Spak för färddator

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Bogus
Posts: 13
Joined: 09 Oct 2006, 08:09

Spak för färddator

Post by Bogus »

Hej!
Spaken för färddatorn (samma som vidrutetorkarna) har slutat fungera. Det händer altså inget när jag trycker in knappen på toppen. Den har varit lite kärv förut så jag har fått trycka flera gånger innan den skiftar funktion på färddatorn. Är det någon som vet hur spaken öppnas? Troligen är det väl bara oxid eller så på någon kontakt.
Mvh
Bogus
Bogus
Posts: 13
Joined: 09 Oct 2006, 08:09

Förtydligande

Post by Bogus »

Det gäller en Megane -00
Mvh
Bogus
blomqvist
Posts: 10
Joined: 12 Jan 2008, 16:05
Location: Uppsala

Post by blomqvist »

Hej!

Har fått precis samma fel på min megané -00. Lyckades du lösa felet?

MVH / Blomqvist
Stefan Blomqvist
Thomas S
Posts: 26
Joined: 27 Jun 2008, 10:35
Location: Brämhult

Torkarspaken

Post by Thomas S »

blomqvist wrote:Hej!

Har fått precis samma fel på min megané -00. Lyckades du lösa felet?

MVH / Blomqvist
HAr Ni löst problemen? Annars har jag kanske ett tips efter att jag själv lagade min spak igår.

//Tompa
Thomas Sunesson
blomqvist
Posts: 10
Joined: 12 Jan 2008, 16:05
Location: Uppsala

Post by blomqvist »

Hej!

Jag har ej lyckats lösa problemet, såg dock att du lyckades. Skälv är jag tyvärr dålig på lödning så jag måste nog lämna in bilen på verkstad. Om jag förstod dig rätt så behöver jag alltså ej byta hela spaken?

MVH / Stefan
Stefan Blomqvist
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

dem flesta verkstäderna byter nog tyvärr hela spaken.

Bättre om du tar loss spaken och lämnar in till en bilradiobutik eller elektronikversktad eller liknande, det borde bli billigare. :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Thomas S
Posts: 26
Joined: 27 Jun 2008, 10:35
Location: Brämhult

Lödning

Post by Thomas S »

blomqvist wrote:Hej!

Jag har ej lyckats lösa problemet, såg dock att du lyckades. Skälv är jag tyvärr dålig på lödning så jag måste nog lämna in bilen på verkstad. Om jag förstod dig rätt så behöver jag alltså ej byta hela spaken?

MVH / Stefan
Hej!
nej, Du ska inte behöva byta hela spaken. Fast Volvoverkstäderna gör nog det.
Jag har lött rätt mycket och har en del kunskaper om det då jag lött elektronik-kort dels på tidigare jobb, men även i min hobby (modelljärnväg) samt har en bra lödstation hemma. Jag tog ju inte ens bort spaken utan allt fick sitta kvar. Lossade bra båda kåporna samt tog bort lite material (plast) som hindrade lödkolvens framfart.
Och så fick frun hjälpa mig att vrida torkarspaken så kom jag åt bättre.
Det var någon som föreslog att Du skulle lämna den till en elektronikfirma för lödning. Verkar vettigt om Du kan ta bort den själv. Själva spaken vet jag inte hur man tar bort, kanske man får ta bort ratten och dra bort hela elklumpen som sitter där?
Det verkar inte kul att lämna den till verkstaden. Kronorna flyger nog iväg då. Allvarligt talat, detta är något som Renault gör urdåligt och borde stå för, eller hur?

//Thomas
Thomas Sunesson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Lödning

Post by Tony »

Thomas S wrote:
blomqvist wrote:Hej!

Jag har ej lyckats lösa problemet, såg dock att du lyckades. Skälv är jag tyvärr dålig på lödning så jag måste nog lämna in bilen på verkstad. Om jag förstod dig rätt så behöver jag alltså ej byta hela spaken?

MVH / Stefan
Hej!
nej, Du ska inte behöva byta hela spaken. Fast Volvoverkstäderna gör nog det.
Jag har lött rätt mycket och har en del kunskaper om det då jag lött elektronik-kort dels på tidigare jobb, men även i min hobby (modelljärnväg) samt har en bra lödstation hemma. Jag tog ju inte ens bort spaken utan allt fick sitta kvar. Lossade bra båda kåporna samt tog bort lite material (plast) som hindrade lödkolvens framfart.
Och så fick frun hjälpa mig att vrida torkarspaken så kom jag åt bättre.
Det var någon som föreslog att Du skulle lämna den till en elektronikfirma för lödning. Verkar vettigt om Du kan ta bort den själv. Själva spaken vet jag inte hur man tar bort, kanske man får ta bort ratten och dra bort hela elklumpen som sitter där?
Det verkar inte kul att lämna den till verkstaden. Kronorna flyger nog iväg då. Allvarligt talat, detta är något som Renault gör urdåligt och borde stå för, eller hur?

//Thomas
nu är det nog inte renault som gör spaken,säkert någon tysk.. dessutom kan inte allt hålla för evigt,men är det en ny bil skall det ju funka..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Thomas S
Posts: 26
Joined: 27 Jun 2008, 10:35
Location: Brämhult

Re: Lödning

Post by Thomas S »

Tony wrote:
Thomas S wrote:
blomqvist wrote:Hej!

Jag har ej lyckats lösa problemet, såg dock att du lyckades. Skälv är jag tyvärr dålig på lödning så jag måste nog lämna in bilen på verkstad. Om jag förstod dig rätt så behöver jag alltså ej byta hela spaken?

MVH / Stefan
Hej!
nej, Du ska inte behöva byta hela spaken. Fast Volvoverkstäderna gör nog det.
Jag har lött rätt mycket och har en del kunskaper om det då jag lött elektronik-kort dels på tidigare jobb, men även i min hobby (modelljärnväg) samt har en bra lödstation hemma. Jag tog ju inte ens bort spaken utan allt fick sitta kvar. Lossade bra båda kåporna samt tog bort lite material (plast) som hindrade lödkolvens framfart.
Och så fick frun hjälpa mig att vrida torkarspaken så kom jag åt bättre.
Det var någon som föreslog att Du skulle lämna den till en elektronikfirma för lödning. Verkar vettigt om Du kan ta bort den själv. Själva spaken vet jag inte hur man tar bort, kanske man får ta bort ratten och dra bort hela elklumpen som sitter där?
Det verkar inte kul att lämna den till verkstaden. Kronorna flyger nog iväg då. Allvarligt talat, detta är något som Renault gör urdåligt och borde stå för, eller hur?

//Thomas
nu är det nog inte renault som gör spaken,säkert någon tysk.. dessutom kan inte allt hålla för evigt,men är det en ny bil skall det ju funka..
Nej, jag håller med Dig Tony, att allt inte kan hålla för evigt, men i mitt fall så var det dåliga lödningar, inget annat mekaniskt fel. Och det tycker jag är dåligt, riktiga lödningar ska hålla. Och eftersom spaken används så mycket, inte minst vrids, så är det viktigt att kablarna är monterade ordentligt.
Thomas Sunesson
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

som ni säkert vet så spricker en lödning vid vibrationer...
det är därför man krimpar alla kablar och använder kontaktdon etc. i fordon

En lödning i en vibrerande miljö är alltså dömd att fallera...oavsett ursprungslandet... (men jag gissar också på något icke franskt ;) )
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Thomas S
Posts: 26
Joined: 27 Jun 2008, 10:35
Location: Brämhult

Kablar att löda.

Post by Thomas S »

figgesoft wrote:som ni säkert vet så spricker en lödning vid vibrationer...
det är därför man krimpar alla kablar och använder kontaktdon etc. i fordon

En lödning i en vibrerande miljö är alltså dömd att fallera...oavsett ursprungslandet... (men jag gissar också på något icke franskt ;) )
Det kan nog hända att det jag lödat också kommer att lossna nån gång. Men sådana enorma vibrationer just vid torkarspaken tror jag inte det är. Dom kablar som lossnat i lödningen var alltså tidigare lödda på kontaktbleck. Fanns/finns ingen krimpning eller kontaktstycke. Nu hade jag inte ur spaken så jag vet ej hundra hur det såg längr in bakom plasten, men något kontaktstycke fanns som sagt inte.
det jag tror är ett större problem än vibrationer är nog i så fall just att kablarna får hänga med i alla vridningar i spaken. Och dom var lite korta i original. Så jag tog lite fin kabel (från modelljärnvägen) och förlängde originalen med 2 cm.
Vips infann sig ett (litet) problem; det är ju helt enkelt så att man får vara noga med hur man lägger kablarna eftersom det är trångt och det fanns knappt inte plats för mer kabel. Men det löste sig!
Lossar kablarna igen så kommer jag att koppla om dom till en momentan strömbrytare som jag får sätta någon stans på intrumentpanelen. Då är den ju inte på fingeravstånd utan man får kanske sträcka på armen men ändå.

//TS
Thomas Sunesson
blomqvist
Posts: 10
Joined: 12 Jan 2008, 16:05
Location: Uppsala

Post by blomqvist »

Har nu fungerande färddator igen :D Hade bilen på Upplands Motor i Uppsala idag, kostnad 2100 varav spaken kostade 1800. Lite surt. Positivt är iaf att kundmottagningen på Renaultavdelningen hos Upplands är kanontrevliga!

/ Stefan
Stefan Blomqvist
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

blomqvist wrote:Har nu fungerande färddator igen :D Hade bilen på Upplands Motor i Uppsala idag, kostnad 2100 varav spaken kostade 1800. Lite surt. Positivt är iaf att kundmottagningen på Renaultavdelningen hos Upplands är kanontrevliga!

/ Stefan
det är det väl det enda positiva med upplands motor
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Tony wrote:
blomqvist wrote:Har nu fungerande färddator igen :D Hade bilen på Upplands Motor i Uppsala idag, kostnad 2100 varav spaken kostade 1800. Lite surt. Positivt är iaf att kundmottagningen på Renaultavdelningen hos Upplands är kanontrevliga!

/ Stefan
det är det väl det enda positiva med upplands motor

Man kan ju hoppas att dem bjöd på gratiskaffe med tilltugg för det där priset...
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Thomas S
Posts: 26
Joined: 27 Jun 2008, 10:35
Location: Brämhult

Hjälpt till..

Post by Thomas S »

blomqvist wrote:Har nu fungerande färddator igen :D Hade bilen på Upplands Motor i Uppsala idag, kostnad 2100 varav spaken kostade 1800. Lite surt. Positivt är iaf att kundmottagningen på Renaultavdelningen hos Upplands är kanontrevliga!

/ Stefan
HAde kablarna lossat i lödningen så felet var som på min? I så fall borde jag kanske ställt upp och hjälpt Dig med lödningen. Men det är en bit att åka till Borås också...
Hur som helst gott att det är fixat, för färddatorn är kul att ha!
Jo, sura pengar är det.

//Thomas
Thomas Sunesson
Post Reply