tryck.turbomart wrote:
Frågan är om det är lämpligast att besöka en AC-specialist eller en Renault-specialist i detta ärende. Jag tror nog en Renault-specialist...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
VAr i kontakt med Bilia idag som sa att dem trodde det skulle lösa sig med en uppdatering av programvaran till ECCn och sen kalibrera om den vad dom nu menar med det vet jag inte men vi får vell se. får jag tid så åker jag ner till dem näsva vecka. Om någon här får någon lösning på problemet så dela gärna med er av den jag medelar om min fungerar eller inte.
/Jimmie