Laguna -04 Dålig effekt på AC vid farter över 100 km/h

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

peppelito wrote:
174006 wrote:Ja berätta hur det gick...
Så om man har bilen helförsäkrad så täcker det även sådana fel då?
Maskinskade delen täcker om bilen är max 8 år eller har gått 10000 mil. Har bilen gått mindre än 6000 mil är det dessutom lägre självrisk. Iaf är det så på min försäkring hos Länsförsäkringar...

//P
på min (volvia) gäller maskinskada 15000mil (efter 12000 högre självrisk)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Max 15000 mil

Post by bo johansson »

Hej!
Volvia har lite försåtligt sätt att uttrycka sig vad gäller renault försäkringen. För renault gäller gränsen 12000 mil under förutsättning att bilen är köpt hos Volvo/Renault. Annars 10000 mil. För Volvo gäller 15000 mil.
Gå in och titta på det finstillta i villkoren.
OK, du kan naturligtvis ha specialvillkor!

Hälsningar
Bo J
Bo Johansson
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Post by 174006 »

Då får vi hoppas att det inte är något dyrt fel att åtgärda då min bil redan gått 12400 och är en 02à
/Jimmie
peppelito
Posts: 17
Joined: 05 Jul 2008, 14:28
Location: Linköping

Post by peppelito »

Här kommer senaste nytt...

Rören är nu bytta, men AC'n kyler fortfarande inte över 2500 rpm på motorn, dvs problemet kvarstår! Kompressorn slår helt enkelt ifrån... :evil: Fjäder i hatten till bla chh som verkar ha haft rätt från början! :)
Rören behövde förvisso bytas ändå eftersom de läckte och drygt halva mängden köldmedium var borta. Nästa steg är att teknikern på Kylarspecialisten tar kontakt med Rejmes i Linköping för att koppla in en dator i skiten för analys...och efter det vidare åtgärd. Detta kommer dock inte ske förrän tidigast den 11 augusti när personen på Rejmes som är specialist på Renault återkommer från semester. Fortsättning följer...

Nu ska jag ut i solen!

//P
Peter Einberg, Sturefors
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Post by 174006 »

Hur kan rören ha läkt?
Fick du själv se det eller var det något dem bara sa?
Jag har själv inte hunnit varit inne med min bil än men ska så fort jag får tid ska jag försöka köra ner till dem.
Men Kylde din bil perfekt på lägre varvtal?
Min kyler perfekt i lägrehastigheter så något läkage tror jag inte på skall dock be Bilia fylla på nytt medel och i samband med detta göra en tryckkontroll för att hitta eventuella läkage. men eftersom den kyler som den ska vid lägrehastigheter tror jag inte att där är något.
Tror med på elektroniken än mekaniken i detta fall.
Verkar ju vara som någon tidigare nämnt vara den modul som säger till kompressorn att arbeta mindre so strular. Dvs den kompressorn får info att slå av sig helt istället för att gå på sparlåga.
Hoppas det löser sig för dig. medela om du får reda på något med.
/Jimmie
peppelito
Posts: 17
Joined: 05 Jul 2008, 14:28
Location: Linköping

Post by peppelito »

174006 wrote:Hur kan rören ha läkt?
Fick du själv se det eller var det något dem bara sa?
Jag har själv inte hunnit varit inne med min bil än men ska så fort jag får tid ska jag försöka köra ner till dem.
Men Kylde din bil perfekt på lägre varvtal?
Min kyler perfekt i lägrehastigheter så något läkage tror jag inte på skall dock be Bilia fylla på nytt medel och i samband med detta göra en tryckkontroll för att hitta eventuella läkage. men eftersom den kyler som den ska vid lägrehastigheter tror jag inte att där är något.
Tror med på elektroniken än mekaniken i detta fall.
Verkar ju vara som någon tidigare nämnt vara den modul som säger till kompressorn att arbeta mindre so strular. Dvs den kompressorn får info att slå av sig helt istället för att gå på sparlåga.
Hoppas det löser sig för dig. medela om du får reda på något med.
Såg inte de gamla rören efter bytet, men jag har fullt förtroende för firman i fråga. Tycker också att den kyler bättre efter nya rör samt nytt köldmedium.

//P
Peter Einberg, Sturefors
tak256
Posts: 143
Joined: 20 Feb 2003, 09:55
Location: Sweden

ac

Post by tak256 »

koppla in en provlampa på kabeln till kompressorkopplingen och varva upp motorn lyser lampan men kompressorn stannar så är det fel på magnetkopplingen om lampan slocknar är det fel på elektroniken eller en pressostat
mer hästar ännumera åkkomfort Vel Satis 3.5 V6 Nisse Åberg veda
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

peppelito wrote:Här kommer senaste nytt...

Rören är nu bytta, men AC'n kyler fortfarande inte över 2500 rpm på motorn, dvs problemet kvarstår! Kompressorn slår helt enkelt ifrån... :evil:
... hate to say I told you so...
Trist att det ej löste sig för dig. Jag har lagt ytterligare mil under hjulen och kan bekräfta och precisera. Min anläggning kyler bra vid låga varv. Men, kompressorn slår ifrån då varvtalet stiger över 2300rpm och slår till då varvtal sjunker under 2000rpm. Det innebär:
-Svalt och skönt vid 96km/h på farthållaren.
-Varmt å äckligt vid 100km/h på farthållaren.
-Lite osäker funktion vid 98km/h på farthållaren.
Det innebär följande: Du ligger i 96 och njuter av svalkan. Ca 2200 rpm på sexan. Du kommer snart ifatt någon (förmodligen med husvagn... :evil: ). Du låter turbon jobba, ingen nerväxling behövs. När du är förbi släpper du av och landar återigen på 96. Då har kompressorn lagt av eftersom du var över 2300rpm vid omkörningen! Trampa då ner kopplingen, släpp upp den och tryck på R(esume). Då kommer kylan igen eftersom varvtalet var under 2000 när du trampade ner kopplingen!

Det här skumma fenomenet får till följd både bra och dåliga saker. Mest dåliga.
- Man koncentrerar sig som en idiot på varvräknaren istället för på omgivningen.
- Jag och familjen låg och borrade på motorvägen, sambon körde. Ca 120km/h. Varmt och fuktigt ute. Plötsligt kommer en störtskur och hela bilen immar igen på kanske 10-20 sekunder. Noll sikt genom vindrutan. Smått otäckt i 120... saktar ner och känner hur kompressorn hugger till. Vips är imman borta på ca 10 sekunder. Klar trafikfara.
- Halvlugn körning i stan blir väldigt ryckig. Man rullar iväg på ettan. Fort i med tvåan. Varvar till ca 2500rpm. Kompressor kopplar ur med ett ryck. Växlar till trean. Varvtalet under 2000rpm. Kompressor kopplar in med ett ryck. Och så vidare genom växlarna. Ryck-ryck. Besvärande.
Enda fördelen är att man kör försiktigare och långsammare och därmed snålare. Körde en tripp på ca 10 mil på 6.7l/100km i snitt enl färddatorn. Iofs med sovande barn i bilen och viltnoja. Men ändå!

Jag skall in med min i övermorgon tisdag hos den lokala våfflo-verkstaden. Hoppas Renault-AC-specialisten är tillbaka från semesten då... Håll tummarna för mig. Lovar att uppdatera tråden.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: ac

Post by turbomart »

tak256 wrote:koppla in en provlampa på kabeln till kompressorkopplingen och varva upp motorn lyser lampan men kompressorn stannar så är det fel på magnetkopplingen om lampan slocknar är det fel på elektroniken eller en pressostat
Det enklaste testet är ju att med stillastående bil bara öppna huven och titta om kompressorn kopplar medan en medhjälpare gasar. Men hur är det kopplat egentligen. Det måste ju vara en signal (en sladd) till kopplingen. Spänning=koppling i ingrepp, ej spänning=koppling ej i ingrepp. Men sedan borde det ju vara ytterligare en signal (ytterligare en sladd) som styr hög/låg kompression. Var hittar man dessa två så det går att mäta på dem? Kan tänka mig att båda går i samma kabelknippe från kabelstam till kontaktstycke på kompressorrn. Kan det vara rimligt? Säkert ett h-vete att hitta och koppla in sig på.
Och hur skall det egentligen fungera? Det man kan säga säker
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Ta ut ECC enheten och kolla om någon ledningsbana "brunnit" på kretskortet... tydligen så är några banor underdimensionerade för att klara strömmen till kompressorn. Har läst att det ä ca 5-10amp som går där. Det drabbar ej alla modeller eftersom det beror på modell av kompressor.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
rj1006
Posts: 1
Joined: 29 Jul 2008, 12:16
Location: Norge

Post by rj1006 »

Roy Jensen
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

rj1006 wrote:Hei

Kanskje dette kan være noe?

http://www.renaultforums.co.uk/showthre ... t=2000+rpm
Jag hittade en riktigt vettig kommentar där:
"I've just had car into main dealer - they found badly corroded connections to 'the control circuit on the compressor' ??. These were replaced and all is now 100%."
Eftersom jag ej registrerat mig i det forumet så kan man ej läsa alla inlägg till fullo. Skall göra det. Återkommer.
Fö är min bil på verkstaden "as we speak". Håll tummarna...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

rj1006 wrote:Hei

Kanskje dette kan være noe?

http://www.renaultforums.co.uk/showthre ... t=2000+rpm
Registrerade mig och läste alla inlägg i sin helhet. Hittade inget mer matnyttigt i den tråden.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Bucc
Posts: 15
Joined: 05 Jul 2007, 08:57
Location: Linköping

Post by Bucc »

turbomart: Har som sagt exakt samma symtom på min bil som du beskriver ovan så med stor sannolikhet är ju orsaken densamma på båda bilarna. Tyckte i vintras att bilen immade igen lätt i motorvägsfart men tänkte inte mer på det då. Väntar med spänning på domen från verkstaden...
Pelle Hedbrant

Laguna 2.0T -03
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

Domen har fallit, dock har straffet ej utmätts än...

Lämnade in bilen i morse. Min felbeskrivning var: kompressor kopplar ur över 2300rpm och kopplar in under 2000rpm.
De ringde tillbaka under dagen. Domen lyder: "Felkod satt på variabel kompression. Åtgärd: byt kompressor. Kostnad 7800 för kompressorn. Ex moms... Sen tillkommer demont-mont, fyllning och läcktest. Har för mig att han sa att slutnotan landade på 14 lax... Bilen fick stå kvar för om kompressor finns på sverigelagret (Borås) så kan de få hem den och fixa det imorgon.

Och hur kan jag då berätta allt detta utan en massa svordomar? Svar: MRF-garanti... Köpte bilen för drygt 3 måndader sedan hos den lokala VAG-handlaren. MRF-garanti 3 mån/500 mil ingick. Meddelade felet innan 3 måndader.

När Volvokillen ringde och meddelade mig priset så vidarebefodrade jag honom till VAG-försäljaren jag köpte bilen av. De accepterade kostnaden. Kostnad för mig 0 kr.

Återstår bara att se om bytet av kompressorn åtgärdar problemet. Det borde det göra. Det är ju trots allt en professionell auktoriserad verkstad som har ställt diagnosen och utför jobbet.

Annars var ju det där engelska foruminlägget bra, samt chh senaste kommentar ang ledningsbanor på kretskortet.

Skall försöka få fram exakt kostnad och felkod. Vore kanske lite kul att även få den trasiga kompressorn i retur...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Post Reply