Laguna Turbo
Moderator: Forumpolisen
Laguna Turbo
Vilet ös det är i maskinen ! Bilen har gått 2000km , så nu har jag "tryckt" på lite.. helt otroligt vad bilen går.. Ska byta tryckventilen snartdå blir det mer än 300NM vrid. Det måste vara billigaste trimmet i Sverige [:D] Trodde aldrig att det skulle vara sådanat klipp i bilen. Enligt pappret ska det vara 163HK och 285NM, men alla som provbromsat 2.0T bilar, säger att det verkliga PS talet ligger från 175 till 190 !!! Ska bromsa min när den gått 4-5000 för att se vad den ligger på. Provkörde en T5a för ett par dagar sedan, men min känns rappare.. kan iof vara inbillining.. heheh /Christer
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Norda</i>
<br />Vart får man tag i en sådan tryckventil och vad kostar den?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kostar 600-700 = billigt trim [:D] Finns att köpa hos V.A.G, den heter N75J. /Christer
<br />Vart får man tag i en sådan tryckventil och vad kostar den?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kostar 600-700 = billigt trim [:D] Finns att köpa hos V.A.G, den heter N75J. /Christer
Hm får nog lov att vara lite kritisk här, har du sett alla bromsningarna själv? vilka firmor är det som har gjort dom? eller är det bara va du har hört? sen till effekten, på pappret så har jag, Effekt 165 HK, vid varv/m: 5 000, max vridmoment Nm 270 och vid varv/m: 3 250 enligt papprerna på min, men du har väl en 04a och va jag har hört så är det lite mer vrid i dom.
Jag mailade motor nord som har trim till Laguna 2.0T och efter trimning så får man
191 hkr/285 Nm har tuvärr slängt mailet från dom, va så dyra så dom var inte av intresse för mig, men om jag kommer ihåg rätt så fick dom lägre effekt på bilen när dom bromsade den än va Renault uppger.Men det är ju bara att maila dom om man vill ha uppgifterna.
Sen att den känns rappare än en T5a är nog som sagt inbillning:-) såvida det inte var en sugis som va dekal trimmad.
Har provat och dragit med 2st Laguna2.0T helt jämt, 2st s40 2.0T helt jämt 1st s40T4 och han körde ifrån mig. Detta var sådana som jag känner och gjort helt på skoj som ett litet test på att renault oxå kan göra en skapligt rapp familje bil.
Sen att det är billigt med 600-700:- för att lura motorn till ett högre laddtryck, nja måste vara billigare att köpa ett t-kors och en slang o få samma sak?
Men det kan ju oxå vara så att det inte går att "pys"trimma den och att man då måste byta reglerventilen o då är det ju ganska billigt.
600-700:- kan ju bli ganska dyrt om bilen går "limp" läge varje gång den sk ge full laddtryck o man måste plocka bort den, tror själv att det är ganska liten risk om inte laddtrycks ökningen är mer än 0.2 bar. Men sen att man får över 300 nm på 0.1-0.25 bars höjning nja det får nog en bänkning visa, men det hade ju varit helt okej.Lite lättare för dig som har 285nm innan.
Så hör gärna av dig när du har bänkat din bil eller bytt reglerventilen och berätta om skillnaden + om det fungera bra. Gör det gärna snart då jag väntar på att SAM ska komma med ett chip till Lagunan, kommer att kosta 6000:- o ge ca+40hk
Mvh Fredrik
Laguna 2.0T 03a
Jag mailade motor nord som har trim till Laguna 2.0T och efter trimning så får man
191 hkr/285 Nm har tuvärr slängt mailet från dom, va så dyra så dom var inte av intresse för mig, men om jag kommer ihåg rätt så fick dom lägre effekt på bilen när dom bromsade den än va Renault uppger.Men det är ju bara att maila dom om man vill ha uppgifterna.
Sen att den känns rappare än en T5a är nog som sagt inbillning:-) såvida det inte var en sugis som va dekal trimmad.
Har provat och dragit med 2st Laguna2.0T helt jämt, 2st s40 2.0T helt jämt 1st s40T4 och han körde ifrån mig. Detta var sådana som jag känner och gjort helt på skoj som ett litet test på att renault oxå kan göra en skapligt rapp familje bil.
Sen att det är billigt med 600-700:- för att lura motorn till ett högre laddtryck, nja måste vara billigare att köpa ett t-kors och en slang o få samma sak?
Men det kan ju oxå vara så att det inte går att "pys"trimma den och att man då måste byta reglerventilen o då är det ju ganska billigt.
600-700:- kan ju bli ganska dyrt om bilen går "limp" läge varje gång den sk ge full laddtryck o man måste plocka bort den, tror själv att det är ganska liten risk om inte laddtrycks ökningen är mer än 0.2 bar. Men sen att man får över 300 nm på 0.1-0.25 bars höjning nja det får nog en bänkning visa, men det hade ju varit helt okej.Lite lättare för dig som har 285nm innan.
Så hör gärna av dig när du har bänkat din bil eller bytt reglerventilen och berätta om skillnaden + om det fungera bra. Gör det gärna snart då jag väntar på att SAM ska komma med ett chip till Lagunan, kommer att kosta 6000:- o ge ca+40hk
Mvh Fredrik
Laguna 2.0T 03a
-
- Posts: 271
- Joined: 05 Feb 2003, 17:07
- Location: Sweden
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by LagunaT</i>
<br />Hm får nog lov att vara lite kritisk här, har du sett alla bromsningarna själv? vilka firmor är det som har gjort dom? eller är det bara va du har hört? sen till effekten, på pappret så har jag, Effekt 165 HK, vid varv/m: 5 000, max vridmoment Nm 270 och vid varv/m: 3 250 enligt papprerna på min, men du har väl en 04a och va jag har hört så är det lite mer vrid i dom.
Jag mailade motor nord som har trim till Laguna 2.0T och efter trimning så får man
191 hkr/285 Nm har tuvärr slängt mailet från dom, va så dyra så dom var inte av intresse för mig, men om jag kommer ihåg rätt så fick dom lägre effekt på bilen när dom bromsade den än va Renault uppger.Men det är ju bara att maila dom om man vill ha uppgifterna.
Sen att den känns rappare än en T5a är nog som sagt inbillning:-) såvida det inte var en sugis som va dekal trimmad.
Har provat och dragit med 2st Laguna2.0T helt jämt, 2st s40 2.0T helt jämt 1st s40T4 och han körde ifrån mig. Detta var sådana som jag känner och gjort helt på skoj som ett litet test på att renault oxå kan göra en skapligt rapp familje bil.
Sen att det är billigt med 600-700:- för att lura motorn till ett högre laddtryck, nja måste vara billigare att köpa ett t-kors och en slang o få samma sak?
Men det kan ju oxå vara så att det inte går att "pys"trimma den och att man då måste byta reglerventilen o då är det ju ganska billigt.
600-700:- kan ju bli ganska dyrt om bilen går "limp" läge varje gång den sk ge full laddtryck o man måste plocka bort den, tror själv att det är ganska liten risk om inte laddtrycks ökningen är mer än 0.2 bar. Men sen att man får över 300 nm på 0.1-0.25 bars höjning nja det får nog en bänkning visa, men det hade ju varit helt okej.Lite lättare för dig som har 285nm innan.
Så hör gärna av dig när du har bänkat din bil eller bytt reglerventilen och berätta om skillnaden + om det fungera bra. Gör det gärna snart då jag väntar på att SAM ska komma med ett chip till Lagunan, kommer att kosta 6000:- o ge ca+40hk
Mvh Fredrik
Laguna 2.0T 03a
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du som är kritisk till att lura datan, borde väl veta att ett "Chip" typ som Sam har (skicka in styrbox och få tillbaxs efter några dar)inte är något lämpligt alternativ, eller bromsar dom bilen vid instalationen oxå så du får ett chip enbart till din bil?
annars finns Ts-Motor och Uni-chip och då får du en optimering till din bil och inte grannens
<br />Hm får nog lov att vara lite kritisk här, har du sett alla bromsningarna själv? vilka firmor är det som har gjort dom? eller är det bara va du har hört? sen till effekten, på pappret så har jag, Effekt 165 HK, vid varv/m: 5 000, max vridmoment Nm 270 och vid varv/m: 3 250 enligt papprerna på min, men du har väl en 04a och va jag har hört så är det lite mer vrid i dom.
Jag mailade motor nord som har trim till Laguna 2.0T och efter trimning så får man
191 hkr/285 Nm har tuvärr slängt mailet från dom, va så dyra så dom var inte av intresse för mig, men om jag kommer ihåg rätt så fick dom lägre effekt på bilen när dom bromsade den än va Renault uppger.Men det är ju bara att maila dom om man vill ha uppgifterna.
Sen att den känns rappare än en T5a är nog som sagt inbillning:-) såvida det inte var en sugis som va dekal trimmad.
Har provat och dragit med 2st Laguna2.0T helt jämt, 2st s40 2.0T helt jämt 1st s40T4 och han körde ifrån mig. Detta var sådana som jag känner och gjort helt på skoj som ett litet test på att renault oxå kan göra en skapligt rapp familje bil.
Sen att det är billigt med 600-700:- för att lura motorn till ett högre laddtryck, nja måste vara billigare att köpa ett t-kors och en slang o få samma sak?
Men det kan ju oxå vara så att det inte går att "pys"trimma den och att man då måste byta reglerventilen o då är det ju ganska billigt.
600-700:- kan ju bli ganska dyrt om bilen går "limp" läge varje gång den sk ge full laddtryck o man måste plocka bort den, tror själv att det är ganska liten risk om inte laddtrycks ökningen är mer än 0.2 bar. Men sen att man får över 300 nm på 0.1-0.25 bars höjning nja det får nog en bänkning visa, men det hade ju varit helt okej.Lite lättare för dig som har 285nm innan.
Så hör gärna av dig när du har bänkat din bil eller bytt reglerventilen och berätta om skillnaden + om det fungera bra. Gör det gärna snart då jag väntar på att SAM ska komma med ett chip till Lagunan, kommer att kosta 6000:- o ge ca+40hk
Mvh Fredrik
Laguna 2.0T 03a
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du som är kritisk till att lura datan, borde väl veta att ett "Chip" typ som Sam har (skicka in styrbox och få tillbaxs efter några dar)inte är något lämpligt alternativ, eller bromsar dom bilen vid instalationen oxå så du får ett chip enbart till din bil?
annars finns Ts-Motor och Uni-chip och då får du en optimering till din bil och inte grannens
Hej ! Har sett 3 olika papper på siffror angående effekt i en Laguna.
Min har 285Nm org/165HK (Enligt fabrik, verkligt antagligen mer än 170), du får det oxå bara att uppgradera programvaran i bilen, hos Renault.
Har sett 3 olika bänktester på Lagunan, ingen har mindre en 173 HK original. Det högsta org från fabrik , jag har sett är 185HK.
Ventilen som byts ut sitter org på Audi TT också. Om du kollar på nätet så ser du att det gör 5-10HK och 10-30NM beroende på bil. Skillnaden är att denna ventil öppnar/stänger vi högre laddtryck en org ventilen.
Har sett bänktest på en Laguna 03 Som man har bytt ventil och avgas systemet på. Då blev det 287HK och 300NM vrid, inget annat har moddats.
http://www.johansson-hultberg.se/images ... pare_1.jpg
Kolla länken så har du ett dynotest...
Han som äger lagunan bytte avgas, ventil = 306.5NM !!! och 176HK, kan dessutom tillägaa att testet utfördes när det var 35grader varmt !! SÅ HK antalet borde vara 5-10HK till /Christer
ps http://www.sportcompactracing.com/vbull ... hp?t=22754
Kan du läsa lite mer... Priset har gått ner på ventilen VAG Lnkp tog 511:- för den.
Min har 285Nm org/165HK (Enligt fabrik, verkligt antagligen mer än 170), du får det oxå bara att uppgradera programvaran i bilen, hos Renault.
Har sett 3 olika bänktester på Lagunan, ingen har mindre en 173 HK original. Det högsta org från fabrik , jag har sett är 185HK.
Ventilen som byts ut sitter org på Audi TT också. Om du kollar på nätet så ser du att det gör 5-10HK och 10-30NM beroende på bil. Skillnaden är att denna ventil öppnar/stänger vi högre laddtryck en org ventilen.
Har sett bänktest på en Laguna 03 Som man har bytt ventil och avgas systemet på. Då blev det 287HK och 300NM vrid, inget annat har moddats.
http://www.johansson-hultberg.se/images ... pare_1.jpg
Kolla länken så har du ett dynotest...
Han som äger lagunan bytte avgas, ventil = 306.5NM !!! och 176HK, kan dessutom tillägaa att testet utfördes när det var 35grader varmt !! SÅ HK antalet borde vara 5-10HK till /Christer
ps http://www.sportcompactracing.com/vbull ... hp?t=22754
Kan du läsa lite mer... Priset har gått ner på ventilen VAG Lnkp tog 511:- för den.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by LagunaT</i>
<br />
Men om jag kommer ihåg rätt så fick dom lägre effekt på bilen när dom bromsade den än va Renault uppger.Men det är ju bara att maila dom om man vill ha uppgifterna.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det stämmer.. på sugmodellerna, ej Turbon !!! 140HK 2.0 stod det från början, nu är det ändrat till 135HK. Finns en artikel i Teknikens värld Nr 25 December 2002 /Christer
<br />
Men om jag kommer ihåg rätt så fick dom lägre effekt på bilen när dom bromsade den än va Renault uppger.Men det är ju bara att maila dom om man vill ha uppgifterna.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det stämmer.. på sugmodellerna, ej Turbon !!! 140HK 2.0 stod det från början, nu är det ändrat till 135HK. Finns en artikel i Teknikens värld Nr 25 December 2002 /Christer
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by chh</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by LagunaT</i>
<br />
Men om jag kommer ihåg rätt så fick dom lägre effekt på bilen när dom bromsade den än va Renault uppger.Men det är ju bara att maila dom om man vill ha uppgifterna.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det stämmer.. på sugmodellerna, ej Turbon !!! 140HK 2.0 stod det från början, nu är det ändrat till 135HK. Finns en artikel i Teknikens värld Nr 25 December 2002 /Christer
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Först tack för ett mycket bra svar.
Sen var det 2.0T motorn det handlade om när jag mailade Motor Nord och dom skrev att dom hade fått lägre effekt vid bänkningen än vad Renault uppger i papprerna därav 191Hk/285Nm effter trim, men strunt samma gillar inte dom ändå, fick ett par halvtykna svar ifrån dom när jag ifrågasatte deras pris mot den dåliga effekt ökningen.
Du har händelsevis inte ett art nummer till magnetventilen, N75J hade han inte hört talas om + att det inte gick att se något sådant namn på ventilen.Fanns iof bara en till en Audi TT 1.8T o den kostade 580:- (i GBG).
Japp jag tänkte ta o köpa o prova, men blev lite osäker när inte namnet som du skrev fanns på den, så det får bli i morgon om du hinner svara o det är rätt ventil.
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by LagunaT</i>
<br />
Men om jag kommer ihåg rätt så fick dom lägre effekt på bilen när dom bromsade den än va Renault uppger.Men det är ju bara att maila dom om man vill ha uppgifterna.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det stämmer.. på sugmodellerna, ej Turbon !!! 140HK 2.0 stod det från början, nu är det ändrat till 135HK. Finns en artikel i Teknikens värld Nr 25 December 2002 /Christer
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Först tack för ett mycket bra svar.
Sen var det 2.0T motorn det handlade om när jag mailade Motor Nord och dom skrev att dom hade fått lägre effekt vid bänkningen än vad Renault uppger i papprerna därav 191Hk/285Nm effter trim, men strunt samma gillar inte dom ändå, fick ett par halvtykna svar ifrån dom när jag ifrågasatte deras pris mot den dåliga effekt ökningen.
Du har händelsevis inte ett art nummer till magnetventilen, N75J hade han inte hört talas om + att det inte gick att se något sådant namn på ventilen.Fanns iof bara en till en Audi TT 1.8T o den kostade 580:- (i GBG).
Japp jag tänkte ta o köpa o prova, men blev lite osäker när inte namnet som du skrev fanns på den, så det får bli i morgon om du hinner svara o det är rätt ventil.