när jag skulle ta bilen en längre sväng i helgen däremot steg temperaturmätarn med en jämn och konstant takt ända upp i max,
någon som vet vad problemet kan vara? det kommer varmluft från värmepaket och kylvätskenivån är normal etc. så det kan knappast vara något fel där?
en sak som jag märkte dock var att när jag låg ute och körde, temp. var i max, så sprakade det till från motorrummet, någonstans strax bakom instrumentpanelen, och för någon sekund så föll temperaturen på mätaren.
jag tänkte:
1. det är termostaten

2. toppen har gått

jag har ingen aning om vart termostaten sitter på bilen eller hur man kollar om det är den som är felet, om toppen har gått är problemet värre
någon med riktig kunskap som kan bringa mer klarhet om vart felet är, vad som kan göras... eller inte göras

ps. vad är det för decimeterstor svart box som sitter under huven högst upp till höger på R19? ser ut att vara något relä att döma av sladdarna som går in samt märkningen, står även tryckt "temporizer" eller något på den.. misstänker att den sprakade till nämligen när jag körde och temperaturen sjönk.. KAN VARA HELT FEL UTE