Laguna Turbo
Moderator: Forumpolisen
Eftertankens kranka blekhet...
Sådärja!
669 kr fattigare och en liten kartong rikare... Var iväg och köpte magnetventilen idag.
Kom hem, matade den lille, la honom och ut å rota under huven... Packar upp kartongen och kollar under huven. Tidigare i tråden skriver chh att ventilen sitter vid spolarvätskebehållaren. Helt åt pipan. Den sitter på röret mellan luftburken och turbon. Det sitter en liknande mojäng mellan påfyllningen av spolarvätska och behållaren för servoolja. Kanske var det den som chh avsåg. Den har med soppan att göra. Kanske evakuerar ångor eller ngt annat kul. Hursom. Båda ventilerna är tillverkade av EATON. De är identiska till sitt fysiska utförande.
Lite pyssel att byta ventilen, men inga problem. Klämman som sitter på anslutningen mot stora röret gick bra att klämma med polygrip. De andra två anslutningarna gick att ta bort/sätta dit utan att röra klämmorna. De verkar vara av såndär engångstyp. Elkontakten inget problem.
Men när jag står där och pillar så slår det mig. Hur skall denna kunna höja turbotrycket? Ventilen öppnar ju av en elektrisk signal, det finns väl ingen annan komponent eller funktion i denna mackapär som ger högre tryck bara för att det är en Audilogga på?
Det är med små förväntningar jag smyger mig iväg för en nattlig lågflygning.
När jag har kört några km så trampar jag på. Visst, det sticker iväg, men verkligen ingen oaaaooooo-upplevelse. Jag märker ingen större skillnad. Som väntat mao. Den lilla eventuella ökning jag eventuellt kanske upplever tillskriver jag den kyliga väderleken (7grC). Så, tills någon ger mig en vettig förklaring så anser jag att bytet av ventilen gör bubkus för effekt och vrid.
Men, jag hade ju förhoppning om att få två fördelar med bytet av magnetventil. Tidigare hade jag ibland "hack" i turbotrycket. Den hickade ibland till när man låg på kanske 75% gas. Under min ganska korta provtur så märkte jag inget av det! Kan återigen vara slump och yttre omständigheter, men jag håller hoppet vid liv! Återkommer om det.
669 kr fattigare och en liten kartong rikare... Var iväg och köpte magnetventilen idag.
Kom hem, matade den lille, la honom och ut å rota under huven... Packar upp kartongen och kollar under huven. Tidigare i tråden skriver chh att ventilen sitter vid spolarvätskebehållaren. Helt åt pipan. Den sitter på röret mellan luftburken och turbon. Det sitter en liknande mojäng mellan påfyllningen av spolarvätska och behållaren för servoolja. Kanske var det den som chh avsåg. Den har med soppan att göra. Kanske evakuerar ångor eller ngt annat kul. Hursom. Båda ventilerna är tillverkade av EATON. De är identiska till sitt fysiska utförande.
Lite pyssel att byta ventilen, men inga problem. Klämman som sitter på anslutningen mot stora röret gick bra att klämma med polygrip. De andra två anslutningarna gick att ta bort/sätta dit utan att röra klämmorna. De verkar vara av såndär engångstyp. Elkontakten inget problem.
Men när jag står där och pillar så slår det mig. Hur skall denna kunna höja turbotrycket? Ventilen öppnar ju av en elektrisk signal, det finns väl ingen annan komponent eller funktion i denna mackapär som ger högre tryck bara för att det är en Audilogga på?
Det är med små förväntningar jag smyger mig iväg för en nattlig lågflygning.
När jag har kört några km så trampar jag på. Visst, det sticker iväg, men verkligen ingen oaaaooooo-upplevelse. Jag märker ingen större skillnad. Som väntat mao. Den lilla eventuella ökning jag eventuellt kanske upplever tillskriver jag den kyliga väderleken (7grC). Så, tills någon ger mig en vettig förklaring så anser jag att bytet av ventilen gör bubkus för effekt och vrid.
Men, jag hade ju förhoppning om att få två fördelar med bytet av magnetventil. Tidigare hade jag ibland "hack" i turbotrycket. Den hickade ibland till när man låg på kanske 75% gas. Under min ganska korta provtur så märkte jag inget av det! Kan återigen vara slump och yttre omständigheter, men jag håller hoppet vid liv! Återkommer om det.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Re: Eftertankens kranka blekhet...
hehe var väl trött när jag skrev det... luftburken självklart...turbomart wrote:Sådärja!
669 kr fattigare och en liten kartong rikare... Var iväg och köpte magnetventilen idag.
Tidigare i tråden skriver chh att ventilen sitter vid spolarvätskebehållaren. Helt åt pipan. Den sitter på röret .
Det är en Electro magnet som har olika karaktär när den får spänning beroende på modell. Den styrs kontinuerligt men när spänningen kommer går så öppnar den /stänger olika fort beroende på modell/tryck.
Styrsystemet i Lagunan är ganska smart och försöker kompensera för tryckskillnaden som blir med den nya ventilen vilket gör att effekten blir lägre efter du har gasat 3-4ggr, en om du skulle ha den på en Audi TT tex. På min bil har jag för mig att det blev 5hk/ 10nm skillnad i slutändan.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Funkar ej på lagunan... det sitter en tryckövervakare efter turbon som automatiskt sänker trycket via wastgaten hur mycket du än "pyser" Isof måste du lura den givaren = att man kan spränga motorn eller liknande.
Om du "pyser" på lagunan så blir det massor av power första gången du gasar andra lite och 3e inget kvar. Då har moton adapterat och du hör möjligen hur wastegaten pyser redan på 1500 varv.
Men o andra sidan kan du tala om hur det hela skulle lira... please gör det...
Om du "pyser" på lagunan så blir det massor av power första gången du gasar andra lite och 3e inget kvar. Då har moton adapterat och du hör möjligen hur wastegaten pyser redan på 1500 varv.
Men o andra sidan kan du tala om hur det hela skulle lira... please gör det...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
du sätter väl pysventilen på slangen mellan wastegaten och den frekvensmodulerade magnetventilen.
Dvs. när bilen bestämmer för att öppna wastegaten så tar det längre tid eftersom viss del av trycket "pyser ut".
= högre laddtryck
vanligt trim på våfflo 440 turbo mfl
Dvs. när bilen bestämmer för att öppna wastegaten så tar det längre tid eftersom viss del av trycket "pyser ut".
= högre laddtryck
vanligt trim på våfflo 440 turbo mfl

Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
okej.
Hur mäts laddtrycket? Med en mapsensor?
Är det en mapsensor så kan man kanske sätta en backventil för att den ska fungera fint utanladdtryck(tomgång + closedloop körning), och pysventil som släpper ut lite av övertrycket upp till en viss gräns.
Känns lite ostabilt och inte så driftsäkert dock.
Och man måste ha stenkoll på laddtrycket. Då sitter man plötsligt i en bil med 53 olika mätare.
Hur mäts laddtrycket? Med en mapsensor?
Är det en mapsensor så kan man kanske sätta en backventil för att den ska fungera fint utanladdtryck(tomgång + closedloop körning), och pysventil som släpper ut lite av övertrycket upp till en viss gräns.

Känns lite ostabilt och inte så driftsäkert dock.
Och man måste ha stenkoll på laddtrycket. Då sitter man plötsligt i en bil med 53 olika mätare.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Eftertankens kranka blekhet...
Med några fler km under olika väderförhållanden under hjulen så kan jag säga att ryckandet inte är helt borta. Men det blev nog lite bättre.turbomart wrote: .....
Men, jag hade ju förhoppning om att få två fördelar med bytet av magnetventil. Tidigare hade jag ibland "hack" i turbotrycket. Den hickade ibland till när man låg på kanske 75% gas. Under min ganska korta provtur så märkte jag inget av det! Kan återigen vara slump och yttre omständigheter, men jag håller hoppet vid liv! Återkommer om det.

Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!