För höga avgasvärden? lambdasond?
Moderator: Forumpolisen
För höga avgasvärden? lambdasond?
Hej
Jag har en liten R5a gts som jag besiktade för ca en månad sen och den fick nerslag på för höga avgasvärden.
första besiktningen var det förhöjd vid förhöjd tomgång co, förhögt hc och fel på lambdavärdet det var ca 0.92 ska vara 0.95 som minst tror jag.
så då for jag in till biltema och köpte en universal lambdasond och lödde ihop med gammla kontakten och så bytte jag olja.
Nu måste det ju funka tänkte jag och for in men icke värderna vart ännu sämre.
den här gånger var alla värden fel och mycke hörgre än förra gången (dock låg lambdasonden på samma värde).
jahap vad ska jag göra nu då tänkte jag och kom på att jag skulle jusera in ventilerna, så jag gjorde det och for in till en bilverkstad jag känner men det funkade inte heller, det vart lite bättre men inte bra. han där mätte med någon special dosa som han klämde fast på kabeln och sa att han trode det var lambdasonden det var fel på. så jag ringde biltema och fråga om jag fick byta och där sa dom att du måste nollställa felkoderna för att det ska funka.
är det något sådant system på den här gamm bilen ? och hur gör man för att nolla det isånna fall?
har ni något mer tips jag borde göra eller vad tror ni är fel?
mvh
Scouten
Jag har en liten R5a gts som jag besiktade för ca en månad sen och den fick nerslag på för höga avgasvärden.
första besiktningen var det förhöjd vid förhöjd tomgång co, förhögt hc och fel på lambdavärdet det var ca 0.92 ska vara 0.95 som minst tror jag.
så då for jag in till biltema och köpte en universal lambdasond och lödde ihop med gammla kontakten och så bytte jag olja.
Nu måste det ju funka tänkte jag och for in men icke värderna vart ännu sämre.
den här gånger var alla värden fel och mycke hörgre än förra gången (dock låg lambdasonden på samma värde).
jahap vad ska jag göra nu då tänkte jag och kom på att jag skulle jusera in ventilerna, så jag gjorde det och for in till en bilverkstad jag känner men det funkade inte heller, det vart lite bättre men inte bra. han där mätte med någon special dosa som han klämde fast på kabeln och sa att han trode det var lambdasonden det var fel på. så jag ringde biltema och fråga om jag fick byta och där sa dom att du måste nollställa felkoderna för att det ska funka.
är det något sådant system på den här gamm bilen ? och hur gör man för att nolla det isånna fall?
har ni något mer tips jag borde göra eller vad tror ni är fel?
mvh
Scouten
Sebastian Merchant
Sundsvall - Kovland
Sundsvall - Kovland
R5 Katalysator
Hejsan byt katalysatorn om du har en
Det är Mycket vanligt på renault att de rensas med tiden
Bytte i lillasyrrans megane -97 häromdagen och i min kangoo de fanns inget kvar i katalysatorn
Mvh Mp
Renault Ansvarig Skobes bil i Tranås
Det är Mycket vanligt på renault att de rensas med tiden
Bytte i lillasyrrans megane -97 häromdagen och i min kangoo de fanns inget kvar i katalysatorn
Mvh Mp
Renault Ansvarig Skobes bil i Tranås
Magnus Pettersson
Det avlästa lamdavärdet på avgasmätaren har inget med funktionen av lamdasonden att göra, för att kolla den så måste man mäta på dess svarta sladd.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Katalysatorn
Tja jo inte lätt att se optiskt på katalysatorn du måste se inuti den
Vanligtvis sitter det ju keramik som ser ut som en bikaka i den, då om du tittar igenom den så skall du endast kunna se småhål alltså inte mycket ljus
Men är keramik kakan trasig /söndersmulad så lär du kunna se rakt igenom katalysatorn om nu inte katalysatorn är med inbyggd böj som på Meganen då går det ej se rakt igenom
Mvh Mp
Vanligtvis sitter det ju keramik som ser ut som en bikaka i den, då om du tittar igenom den så skall du endast kunna se småhål alltså inte mycket ljus
Men är keramik kakan trasig /söndersmulad så lär du kunna se rakt igenom katalysatorn om nu inte katalysatorn är med inbyggd böj som på Meganen då går det ej se rakt igenom
Mvh Mp
Magnus Pettersson
Man kan mäta tempen före och efter skall skilja ca:50 grader.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
okej så då mäter man altså spänningen på kabeln mot jord då eller ? och den ska ligga och flaxa lite runt 1 eller ?Dennis wrote:Det avlästa lamdavärdet på avgasmätaren har inget med funktionen av lamdasonden att göra, för att kolla den så måste man mäta på dess svarta sladd.
Tack för alla tips
mvh
Sebastian Merchant
Sundsvall - Kovland
Sundsvall - Kovland
Pendlande 0-0.8V innom 1sek
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
hej igen alla
jag har fortfarande inte fått till avgasvärderna =/ jag nu har jag bytt lambda fördelarlok rotor tändstift luftfilter olja och oljefilter men ikke..
jag har dock upptäkt att olje nivån har stigit (och det är inte att oljan har runit ner efter jag fyllde på utan det här har hänt efter jag bytte oljan) den ser ut som vanligt altså inte grå eller nåt.
kan det vara att toppakningen har gått eller nåt? eller är det insprutsförgasar saken som flödar och på så sätt rinner det ner på nå vis i oljan ?
en fråga till är det är det svårt att plocka ut rutan och få den hel ?
mvh
scouten
jag har fortfarande inte fått till avgasvärderna =/ jag nu har jag bytt lambda fördelarlok rotor tändstift luftfilter olja och oljefilter men ikke..
jag har dock upptäkt att olje nivån har stigit (och det är inte att oljan har runit ner efter jag fyllde på utan det här har hänt efter jag bytte oljan) den ser ut som vanligt altså inte grå eller nåt.
kan det vara att toppakningen har gått eller nåt? eller är det insprutsförgasar saken som flödar och på så sätt rinner det ner på nå vis i oljan ?
en fråga till är det är det svårt att plocka ut rutan och få den hel ?
mvh
scouten
Sebastian Merchant
Sundsvall - Kovland
Sundsvall - Kovland