Laguna -04 Dålig effekt på AC vid farter över 100 km/h
Moderator: Forumpolisen
Jag har faktiskt också svårt att tro att det är rören som läcker men det borde ju knna få bekräftat via en påfyllning av kylmedel, tryck kontrollerar dem inte systemet samtidigt då?
Isåfall borde ju det där läkaget ge sig till känna redan då?
Och som tidigare nämnst så skulle bilen inte heller kyla vid lägre hastigheter om det nu varit det som varit fel. ett pungterat däck töms ju på luft oavsett hastighet en trasig slang läcker ju också oavsett hastighet.
Men om det nu mor förmodan skulle vara ett rör som ärgat sönder täcks inte det av Renault rostskyddsgaranti? plåt rostar, aluminium ärgar.
Ingen som är bra på andra språk och som kan se om dem hittar något angående detta fel på någon annat utlänskt forum och se vad dem fått fram för lösning?
Min första tanke när jag körde min bil och det hände mig var att det är nog yttertermometern som klöddar, fick en ide om att den kyldes ner av fartvinden vid högre hastigheter och därmed gav ACn besked om att det var kallare ute än vad det egentligen var så därför sluta ACn kyla.
Vad händer om dem nu byter rören och felet kvarstår?
Har man lagt ut 8000kr i onödan då?
Vad gör dem vid en kalibrering av ACn?
Det ska tydligen finnas någon kombination som dvs man håller vissa knappar intryckta samtidigt på panelen så skall den nollställas någon som vet vilka knappar det är?
Isåfall borde ju det där läkaget ge sig till känna redan då?
Och som tidigare nämnst så skulle bilen inte heller kyla vid lägre hastigheter om det nu varit det som varit fel. ett pungterat däck töms ju på luft oavsett hastighet en trasig slang läcker ju också oavsett hastighet.
Men om det nu mor förmodan skulle vara ett rör som ärgat sönder täcks inte det av Renault rostskyddsgaranti? plåt rostar, aluminium ärgar.
Ingen som är bra på andra språk och som kan se om dem hittar något angående detta fel på någon annat utlänskt forum och se vad dem fått fram för lösning?
Min första tanke när jag körde min bil och det hände mig var att det är nog yttertermometern som klöddar, fick en ide om att den kyldes ner av fartvinden vid högre hastigheter och därmed gav ACn besked om att det var kallare ute än vad det egentligen var så därför sluta ACn kyla.
Vad händer om dem nu byter rören och felet kvarstår?
Har man lagt ut 8000kr i onödan då?
Vad gör dem vid en kalibrering av ACn?
Det ska tydligen finnas någon kombination som dvs man håller vissa knappar intryckta samtidigt på panelen så skall den nollställas någon som vet vilka knappar det är?
/Jimmie
Som sagt, jag är inte säker på att han har rätt, men jag har inte så mycket annat att utgå ifrån. Har tid bokad för byte av rören nästa tisdag och kommer väl förmodligen lämna in bilen för att göra det om jag inte blir övertygad om att problemet inte är rören, men hittills har ingen lyckats övertyga mig. Ingen som har nån kommentar kring min "teori" i mitt förra inlägg förresten?174006 wrote:Jag har faktiskt också svårt att tro att det är rören som läcker men det borde ju knna få bekräftat via en påfyllning av kylmedel, tryck kontrollerar dem inte systemet samtidigt då?
Isåfall borde ju det där läkaget ge sig till känna redan då?
Och som tidigare nämnst så skulle bilen inte heller kyla vid lägre hastigheter om det nu varit det som varit fel. ett pungterat däck töms ju på luft oavsett hastighet en trasig slang läcker ju också oavsett hastighet.
Men om det nu mor förmodan skulle vara ett rör som ärgat sönder täcks inte det av Renault rostskyddsgaranti? plåt rostar, aluminium ärgar.
Ingen som är bra på andra språk och som kan se om dem hittar något angående detta fel på någon annat utlänskt forum och se vad dem fått fram för lösning?
Min första tanke när jag körde min bil och det hände mig var att det är nog yttertermometern som klöddar, fick en ide om att den kyldes ner av fartvinden vid högre hastigheter och därmed gav ACn besked om att det var kallare ute än vad det egentligen var så därför sluta ACn kyla.
Vad händer om dem nu byter rören och felet kvarstår?
Har man lagt ut 8000kr i onödan då?
Vad gör dem vid en kalibrering av ACn?
Det ska tydligen finnas någon kombination som dvs man håller vissa knappar intryckta samtidigt på panelen så skall den nollställas någon som vet vilka knappar det är?
//P
Peter Einberg, Sturefors
ok nu talar jag om egen erfarenhet från en 02 laguna
ena anslutningen läckte på kondensorn, den undre framifrån sett på v sida. ta bort mittendelen på fronten bara tre plastpluppar under huven. jag tog lite läckspray och konstaterade att det läckte media. obs rören till och från kondensorn såg riktigt fräscha ut. efter demontering av plastbiten under framtill så lossade vi undre anslutningen på kondensorn.10mm nyckel konstaterade att oringen som tätar hade oxiderat i sätet. efter rengöring och lite finputsning av sätet monterade vi tillbaka allt sedan vakumsugning och fyllning av köldmedia med läckkontroll . bomtätt . ps har inte ett rör synligt som har tecken på skador pga korrision. kyltekniker som jag pratat med innan förklarade ovan från egen erfarenhet.
läckaget som jag hade upptäckte jag pga oljud från komressorn
jag kan också uppleva att det kyler bättre i lägre farter ( om jag måste hitta fel på eccn )
tror nog att dom flesta har hört oljud i samband med läckage
systemet rymmer bara ca 600 g.
tips http://www.carairconditioningsupplies.c ... =30&page=1
ena anslutningen läckte på kondensorn, den undre framifrån sett på v sida. ta bort mittendelen på fronten bara tre plastpluppar under huven. jag tog lite läckspray och konstaterade att det läckte media. obs rören till och från kondensorn såg riktigt fräscha ut. efter demontering av plastbiten under framtill så lossade vi undre anslutningen på kondensorn.10mm nyckel konstaterade att oringen som tätar hade oxiderat i sätet. efter rengöring och lite finputsning av sätet monterade vi tillbaka allt sedan vakumsugning och fyllning av köldmedia med läckkontroll . bomtätt . ps har inte ett rör synligt som har tecken på skador pga korrision. kyltekniker som jag pratat med innan förklarade ovan från egen erfarenhet.
läckaget som jag hade upptäckte jag pga oljud från komressorn
jag kan också uppleva att det kyler bättre i lägre farter ( om jag måste hitta fel på eccn )
tror nog att dom flesta har hört oljud i samband med läckage
systemet rymmer bara ca 600 g.
tips http://www.carairconditioningsupplies.c ... =30&page=1
kalle svensson oxelösund
Är inte service meddelandena till för att läsas när de kommer, för att underlätta felsökningen av ett för renault redan kännt felMrSmecker wrote:Ja det skickas ut info i form av en uppgradering av Dialogys en gång i kvartalet. Eller så kan man söka i Renaults databas ibland tusentals andra jounaler.det skickas ut info till alla verkstäder om märkesspecifika fel
Ett slags konfidenciellt forum för Renault verkstäder så felet kan avhjälpas snabbt, och billigt för kunden.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jag har flera kassar med servicemeddelande i pappersform(dubletter som jag brukar få) nyttigt att plöjja igenom men mycket är bara sk*t också.
Jag har hittat en sökfunktion i dialogys, räcker med att ange modell och ungefärligt tillverkningsdatum. Rubriker som tex vattenläckage, ryckig gång, vindbrus, osv.
Jag har hittat en sökfunktion i dialogys, räcker med att ange modell och ungefärligt tillverkningsdatum. Rubriker som tex vattenläckage, ryckig gång, vindbrus, osv.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
nja... det borde de väl liksom ha tänkt på när de konstruerade systemet... Dessutom visar termometern samma temp oavsett om det är vindstilla eller storm. Däremot så är ju "the wind chill factor" högre vid hastighet på vinden. Sitter du naken på en MC och det är 10 grC så kyls du ner fortare om du kör 100km/h än om du står framför korvmojjen. Men termometern som du monterat på styret kommer hela tiden visa 10 grC (om den inte värms upp av stigande varmluft från motorn när du stannat) (hoppan, spårade ut lite där... )174006 wrote: Min första tanke när jag körde min bil och det hände mig var att det är nog yttertermometern som klöddar, fick en ide om att den kyldes ner av fartvinden vid högre hastigheter och därmed gav ACn besked om att det var kallare ute än vad det egentligen var så därför sluta ACn kyla.
Det är något du måste försäkra dig om med verkstaden innan de börjar riva. Helst skriftligt. Få dem även att förstå att du vill se de skadade rören när de har rivit ur dem!peppelito wrote:Vad händer om dem nu byter rören och felet kvarstår?
Har man lagt ut 8000kr i onödan då?
ärligt talat, nej. Nej jag tycker inte din teori håller vatten. Har du hål på systemet så det står i kontakt med atmosfären så borde du efter en tid ha 0% funktion. Oavsett varvtal och kompression.peppelito wrote:Ingen som har nån kommentar kring min "teori" i mitt förra inlägg förresten?
//P
Har du däremot en skada inuti kondensorn utan att läckan är kontakt med atmosfären så har du kvar kylmediet. Då borde kondensorn kunna få en lägre verkningsgrad och därmed en nedsatt funktion. Men hur upptäcker man en sådan läcka?
Kylbehovet i kupen ändras inte med fordonets hastighet eller motors varvtal. Att kompressionen sänks (jag har fortfarande inte klart för mig hur denna funktion fungerare, ens om den existerar...) skall väl kompenseras av det ökade varvtalet. Alltså borde systemet ha fullt tillräcklig kapacitet oavsett varvtal och fordonshastighet. Anledningen till denna funktions existens är väl att spara på hårdvaran då inkoppling vid högt varvtal kan antas slita hårt på rem, koppling och kompressor. Dessutom gör nog "hög" kompression på högt varvtal att kompressorn uträttar onödigt stort arbete, alltså tar onödigt mycket effekt från motorn och därmed, onödigt bränsleåtgång.
That's my 2 pence... Det känns som det är väldigt mycket spekulationer och lite hårda fakta i denna tråd. Men jag är övertygad att vi tillsammans kommer att finna sanningen!
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Jo visst är det så, men hur lång tid tar det då innan man är nere i 0% funktion? Jag har haft bilen i ca 2 veckor och AC'n har funkat på samma sätt hela den tiden, dvs halvdåligt, så uppenbarligen verkar det inte gå med racerfart...turbomart wrote:ärligt talat, nej. Nej jag tycker inte din teori håller vatten. Har du hål på systemet så det står i kontakt med atmosfären så borde du efter en tid ha 0% funktion. Oavsett varvtal och kompression.
Jag håller med om att det spekuleras mycket i tråden och det är därför som jag väljer att byta rören på inrådan av Kylarspecialisten. De jobbar ju trots allt med detta dagligen. Om det är rätt beslut återstår att se...
//P
Peter Einberg, Sturefors
det kan ju vara liten mängd i systemet som gör att kompressorn slår från i högre farter, men ett läckage=hål skulle tömma systemet på nolltid, dvs 0% funktion...i alla farter..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
peppelito wrote:Jo visst är det så, men hur lång tid tar det då innan man är nere i 0% funktion? Jag har haft bilen i ca 2 veckor och AC'n har funkat på samma sätt hela den tiden, dvs halvdåligt, så uppenbarligen verkar det inte gå med racerfart...turbomart wrote:ärligt talat, nej. Nej jag tycker inte din teori håller vatten. Har du hål på systemet så det står i kontakt med atmosfären så borde du efter en tid ha 0% funktion. Oavsett varvtal och kompression.
Jag håller med om att det spekuleras mycket i tråden och det är därför som jag väljer att byta rören på inrådan av Kylarspecialisten. De jobbar ju trots allt med detta dagligen. Om det är rätt beslut återstår att se...
//P
Acn ingår väl i bilförsäkringen... då är det väl bättre att lämna till Renault och få det fixat rätt på en gång... om det nu är styrningen eller kompressorn (det är vad jag tror) under förutsättningen att rätt mängd är i systemet.....
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Tack för tipset angående försäkrnigen...det hade jag inte ens tänkt på! Pratade just med försäkringsbolaget och det verkar ganska troligt att de tar det. Förvisso får jag betala en självrisk på 5000, men hellre det än stå för hela kalaset på drygt 8500. Lämna till Renault är tyvärr inget alternativ eftersom de inte har några tider förrän i mitten på augusti och jag börjar min semester idag...chh wrote:Acn ingår väl i bilförsäkringen... då är det väl bättre att lämna till Renault och få det fixat rätt på en gång... om det nu är styrningen eller kompressorn (det är vad jag tror) under förutsättningen att rätt mängd är i systemet.....
//P
Peter Einberg, Sturefors
Maskinskade delen täcker om bilen är max 8 år eller har gått 10000 mil. Har bilen gått mindre än 6000 mil är det dessutom lägre självrisk. Iaf är det så på min försäkring hos Länsförsäkringar...174006 wrote:Ja berätta hur det gick...
Så om man har bilen helförsäkrad så täcker det även sådana fel då?
//P
Peter Einberg, Sturefors