Fukt i avgaser

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tom123456
Posts: 59
Joined: 29 Jan 2004, 12:46
Location: Sweden

Fukt i avgaser

Post by tom123456 »

Om det kommer droppar ur avgaserna vid tomgång, kan det bara vara topplocket som har gått då? Kan det inte bildas kondens en varm dag om denna? Oljan ser bra ut men det drar lite vatten. En bilkunnig vän har konstaterat detta men jag undrar nu ifall det finns någon rimlig förklaring till fukten ur avgasröret.

// Tom
User avatar
Voiden
Posts: 51
Joined: 07 Jun 2004, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Post by Voiden »

Det är helt normalt att det kommer vatten ur avgassystemet på en bil med katalysator.
Det är kondensvatten.

Hur mycket vatten försvinner ur expansionskärlet?
tom123456
Posts: 59
Joined: 29 Jan 2004, 12:46
Location: Sweden

Post by tom123456 »

Tack för svaret. Det försvinner lite olika. Nu tycker jag inte att det försvinner någoting alls. Jag har fyllt på expansionskärlet från MIN till MAX två gånger på ett år. Det verkade som om det är pumpen som läcker.

// Tom
alasjo
Posts: 24
Joined: 08 May 2007, 12:44
Location: Norrköping

Post by alasjo »

Öppnar den här tråden igen, har ett liknande problem.

Visserligen har min bil stått ett tag (sedan november 2007) fram tills nu, så en del kondens borde ha byggts upp, men det droppar verkligen från avgasröret när bilen står på tomgång. Expansionskärlet töms också relativt fort vid körning.

Kan det vara någonting mer än topplockspackningen som orsakar detta? Kan inte se att det läcker någonstans i motorrummet. Oljan verkar heller inte drabbad av vätska.
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

läckande vattenpump. termostathusläckage eller dåliga slangklämmor är det vanligaste.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
alasjo
Posts: 24
Joined: 08 May 2007, 12:44
Location: Norrköping

Post by alasjo »

Ok, ska börja med att åtgärda topplockspackningen, har för mig att verkstaden påpekade dess kvalitet sist bilen var inne.
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

vitryker den när motorn är varm?

topp-packningen är dyrast att åtgärda...
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
alasjo
Posts: 24
Joined: 08 May 2007, 12:44
Location: Norrköping

Post by alasjo »

figgesoft wrote:vitryker den när motorn är varm?

topp-packningen är dyrast att åtgärda...
Märkte det, meken vill ha ca 6000 bara för jobbet...
Har inte varmkört ordentligt än, vad betyder vit rök?
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

vit rök när motorn är varm betyder läckande topppackning.
(vattenånga = vit)

Se till så du har vatten i expansionskärlet.
Torka av alla kylarslangar i motorrummet med lätt fuktad trasa.

Låt motorn stå och gå i 10-15minuter.


Kolla i motorrummet om du blivit av med vatten, finns det kalkfläckar runt termostathuset?

Ryker det vitt (moln) så är det nog topppackning.

Eller så packningen vid termostathuset eller vattenpumpen.

Finns även fall då cellpaketet inne i kupén börjar läcka...
Då blir mattorna framme vid pedalerna -> bakom konsolen fuktiga.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

När vätet i bensinen reagerar med syret dvs förbränns, bildas vatten. Och kolet omvandlas till koldioxid och under ogynsamma förhållande även kolmonoxid. Kort sagt: vid fullständig förbränning av kolväten bildas koldioxid och vatten. Så lite vattenånga kommer det alltid från avgasröret.
Post Reply