motorn kokar R19 Diesel

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Aaaa-Anders!
Posts: 8
Joined: 11 Jul 2008, 11:52
Location: Göteet

motorn kokar R19 Diesel

Post by Aaaa-Anders! »

min renault 19 började bli riktigt varm nu i veckan när jag körde till/från jobbet, ingen längre sträcka så jag tog inte någon större notis om det då olje-temp. mätarn aldrig nådde toppen, antog att kanske kylvattennivån var lite låg och att den extrema värmen i veckan kanske bidrog, kylvattennivån var dock inte låg.

när jag skulle ta bilen en längre sväng i helgen däremot steg temperaturmätarn med en jämn och konstant takt ända upp i max,

någon som vet vad problemet kan vara? det kommer varmluft från värmepaket och kylvätskenivån är normal etc. så det kan knappast vara något fel där?

en sak som jag märkte dock var att när jag låg ute och körde, temp. var i max, så sprakade det till från motorrummet, någonstans strax bakom instrumentpanelen, och för någon sekund så föll temperaturen på mätaren.


jag tänkte:
1. det är termostaten :cry:
2. toppen har gått :evil:



jag har ingen aning om vart termostaten sitter på bilen eller hur man kollar om det är den som är felet, om toppen har gått är problemet värre

någon med riktig kunskap som kan bringa mer klarhet om vart felet är, vad som kan göras... eller inte göras :?:


ps. vad är det för decimeterstor svart box som sitter under huven högst upp till höger på R19? ser ut att vara något relä att döma av sladdarna som går in samt märkningen, står även tryckt "temporizer" eller något på den.. misstänker att den sprakade till nämligen när jag körde och temperaturen sjönk.. KAN VARA HELT FEL UTE :!:
Anders Andersson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Låter lite som att termostaten är lite knäpp.. du kan ta ut den och koka den i en kastrull med en termometer för att se om den funkar (kräver iofs att du tömmer kylsystemet..
Oljetemp finns inte såvitt jag vet på 19 (har dock ej haft diesel) jag tror mer att det är en oljetrycksmätare när motorn är igång (oljenivå på tändning)
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Aaaa-Anders!
Posts: 8
Joined: 11 Jul 2008, 11:52
Location: Göteet

Post by Aaaa-Anders! »

Joakim16v wrote:Låter lite som att termostaten är lite knäpp.. du kan ta ut den och koka den i en kastrull med en termometer för att se om den funkar (kräver iofs att du tömmer kylsystemet..
Oljetemp finns inte såvitt jag vet på 19 (har dock ej haft diesel) jag tror mer att det är en oljetrycksmätare när motorn är igång (oljenivå på tändning)
jo, har tidigare haft en R19 TXE bensinare som bara hadde oljetryck/oljenivå mätare precis som du beskriver, men denna dieselvariant är försedd med en vanlig oljetemp. mätare

var sitter termostaten? :?
Anders Andersson
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

blir det varmt som f*n :twisted: i motorrummet? Annars så är det kanske bara en givare / kabel som är defekt?

Eller jordfel ? = sprak ljud.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Aaaa-Anders!
Posts: 8
Joined: 11 Jul 2008, 11:52
Location: Göteet

Post by Aaaa-Anders! »

ja, alltså.. det sprakar till som F-N! ibland från den svarta låda jag beskrev.. det är "EL-Schema logotyper" på den som talar för att det är en brytare/relä av något slag... skall skruva isär och kolla på det i kväll eller till helgen

ingen som har koll på vart termostaten sitter och hur den ser ut på en R19 [smilie=331.gif] [smilie=confused5.gif]
Anders Andersson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Jag vet var den sitter och hur den ser ut på en R19 16v, dock inte på en diesel.. :roll:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

eftersom motorn i en R5 gte har sitt ursprung i en diesel motor, så antar jag att den sitter på samma ställe i en R19diesel, dvs den sitter i gaveln på topplocket, skruva bort anslutningen till kylarslangen,sitter med 3 skruvar...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

instämmer med föregående talare..
kolla där kylarslangen är ansluten till toppen, denna del kallas även "termostatshus" :D
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Aaaa-Anders!
Posts: 8
Joined: 11 Jul 2008, 11:52
Location: Göteet

Post by Aaaa-Anders! »

jag, reell kunskap = 0

kollade igenom motorrummet, fann bara en plats som verkade stämma överrens någolunda med er beskrivning, om det är ett termostathus eller ej låter jag er avgöra :wink: :?:

Image

Image
Anders Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ja det är termostathuset...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Aaaa-Anders!
Posts: 8
Joined: 11 Jul 2008, 11:52
Location: Göteet

Post by Aaaa-Anders! »

lossade termostaten, kokade den, och inget..
förhoppningsvis har vi lokaliserat felet :D

skall bränna iväg och köpa mig en ny för utprövning inom en timme, återkommer med resultat, tack för hjälpen so far
Anders Andersson
Post Reply