Byte av bränslefilter på Renault Laguna kombi -02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mr F

Byte av bränslefilter på Renault Laguna kombi -02

Post by Mr F »

Hej vänner!

Jag måste förmodligen byta bränslefilter till min Renault Laguna Kombi -02. Någon som har erfarenhet och kan förklara lite snabbt vart det sitter och hur krångligt det är?

Tackar!
Björn Jansson, Köpmanholmen
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

framför bakaxeln på samma sida som tanklocket (ser ut som en colaburk).

Finns olika sätt att fästa, vissa har plastsnäppar för slanganslutningen och vissa modeller har slangklämmor.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Mr F

Post by Mr F »

Ok, perfekt. Kan det vara så att man måste bort med tanken? Var under och kikade lite snabbt men kunde inte se någon burk.
mange
Forumpolis

Post by mange »

Är inte någon expert på Laguna men filtret brukar synas och det brukar sitta framför tanken. På vissa årsmodeller av clio så sitter det i tanken och byts vid 12000 mil... kanske är nått liknande på laguna?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
ior69

Post by ior69 »

Hej! Bränslefiltret är inegrerat i tankarmaturen går inte byta löst.
Jag har själv en lagunaII -03 på den sitter det i tankarmaturen och skall bytas vid 24000 mila servicen.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
Mr F

Post by Mr F »

Hmm.....nu när jag pratade med min granne som är bilmekaniker så var han säker på att bränslefiltret sitter bakom tanken. Jaja, slutar väl med att man får lämna in den på verkstaden. Känns bara lite onödigt. Är det ingen som verkligen själv har lyckats byta?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Mr F wrote:Hmm.....nu när jag pratade med min granne som är bilmekaniker så var han säker på att bränslefiltret sitter bakom tanken. Jaja, slutar väl med att man får lämna in den på verkstaden. Känns bara lite onödigt. Är det ingen som verkligen själv har lyckats byta?
ja men han som svarade i tråden att det sitter i tanken, tror jag mer på
(Renault cotech), och hur svårt är det att kolla att det INTE finns något filter BAKOM tanken.. titta under bilen...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
chh

Re: Byte av bränslefilter på Renault Laguna kombi -02

Post by chh »

Mr F wrote:Hej vänner!

Jag måste förmodligen byta bränslefilter till min Renault Laguna Kombi -02. Någon som har erfarenhet och kan förklara lite snabbt vart det sitter och hur krångligt det är?

Tackar!
Varför måste du "förmodligen det" ? Det finn 4 utföranden beroende på modell + diesel/bensin.... Har du bensinare finns ingen anledning att byta... om du inte hällt grus eller dyligt i tanken... eller att bilen rullat 30000mil
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Mr F

Re: Byte av bränslefilter på Renault Laguna kombi -02

Post by Mr F »

chh wrote:
Mr F wrote:Hej vänner!

Tackar!
Varför måste du "förmodligen det" ? Det finn 4 utföranden beroende på modell + diesel/bensin.... Har du bensinare finns ingen anledning att byta... om du inte hällt grus eller dyligt i tanken... eller att bilen rullat 30000mil
Du vet hur det funkar. Man frågar den man tror kan mest om bilar i vänskapskretsen

"Jamen det är ju bränslefiltret, bara att byta"

Hursomhelst, ska lämna in den på service nästa vecka med tanke på att STOP-lampan börjat lysa.
chh

Post by chh »

Men vad är felet?
Mr F

Post by Mr F »

Kör jag över 100 och släpper gasen försiktigt så hackar bilen. Gasar jag sedan på lite så hackar den ytterligare lite. Acc från 0-100 funkar bra. Att hålla jämn gas vid 110 funkar också bra.

Detta hackande har pågått i ca 2 månader. I förrgår så började även STOP-lampan att lysa. Inte bra.
chh

Post by chh »

Skulle bli MYCKET förvånad om det har med filteret att göra. Snarare pump/insprutning/givare eller så. Om STOP tänds har du en lagrad felkod = mycket lättare att se vad som felar.
Mr F

Post by Mr F »

Tack för svar.

Det roliga är att hackandet har pågått i 1 månad. STOP-lampan tändes i förra veckan. Det kanske tar tid innan bilen säger ifrån? Annars är det ytterligare ett fel på bilen.
chh

Post by chh »

om stoplampan lyser hela tiden ska du inte köra med bilen, kan vara alvarligt. :shock:
Post Reply