Spak för färddator
Moderator: Forumpolisen
Spak för färddator
Hej!
Spaken för färddatorn (samma som vidrutetorkarna) har slutat fungera. Det händer altså inget när jag trycker in knappen på toppen. Den har varit lite kärv förut så jag har fått trycka flera gånger innan den skiftar funktion på färddatorn. Är det någon som vet hur spaken öppnas? Troligen är det väl bara oxid eller så på någon kontakt.
Mvh
Bogus
Spaken för färddatorn (samma som vidrutetorkarna) har slutat fungera. Det händer altså inget när jag trycker in knappen på toppen. Den har varit lite kärv förut så jag har fått trycka flera gånger innan den skiftar funktion på färddatorn. Är det någon som vet hur spaken öppnas? Troligen är det väl bara oxid eller så på någon kontakt.
Mvh
Bogus
Torkarspaken
HAr Ni löst problemen? Annars har jag kanske ett tips efter att jag själv lagade min spak igår.blomqvist wrote:Hej!
Har fått precis samma fel på min megané -00. Lyckades du lösa felet?
MVH / Blomqvist
//Tompa
Thomas Sunesson
Lödning
Hej!blomqvist wrote:Hej!
Jag har ej lyckats lösa problemet, såg dock att du lyckades. Skälv är jag tyvärr dålig på lödning så jag måste nog lämna in bilen på verkstad. Om jag förstod dig rätt så behöver jag alltså ej byta hela spaken?
MVH / Stefan
nej, Du ska inte behöva byta hela spaken. Fast Volvoverkstäderna gör nog det.
Jag har lött rätt mycket och har en del kunskaper om det då jag lött elektronik-kort dels på tidigare jobb, men även i min hobby (modelljärnväg) samt har en bra lödstation hemma. Jag tog ju inte ens bort spaken utan allt fick sitta kvar. Lossade bra båda kåporna samt tog bort lite material (plast) som hindrade lödkolvens framfart.
Och så fick frun hjälpa mig att vrida torkarspaken så kom jag åt bättre.
Det var någon som föreslog att Du skulle lämna den till en elektronikfirma för lödning. Verkar vettigt om Du kan ta bort den själv. Själva spaken vet jag inte hur man tar bort, kanske man får ta bort ratten och dra bort hela elklumpen som sitter där?
Det verkar inte kul att lämna den till verkstaden. Kronorna flyger nog iväg då. Allvarligt talat, detta är något som Renault gör urdåligt och borde stå för, eller hur?
//Thomas
Thomas Sunesson
Re: Lödning
nu är det nog inte renault som gör spaken,säkert någon tysk.. dessutom kan inte allt hålla för evigt,men är det en ny bil skall det ju funka..Thomas S wrote:Hej!blomqvist wrote:Hej!
Jag har ej lyckats lösa problemet, såg dock att du lyckades. Skälv är jag tyvärr dålig på lödning så jag måste nog lämna in bilen på verkstad. Om jag förstod dig rätt så behöver jag alltså ej byta hela spaken?
MVH / Stefan
nej, Du ska inte behöva byta hela spaken. Fast Volvoverkstäderna gör nog det.
Jag har lött rätt mycket och har en del kunskaper om det då jag lött elektronik-kort dels på tidigare jobb, men även i min hobby (modelljärnväg) samt har en bra lödstation hemma. Jag tog ju inte ens bort spaken utan allt fick sitta kvar. Lossade bra båda kåporna samt tog bort lite material (plast) som hindrade lödkolvens framfart.
Och så fick frun hjälpa mig att vrida torkarspaken så kom jag åt bättre.
Det var någon som föreslog att Du skulle lämna den till en elektronikfirma för lödning. Verkar vettigt om Du kan ta bort den själv. Själva spaken vet jag inte hur man tar bort, kanske man får ta bort ratten och dra bort hela elklumpen som sitter där?
Det verkar inte kul att lämna den till verkstaden. Kronorna flyger nog iväg då. Allvarligt talat, detta är något som Renault gör urdåligt och borde stå för, eller hur?
//Thomas
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Lödning
Nej, jag håller med Dig Tony, att allt inte kan hålla för evigt, men i mitt fall så var det dåliga lödningar, inget annat mekaniskt fel. Och det tycker jag är dåligt, riktiga lödningar ska hålla. Och eftersom spaken används så mycket, inte minst vrids, så är det viktigt att kablarna är monterade ordentligt.Tony wrote:nu är det nog inte renault som gör spaken,säkert någon tysk.. dessutom kan inte allt hålla för evigt,men är det en ny bil skall det ju funka..Thomas S wrote:Hej!blomqvist wrote:Hej!
Jag har ej lyckats lösa problemet, såg dock att du lyckades. Skälv är jag tyvärr dålig på lödning så jag måste nog lämna in bilen på verkstad. Om jag förstod dig rätt så behöver jag alltså ej byta hela spaken?
MVH / Stefan
nej, Du ska inte behöva byta hela spaken. Fast Volvoverkstäderna gör nog det.
Jag har lött rätt mycket och har en del kunskaper om det då jag lött elektronik-kort dels på tidigare jobb, men även i min hobby (modelljärnväg) samt har en bra lödstation hemma. Jag tog ju inte ens bort spaken utan allt fick sitta kvar. Lossade bra båda kåporna samt tog bort lite material (plast) som hindrade lödkolvens framfart.
Och så fick frun hjälpa mig att vrida torkarspaken så kom jag åt bättre.
Det var någon som föreslog att Du skulle lämna den till en elektronikfirma för lödning. Verkar vettigt om Du kan ta bort den själv. Själva spaken vet jag inte hur man tar bort, kanske man får ta bort ratten och dra bort hela elklumpen som sitter där?
Det verkar inte kul att lämna den till verkstaden. Kronorna flyger nog iväg då. Allvarligt talat, detta är något som Renault gör urdåligt och borde stå för, eller hur?
//Thomas
Thomas Sunesson
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
som ni säkert vet så spricker en lödning vid vibrationer...
det är därför man krimpar alla kablar och använder kontaktdon etc. i fordon
En lödning i en vibrerande miljö är alltså dömd att fallera...oavsett ursprungslandet... (men jag gissar också på något icke franskt )
det är därför man krimpar alla kablar och använder kontaktdon etc. i fordon
En lödning i en vibrerande miljö är alltså dömd att fallera...oavsett ursprungslandet... (men jag gissar också på något icke franskt )
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Kablar att löda.
Det kan nog hända att det jag lödat också kommer att lossna nån gång. Men sådana enorma vibrationer just vid torkarspaken tror jag inte det är. Dom kablar som lossnat i lödningen var alltså tidigare lödda på kontaktbleck. Fanns/finns ingen krimpning eller kontaktstycke. Nu hade jag inte ur spaken så jag vet ej hundra hur det såg längr in bakom plasten, men något kontaktstycke fanns som sagt inte.figgesoft wrote:som ni säkert vet så spricker en lödning vid vibrationer...
det är därför man krimpar alla kablar och använder kontaktdon etc. i fordon
En lödning i en vibrerande miljö är alltså dömd att fallera...oavsett ursprungslandet... (men jag gissar också på något icke franskt )
det jag tror är ett större problem än vibrationer är nog i så fall just att kablarna får hänga med i alla vridningar i spaken. Och dom var lite korta i original. Så jag tog lite fin kabel (från modelljärnvägen) och förlängde originalen med 2 cm.
Vips infann sig ett (litet) problem; det är ju helt enkelt så att man får vara noga med hur man lägger kablarna eftersom det är trångt och det fanns knappt inte plats för mer kabel. Men det löste sig!
Lossar kablarna igen så kommer jag att koppla om dom till en momentan strömbrytare som jag får sätta någon stans på intrumentpanelen. Då är den ju inte på fingeravstånd utan man får kanske sträcka på armen men ändå.
//TS
Thomas Sunesson
det är det väl det enda positiva med upplands motorblomqvist wrote:Har nu fungerande färddator igen Hade bilen på Upplands Motor i Uppsala idag, kostnad 2100 varav spaken kostade 1800. Lite surt. Positivt är iaf att kundmottagningen på Renaultavdelningen hos Upplands är kanontrevliga!
/ Stefan
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Tony wrote:det är det väl det enda positiva med upplands motorblomqvist wrote:Har nu fungerande färddator igen Hade bilen på Upplands Motor i Uppsala idag, kostnad 2100 varav spaken kostade 1800. Lite surt. Positivt är iaf att kundmottagningen på Renaultavdelningen hos Upplands är kanontrevliga!
/ Stefan
Man kan ju hoppas att dem bjöd på gratiskaffe med tilltugg för det där priset...
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Hjälpt till..
HAde kablarna lossat i lödningen så felet var som på min? I så fall borde jag kanske ställt upp och hjälpt Dig med lödningen. Men det är en bit att åka till Borås också...blomqvist wrote:Har nu fungerande färddator igen Hade bilen på Upplands Motor i Uppsala idag, kostnad 2100 varav spaken kostade 1800. Lite surt. Positivt är iaf att kundmottagningen på Renaultavdelningen hos Upplands är kanontrevliga!
/ Stefan
Hur som helst gott att det är fixat, för färddatorn är kul att ha!
Jo, sura pengar är det.
//Thomas
Thomas Sunesson