Tar det inte slut nån gång?
Moderator: Forumpolisen
Tar det inte slut nån gång?
Efter att ha skruvat i flera år med min 12a så trodde jag i min enfald att bilen skulle gå en sommar utan missöden, det var FEL. Jag var ute och gled runt i det fina vädret och kom fram till en stoppskylt, jag stannade och när jag skulle iväg så högg kopplingen ganska rejält, f-n huggande kopplingar brukar betyda oljeläckage i motor eller låda.
Jag gjorde ett fullgas test och mycket riktigt kopplingen låste inte ordentligt utan den tog många extravarv innan den låste odentligt, med andra ord koplings jäv-ln slirar.
Åkte hem och låste in bilen och satte mej ner och surade och funderade på hur mycket armeringjärn man kan tillverka av en 12a?
Men med en bilutsällning runt hörnet och en kommande Renaultträff i Karlstad så får man ta sej i kragen och köra några pass i garaget.
Min sambo tyckte att armeringsjärns idén var lysande, hon hatar min 12a som pesten men jag tror innerst inne att hon är lite svartsjuk på den.
Jag plockade ner lådan och transmissionskåpan var blöt invändigt av olja, jag passade på att ta bort svänghjulet på samma gång för att kontrollera vevaxeltätningen. Ny tätning till veven och efter det att jag tagit i sär lådan så visade det sej att tätningen på ingående axeln i lådan var totalt kass.
Det verkade som om oljan hade löst upp gummit, tätningen var mycket mjuk och sladdrig och hadde ingen som helst spänst kvar så jag förstår att den inte hadde nån möjlighet att täta mot ojan i lådan. Men och andra sidan så var tätningen 34 år gammal.
Efter lite om och men byttes tätningen och lammellen nu återstod det att få dit lådan tillbaka. En R12 låda är ett långt elände på 30 Kg och att ligga under bilen med lådan vinglande på en domkraft samtidigt som man ska styra in den i motorn utan att den ramlar av domkraften och man får lådan i huvudet är ingenting jag vill göra om, i alla fall inte det det här året, möjligtvis nästa
.
Nu ska "bara" resten av bilen skruvas ihop och fungerar inte kopplingen så är nog armeringsjärns idén ett mycket stort steg närmare.
Ha en fortsatt trevlig Renaultsommar / Mvh R12-kent.
Jag gjorde ett fullgas test och mycket riktigt kopplingen låste inte ordentligt utan den tog många extravarv innan den låste odentligt, med andra ord koplings jäv-ln slirar.
Åkte hem och låste in bilen och satte mej ner och surade och funderade på hur mycket armeringjärn man kan tillverka av en 12a?
Men med en bilutsällning runt hörnet och en kommande Renaultträff i Karlstad så får man ta sej i kragen och köra några pass i garaget.
Min sambo tyckte att armeringsjärns idén var lysande, hon hatar min 12a som pesten men jag tror innerst inne att hon är lite svartsjuk på den.
Jag plockade ner lådan och transmissionskåpan var blöt invändigt av olja, jag passade på att ta bort svänghjulet på samma gång för att kontrollera vevaxeltätningen. Ny tätning till veven och efter det att jag tagit i sär lådan så visade det sej att tätningen på ingående axeln i lådan var totalt kass.
Det verkade som om oljan hade löst upp gummit, tätningen var mycket mjuk och sladdrig och hadde ingen som helst spänst kvar så jag förstår att den inte hadde nån möjlighet att täta mot ojan i lådan. Men och andra sidan så var tätningen 34 år gammal.
Efter lite om och men byttes tätningen och lammellen nu återstod det att få dit lådan tillbaka. En R12 låda är ett långt elände på 30 Kg och att ligga under bilen med lådan vinglande på en domkraft samtidigt som man ska styra in den i motorn utan att den ramlar av domkraften och man får lådan i huvudet är ingenting jag vill göra om, i alla fall inte det det här året, möjligtvis nästa

Nu ska "bara" resten av bilen skruvas ihop och fungerar inte kopplingen så är nog armeringsjärns idén ett mycket stort steg närmare.
Ha en fortsatt trevlig Renaultsommar / Mvh R12-kent.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Det är inte roligt när det jävlas.
30 kg 12:a låda är lite bökig, men var glad för att det inte var en 88 kg 30 automatlåda.
Det kan alltid vara värre än det är.
30 kg 12:a låda är lite bökig, men var glad för att det inte var en 88 kg 30 automatlåda.
Det kan alltid vara värre än det är.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
jasså väger dom så mycket,har för mig det var en sådan jag själv bar upp på övervåningen där Dennis var innan..kan varit en R30 manuell åxå...Johan wrote:Det är inte roligt när det jävlas.
30 kg 12:a låda är lite bökig, men var glad för att det inte var en 88 kg 30 automatlåda.
Det kan alltid vara värre än det är.

Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jävlas det Kent?? det försår jag inte! En tolva är ju så enkel med lite av både el och mekanik och ingen elektronik
Mitt Biturbo projekt med karossbyte flyterpå bra än så länge

Mitt Biturbo projekt med karossbyte flyterpå bra än så länge

Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
När vi fixade med bromsarna på din bil har det faktiskt flytit på..... peppar peppart80196 wrote:För mig jävlas det alltid, oavsett vad man skall göra (undantaget är när jag fått hjälp av mange, då har det funkat bra)

Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Trist Kent!
Men jag vet att du är en duktig kille så du fixar Krille till sommarens träffar.
Jag håller![thumbsup [smilie=thumbsup.gif]](./images/smilies/thumbsup.gif)
Men jag vet att du är en duktig kille så du fixar Krille till sommarens träffar.
Jag håller
![thumbsup [smilie=thumbsup.gif]](./images/smilies/thumbsup.gif)
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Är aldrig roligt när man råkar ut för sådant. Olja i lamellcentrum är ju lite av en mardröm, balansera växellådor under bilen likaså. Men det var en bra beskrivning och historia.
Gott att den kommit på rull igen. Metallskrot av en så fin bil vore fruktansvärt

Gott att den kommit på rull igen. Metallskrot av en så fin bil vore fruktansvärt

Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Mange är en klippa när det gäller att skruvat80196 wrote:För mig jävlas det alltid, oavsett vad man skall göra (undantaget är när jag fått hjälp av mange, då har det funkat bra)

Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |