Fukt i avgaser
Moderator: Forumpolisen
Fukt i avgaser
Om det kommer droppar ur avgaserna vid tomgång, kan det bara vara topplocket som har gått då? Kan det inte bildas kondens en varm dag om denna? Oljan ser bra ut men det drar lite vatten. En bilkunnig vän har konstaterat detta men jag undrar nu ifall det finns någon rimlig förklaring till fukten ur avgasröret.
// Tom
// Tom
Öppnar den här tråden igen, har ett liknande problem.
Visserligen har min bil stått ett tag (sedan november 2007) fram tills nu, så en del kondens borde ha byggts upp, men det droppar verkligen från avgasröret när bilen står på tomgång. Expansionskärlet töms också relativt fort vid körning.
Kan det vara någonting mer än topplockspackningen som orsakar detta? Kan inte se att det läcker någonstans i motorrummet. Oljan verkar heller inte drabbad av vätska.
Visserligen har min bil stått ett tag (sedan november 2007) fram tills nu, så en del kondens borde ha byggts upp, men det droppar verkligen från avgasröret när bilen står på tomgång. Expansionskärlet töms också relativt fort vid körning.
Kan det vara någonting mer än topplockspackningen som orsakar detta? Kan inte se att det läcker någonstans i motorrummet. Oljan verkar heller inte drabbad av vätska.
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
R19 -92 (Goosebump)
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
vit rök när motorn är varm betyder läckande topppackning.
(vattenånga = vit)
Se till så du har vatten i expansionskärlet.
Torka av alla kylarslangar i motorrummet med lätt fuktad trasa.
Låt motorn stå och gå i 10-15minuter.
Kolla i motorrummet om du blivit av med vatten, finns det kalkfläckar runt termostathuset?
Ryker det vitt (moln) så är det nog topppackning.
Eller så packningen vid termostathuset eller vattenpumpen.
Finns även fall då cellpaketet inne i kupén börjar läcka...
Då blir mattorna framme vid pedalerna -> bakom konsolen fuktiga.
(vattenånga = vit)
Se till så du har vatten i expansionskärlet.
Torka av alla kylarslangar i motorrummet med lätt fuktad trasa.
Låt motorn stå och gå i 10-15minuter.
Kolla i motorrummet om du blivit av med vatten, finns det kalkfläckar runt termostathuset?
Ryker det vitt (moln) så är det nog topppackning.
Eller så packningen vid termostathuset eller vattenpumpen.
Finns även fall då cellpaketet inne i kupén börjar läcka...
Då blir mattorna framme vid pedalerna -> bakom konsolen fuktiga.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430