Laguna -04 Dålig effekt på AC vid farter över 100 km/h

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Post by 174006 »

Varför kyler den på lägre varvtal men ej på högre?
Kompressorn fungerar väl på samma sätt oavsett varvtal?
Eftersom vi är så många som råkat ut för detta borde inte felet vara känt hos Renault då?
Ingen som vet om dem har skickat ut något servicemedelande angående detta fel?
Menar vi är ju ändå några stycken bara här som drabbats av samma fel och nu vissar det sig även att där är en hel del personer i andra länder som också råkat ut för detta.
Det måste ju vara ett fel renault känner till, eller?
/Jimmie
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

:!: :!: :shock: :!: :!: :shock: :!: :!: :shock: :!:
:!: BREAKING NEWS UPDATE!!! :!:
:!: :!: :shock: :!: :!: :shock: :!: :!: :shock: :!:

Detta har hänt (om du inte orkar läsa mina tidigare inlägg):
Bilen inlämnad på Renault-verkstad igår. De meddelade mig felkod är satt och att kompressorn behöver bytas. De behåller bilen eftersom ny kompressor skulle komma tills idag.

Dagens händelser:
Ca 13.00:
Jag ringer upp för att se om delarna hade kommit. De meddelar att kompressorn kommit och att de håller på att montera den. Han säger: "den blir klar idag om inga komplikationer uppstår..."

Ca 15.00: De ringer och säger att FELET KVARSTÅR!!! Kompressorn slår ifrån vid 2300rpm.

Jag säger att jag är bilintresserad och frågar lite mer om felet. Han säger att den hade satt felkod DF030 och "den har fel ohm-värde på kompressorn", samt enligt deras felsökningsdokumentation så skall man vid denna felkod byta kompressorn.

Jag förstår att de mäter upp ett felaktigt motstånd i någon elkrets på kompressorn. Tyvärr så pratar jag ej direkt med meken (som inte är någon släggdräng utan el/elektronik/data-"mek") utan nån relativt kunnig "kundtjänst-nisse". Han pratar om någon sensor på kompressorn men jag undrar om det inte är elkretsen för kopplingen han egentligen menar.

Jag säger att jag vill ha den gamla utbytta kompressorn tillbaka men han säger att det förmodligen är "pant" på den. Får se om jag kan få loss den.

Jag frågar om version på mjukvara. Det har de kollat och det fanns tydligen ingen nyare. Jag skall prata med el-nissen när jag hämtar bilen för att få reda på vilken version jag har.

Han säger vidare att de skall försöka få tag på en annan ECC-enhet och testa. Han lovar att återkomma.

Ca 15.45:
De ringer igen och säger att MED NY ECC-ENHET SÅ FUNGERAR DET!!! Jag antar att de lånat en annan beg ECC-enhet från nån beg salubil.

Eftersom klockan är efter 14.00 så får de ej hem delar till imorgon utan ny ECC-enhet har de hemma i bästa fall på fredag . Förmodligen så hämtar jag bilen imorgon och åker tillbaka på fredag för att "kastbyta" ECC-enhet. Jag tänker försöka få tillbaka gamla ECC-enheten.

Han lägger ut en teori att den felbehäftade ("fel ohm-värde") kompressorn hade knäckt ECC-enheten, alltså tror de att det var fel både på kompressorn och ECC-enheten. De vill därför inte sätta tillbaka den gamla kompressorn utan vill byta både kompressor och ECC-enhet. Gärna för mig, det är inte jag som degar...

Fortsättning lär följa. Tråden har nu blivit riktigt lång och olidligt spännande. Har gågglat på felkoden och det kommer upp en del intressanta grejer. Återkommer om det.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Ytterligare en holländsk intressant forumtråd. http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=509022

Jag översatte tråden med google och fick fram något kryptiska men ändå intressanta inlägg:
----------------------------------
"Om det är bra, det är en variabel kompressor med 2 hastigheter. På din kompressor du har en chef, det har kompressorer som ofta lider av.
vad hjälper det ofta herprogrameren. "
----------------------------------

Ytterligare ett likaledes kryptisk men ändå intressant :
----------------------------------
"Guvernören baksidan av kompressor, ett motstånd av ca 18 ohm hebben.Het ibland kommer till en slutsats att det finns (så att nästan inget motstånd) I detta fall kompressorn måste bytas, och antagligen även kontrollpanelen av höga flöden Avliden. Även kontakten på compr.wil fortfarande överens oxidera, eller tråd har ett avbrott. På en kontinuerlig tråd bör 12V, och den andra är ansluten till stift nr 7 av bedieningspaneel.Dus råd är att först genom mätning. "
----------------------------------

Det som jag ser som riktigt intressant i denna tråd är (mina kommentarer inom parentes):"I detta fall kompressorn måste bytas, och antagligen även kontrollpanelen (ECC-enheten) av höga flöden Avliden (brunnen pga hög ström)."

Min tolkning av detta: det blir fel på motståndet, resistansen sänks (1,5ohm nämns senare i tråden), strömmen ökar och bränner av en ledningsbana i ECC-enheten! Eftersom motståndet ej kan köpas separat så måste både kompressor och ECC-enhet ersättas. Denna teori backas upp av det chh skrev tidigare i tråden ang avbrunna banor på kretskort i ECC-enhet samt det min verkstad sa, att kompressorn pajar som i sin tur knäcker ECC-enheten.

I den bästa av världar (inte omöjligt med detta forums kompetens) så kan alla med dessa problem meka bort motståndet på kompressorn (inte bara bara antar jag...), hitta lämpligt ersättningsmotstånd på ELFA, meka dit. Sedan riva isär ECC-enheten och laga den brunna ledningsbanan. Vips så funkar det. Det svårast i detta för gör-det-självaren är väl att fixa 650 gr R134a...

När jag pratade med verkstaden så sa de något om 18 ohm. Det kommer jag ihåg! Nu har vi alltså konstaterat att felet finns i Sverige, England och Holland. Renault måste ha kännedom om detta problem! Vore intressant men en kommentar därifrån.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

174006 wrote:Varför kyler den på lägre varvtal men ej på högre?
Eftersom funktionen "Variabel kapacitet" inte fungerar.
174006 wrote:Kompressorn fungerar väl på samma sätt oavsett varvtal?
Nej. Se ovan.
174006 wrote:Eftersom vi är så många som råkat ut för detta borde inte felet vara känt hos Renault då?
Jo absolut. De har med all säkerhet kännedom om det.
174006 wrote:Ingen som vet om dem har skickat ut något servicemedelande angående detta fel?
I allra högsta grad berättigad fråga, nån i forumet som har koll på det? Dennis?
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

:?: Har inte läst något sådant.
Men jag vet att ecc-paneler har bytts. och kompressorer som rasat men de jag känner till har rasat mekaniskt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Bucc
Posts: 15
Joined: 05 Jul 2007, 08:57
Location: Linköping

Post by Bucc »

Hmm... Summan av kardemumman är alltså att detta problem endast kan lösas genom att byta kompressor + ecc-enhet + fylla på ny köldmedium + en jäkla massa arbete. Det lär ju för f-n gå på en smärre förmögenhet för oss som inte är lyckligt lottade som turbomart. Nattsvart. :cry:
Pelle Hedbrant

Laguna 2.0T -03
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Låt "Turbomart" va försökskanin så kan övriga med felet laga just den sak som är defekt. :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

tror att ledningsbanorna är underdimensionerade, jag vill bara veta en sak som jag fortfarande inte fått reda på, VART SITTER ELEKTRONIKEN DOM BYTTE som det tydligen är fel på...Har antagligen samma problem utan att jag tänkt på det...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Post by 174006 »

Vad heter den nya ECC panelen dem har satt in i bilen nu?
Tänkte mest så dem inte sätt i samma sorts panel igen så att man drabbas av samma fel igen.
Någon som plockat isär sen och kollat var den "avbrända" motståndet sitter? Kanske blir enklare och billigare att lödda dit ett nytt själv.
Någon som är bra på franska som googlat på felet på någon fransk hemsida?
Ska vi skriva ett gemensamt brev med våra regnr och VIN nr till renault och höra vad dem har och säga?
/Jimmie
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

kollade lite snabbt på auto-forum och det verkar som om dem också har samma problem.

http://www.forum-auto.com/marques/renau ... t14392.htm

Ingen som kan få tag på en gammal "utbytt" ECC - panel och kan kolla om något är avbränt i denne?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

figgesoft wrote:
Ingen som kan få tag på en gammal "utbytt" ECC - panel och kan kolla om något är avbränt i denne?
Jag var och hämtade ut min bil idag. Den är ej helt klar än. Kompressorn är bytt men den nya ECC-enheten skall förhoppningsvis komma imorgon fredag. Då skall jag åka in och få den bytt. Jag skall vara med när de byter den. Jag har även sagt att jag vill ha den gamla trasiga tillbaka och det skulle jag få. Så då har vi en att dissikera! :twisted: Dessvärre var det "pant" på den trasiga bytta kompressorn så den får jag ej med mig. De har även kollat angående mjukvara och tydligen så finns ingen nyare version att ladda.

Min mek sa de hade haft en bil inne tidigare med samma fel, men han sa att många förmodligen åker runt med samma fel utan att förstå att det är ett faktiskt fel.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

174006 wrote:Vad heter den nya ECC panelen dem har satt in i bilen nu?
Tänkte mest så dem inte sätt i samma sorts panel igen så att man drabbas av samma fel igen.
Någon som plockat isär sen och kollat var den "avbrända" motståndet sitter? Kanske blir enklare och billigare att lödda dit ett nytt själv.
Någon som är bra på franska som googlat på felet på någon fransk hemsida?
Ska vi skriva ett gemensamt brev med våra regnr och VIN nr till renault och höra vad dem har och säga?
det är inte displayen vi pratar om, lr?? det måste vara någon styrelektronik vi talar om.
displayen har jag haft isär och fixat,det kallödda motståndet,med det är nog en annan elektronik grunka vi talar om för att styra kompressorn...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

ett kretsschema hade varit trevligt, någon som har? någon? :roll:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Tony wrote:
174006 wrote:Vad heter den nya ECC panelen dem har satt in i bilen nu?
Tänkte mest så dem inte sätt i samma sorts panel igen så att man drabbas av samma fel igen.
Någon som plockat isär sen och kollat var den "avbrända" motståndet sitter? Kanske blir enklare och billigare att lödda dit ett nytt själv.
Någon som är bra på franska som googlat på felet på någon fransk hemsida?
Ska vi skriva ett gemensamt brev med våra regnr och VIN nr till renault och höra vad dem har och säga?
det är inte displayen vi pratar om, lr?? det måste vara någon styrelektronik vi talar om.
displayen har jag haft isär och fixat,det kallödda motståndet,med det är nog en annan elektronik grunka vi talar om för att styra kompressorn...
Det är "displayen" som styr kompressorn...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Post Reply