För höga avgasvärden? lambdasond?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
scouten
Posts: 17
Joined: 03 Apr 2007, 17:16

För höga avgasvärden? lambdasond?

Post by scouten »

Hej

Jag har en liten R5a gts som jag besiktade för ca en månad sen och den fick nerslag på för höga avgasvärden.
första besiktningen var det förhöjd vid förhöjd tomgång co, förhögt hc och fel på lambdavärdet det var ca 0.92 ska vara 0.95 som minst tror jag.
så då for jag in till biltema och köpte en universal lambdasond och lödde ihop med gammla kontakten och så bytte jag olja.

Nu måste det ju funka tänkte jag och for in men icke värderna vart ännu sämre.
den här gånger var alla värden fel och mycke hörgre än förra gången (dock låg lambdasonden på samma värde).

jahap vad ska jag göra nu då tänkte jag och kom på att jag skulle jusera in ventilerna, så jag gjorde det och for in till en bilverkstad jag känner men det funkade inte heller, det vart lite bättre men inte bra. han där mätte med någon special dosa som han klämde fast på kabeln och sa att han trode det var lambdasonden det var fel på. så jag ringde biltema och fråga om jag fick byta och där sa dom att du måste nollställa felkoderna för att det ska funka.

är det något sådant system på den här gamm bilen ? och hur gör man för att nolla det isånna fall?

har ni något mer tips jag borde göra eller vad tror ni är fel?

mvh
Scouten
Sebastian Merchant
Sundsvall - Kovland
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

tänddelar,småläck på avgassystemet, ger åxå fel värden, lamdavärdet är inget värde på lamdasonden..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
scouten
Posts: 17
Joined: 03 Apr 2007, 17:16

Post by scouten »

joo det är ju sant

jag kollade på tändstiften igår och då va dom bruna nästan röda (kan det vara att den går för fattigt då?) kan det va nåt fel med insprutningen då ?

mvh
Sebastian Merchant
Sundsvall - Kovland
biten76
Posts: 9
Joined: 16 Apr 2008, 15:41
Location: Aneby
Contact:

R5 Katalysator

Post by biten76 »

Hejsan byt katalysatorn om du har en
Det är Mycket vanligt på renault att de rensas med tiden
Bytte i lillasyrrans megane -97 häromdagen och i min kangoo de fanns inget kvar i katalysatorn
Mvh Mp
Renault Ansvarig Skobes bil i Tranås
Magnus Pettersson
scouten
Posts: 17
Joined: 03 Apr 2007, 17:16

Post by scouten »

okej kan man se på något sätt om den är slut ?

och kan man kolla på något annat vis om lambdasonden jobbar som den ska?
går det att mäta på kontakten när den är inkopplad med mulitmeter och mot jord ?


mvh
Sebastian Merchant
Sundsvall - Kovland
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det avlästa lamdavärdet på avgasmätaren har inget med funktionen av lamdasonden att göra, för att kolla den så måste man mäta på dess svarta sladd.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
biten76
Posts: 9
Joined: 16 Apr 2008, 15:41
Location: Aneby
Contact:

Katalysatorn

Post by biten76 »

Tja jo inte lätt att se optiskt på katalysatorn du måste se inuti den
Vanligtvis sitter det ju keramik som ser ut som en bikaka i den, då om du tittar igenom den så skall du endast kunna se småhål alltså inte mycket ljus
Men är keramik kakan trasig /söndersmulad så lär du kunna se rakt igenom katalysatorn om nu inte katalysatorn är med inbyggd böj som på Meganen då går det ej se rakt igenom

Mvh Mp
Magnus Pettersson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Man kan mäta tempen före och efter skall skilja ca:50 grader.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
scouten
Posts: 17
Joined: 03 Apr 2007, 17:16

Post by scouten »

Dennis wrote:Det avlästa lamdavärdet på avgasmätaren har inget med funktionen av lamdasonden att göra, för att kolla den så måste man mäta på dess svarta sladd.
okej så då mäter man altså spänningen på kabeln mot jord då eller ? och den ska ligga och flaxa lite runt 1 eller ?

Tack för alla tips
mvh
Sebastian Merchant
Sundsvall - Kovland
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Pendlande 0-0.8V innom 1sek
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
scouten
Posts: 17
Joined: 03 Apr 2007, 17:16

Post by scouten »

hej igen alla

jag har fortfarande inte fått till avgasvärderna =/ jag nu har jag bytt lambda fördelarlok rotor tändstift luftfilter olja och oljefilter men ikke..

jag har dock upptäkt att olje nivån har stigit (och det är inte att oljan har runit ner efter jag fyllde på utan det här har hänt efter jag bytte oljan) den ser ut som vanligt altså inte grå eller nåt.

kan det vara att toppakningen har gått eller nåt? eller är det insprutsförgasar saken som flödar och på så sätt rinner det ner på nå vis i oljan ?


en fråga till är det är det svårt att plocka ut rutan och få den hel ?

mvh
scouten
Sebastian Merchant
Sundsvall - Kovland
Post Reply