Verktyg för kamremsbyte Clio 1.2 -02 ?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Magnus A
Posts: 7
Joined: 03 Apr 2008, 11:48
Location: Göteborg

Verktyg för kamremsbyte Clio 1.2 -02 ?

Post by Magnus A »

Hej på er,
Det är dags för kamremsbyte på min Clio 1.2 -02
Har tänkt fixa det hemma i garaget.
Har läst lite i haynes om kamremsbyte på denna bilen, har dock inte hunnit lusläsa ännu.
Det verkar som man behöver lite specialverktyg.
Ett av detta är för att mäta remmspänningen.
Går detta att få tag på någonstans, eller är det endast serviceverkstäderna som har detta? Dyrt? Alternativ?

Behös det något verktyg för läget vid vevaxeln (har för mig jag läste något om detta)?

Är Mekonomen bästa stället att köpa delarna, eller finns det andra billigare/bättre?
Rekommenderas byte av vattenpumpen också? (drivs den av kamermmen?)

Har mekat alla tidigare bilar själv , men är nybörjare på Renault.
Andra tips från någon som redan gjort jobbet?

Tack på förhand.
Magnus Andersson
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Är det 16V, så behöer du det, annars tror jag inte man behöver det.
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Magnus A
Posts: 7
Joined: 03 Apr 2008, 11:48
Location: Göteborg

Post by Magnus A »

behöver vaddå?
Verktyg, byta vattenpump, eller vad menar du?

Magnus
Magnus Andersson
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Verktyg, vattenpumpen byter man också...
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Magnus A
Posts: 7
Joined: 03 Apr 2008, 11:48
Location: Göteborg

Post by Magnus A »

ok,
Motorn är en 16v
Man bör alltså byta vattenpumpen?

Och sedan behöver man ett specialverktyg för att mäta remspänningen?
Kan man köpa ett sådant, eller är det en tokdyr historia? Låna någonstans?

Behövs det även ett specialverktyg till vevaxelns remhjul?

Ursäkta att jag frågar igen, det är bara inte så lätt att tolka svaret.

Magnus
Magnus Andersson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Nej.. Tror inte du måste ha ett verktyg för att mäta remspänningen, däremot har jag för mig du behöver verktyg för att låsa kammarna.. Lite osäker på den motorn bara..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Det behövs verktyg för att låsa kammarma och sen ett att låsa vevaxlen med också. Jag hade nog inte bytt rem utan att veta att remmen är rätt spänd, så ett verktyg till det behövs med enligt min mening. Verktyg att kolla med remspänningen vet jag inte vad det finns att få tag på men din aktoriserade märkes verkstad har det i alla fall.

Man byter vattenpumpen tycker inte det är något man ska skippa då det kan bli dyrt om den går sönder.
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

1,2'n är skitenkel att byta på dock lite tidskrävande.
Den har bra märkningar och kil-låsta drev [smilie=icon_up.gif]
En kamaxel men dubbelvippor till 16v tekniken.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Magnus A
Posts: 7
Joined: 03 Apr 2008, 11:48
Location: Göteborg

Post by Magnus A »

Har forskat lite mer i Haynes manualen.
Det verkar som man behöver en specialskruv till att låsa svänghjulet, men det verkar å andra sidan inte nödvändigt att låsa detta. Mest för säkerhets skull. Sedan spänner man remmen med hjälp av markeringar på spännhjulet och motorblocket, så då skall det ju inte vara några problem!

Det största problemet verkar vara att riva innerskärmar och palla upp motorn med domkraft eftersom motorfästet behöver lossas.

Nåja, det går säkert bra!
Magnus Andersson
Magnus A
Posts: 7
Joined: 03 Apr 2008, 11:48
Location: Göteborg

Post by Magnus A »

Det var en baggis att byta faktiskt.
Det tar en förmiddag ungefär. Motorn pallas upp eftersom ena motorfästet och en hel del annat skall bort, men inget tekniskt svårt. Specialverktyg behövs inga (om man inte räknar momentnyckel som specialverktyg).
Remspännaren innehåller en spänningsindikator, så att få rätt spänning på remmen var inte heller några problem. Inga axlar behöver egentligen låsas, eftersom alla hjul, och remmen har tydliga markeringar.
Bara att ta bort den gamla och trä på den nya och spänna.
Notera att detta var på 1.2 16v, motorn som kallas D4F.
På andra motorer kan det kanske vara annorlunda.

Köp haynes mekbok och läs ett par gånger innan ni startar, så skall det gå som smort.
Delarna köptes på Autofrance postorder. Finns ingen anledning att betala verkstaden tusentals kronor för detta!

Lycka till

Magnus
Magnus Andersson
Post Reply