Verktyg för kamremsbyte Clio 1.2 -02 ?
Moderator: Forumpolisen
Verktyg för kamremsbyte Clio 1.2 -02 ?
Hej på er,
Det är dags för kamremsbyte på min Clio 1.2 -02
Har tänkt fixa det hemma i garaget.
Har läst lite i haynes om kamremsbyte på denna bilen, har dock inte hunnit lusläsa ännu.
Det verkar som man behöver lite specialverktyg.
Ett av detta är för att mäta remmspänningen.
Går detta att få tag på någonstans, eller är det endast serviceverkstäderna som har detta? Dyrt? Alternativ?
Behös det något verktyg för läget vid vevaxeln (har för mig jag läste något om detta)?
Är Mekonomen bästa stället att köpa delarna, eller finns det andra billigare/bättre?
Rekommenderas byte av vattenpumpen också? (drivs den av kamermmen?)
Har mekat alla tidigare bilar själv , men är nybörjare på Renault.
Andra tips från någon som redan gjort jobbet?
Tack på förhand.
Det är dags för kamremsbyte på min Clio 1.2 -02
Har tänkt fixa det hemma i garaget.
Har läst lite i haynes om kamremsbyte på denna bilen, har dock inte hunnit lusläsa ännu.
Det verkar som man behöver lite specialverktyg.
Ett av detta är för att mäta remmspänningen.
Går detta att få tag på någonstans, eller är det endast serviceverkstäderna som har detta? Dyrt? Alternativ?
Behös det något verktyg för läget vid vevaxeln (har för mig jag läste något om detta)?
Är Mekonomen bästa stället att köpa delarna, eller finns det andra billigare/bättre?
Rekommenderas byte av vattenpumpen också? (drivs den av kamermmen?)
Har mekat alla tidigare bilar själv , men är nybörjare på Renault.
Andra tips från någon som redan gjort jobbet?
Tack på förhand.
Magnus Andersson
ok,
Motorn är en 16v
Man bör alltså byta vattenpumpen?
Och sedan behöver man ett specialverktyg för att mäta remspänningen?
Kan man köpa ett sådant, eller är det en tokdyr historia? Låna någonstans?
Behövs det även ett specialverktyg till vevaxelns remhjul?
Ursäkta att jag frågar igen, det är bara inte så lätt att tolka svaret.
Magnus
Motorn är en 16v
Man bör alltså byta vattenpumpen?
Och sedan behöver man ett specialverktyg för att mäta remspänningen?
Kan man köpa ett sådant, eller är det en tokdyr historia? Låna någonstans?
Behövs det även ett specialverktyg till vevaxelns remhjul?
Ursäkta att jag frågar igen, det är bara inte så lätt att tolka svaret.
Magnus
Magnus Andersson
Nej.. Tror inte du måste ha ett verktyg för att mäta remspänningen, däremot har jag för mig du behöver verktyg för att låsa kammarna.. Lite osäker på den motorn bara..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Det behövs verktyg för att låsa kammarma och sen ett att låsa vevaxlen med också. Jag hade nog inte bytt rem utan att veta att remmen är rätt spänd, så ett verktyg till det behövs med enligt min mening. Verktyg att kolla med remspänningen vet jag inte vad det finns att få tag på men din aktoriserade märkes verkstad har det i alla fall.
Man byter vattenpumpen tycker inte det är något man ska skippa då det kan bli dyrt om den går sönder.
Man byter vattenpumpen tycker inte det är något man ska skippa då det kan bli dyrt om den går sönder.
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
1,2'n är skitenkel att byta på dock lite tidskrävande.
Den har bra märkningar och kil-låsta drev
En kamaxel men dubbelvippor till 16v tekniken.
Den har bra märkningar och kil-låsta drev
En kamaxel men dubbelvippor till 16v tekniken.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Har forskat lite mer i Haynes manualen.
Det verkar som man behöver en specialskruv till att låsa svänghjulet, men det verkar å andra sidan inte nödvändigt att låsa detta. Mest för säkerhets skull. Sedan spänner man remmen med hjälp av markeringar på spännhjulet och motorblocket, så då skall det ju inte vara några problem!
Det största problemet verkar vara att riva innerskärmar och palla upp motorn med domkraft eftersom motorfästet behöver lossas.
Nåja, det går säkert bra!
Det verkar som man behöver en specialskruv till att låsa svänghjulet, men det verkar å andra sidan inte nödvändigt att låsa detta. Mest för säkerhets skull. Sedan spänner man remmen med hjälp av markeringar på spännhjulet och motorblocket, så då skall det ju inte vara några problem!
Det största problemet verkar vara att riva innerskärmar och palla upp motorn med domkraft eftersom motorfästet behöver lossas.
Nåja, det går säkert bra!
Magnus Andersson
Det var en baggis att byta faktiskt.
Det tar en förmiddag ungefär. Motorn pallas upp eftersom ena motorfästet och en hel del annat skall bort, men inget tekniskt svårt. Specialverktyg behövs inga (om man inte räknar momentnyckel som specialverktyg).
Remspännaren innehåller en spänningsindikator, så att få rätt spänning på remmen var inte heller några problem. Inga axlar behöver egentligen låsas, eftersom alla hjul, och remmen har tydliga markeringar.
Bara att ta bort den gamla och trä på den nya och spänna.
Notera att detta var på 1.2 16v, motorn som kallas D4F.
På andra motorer kan det kanske vara annorlunda.
Köp haynes mekbok och läs ett par gånger innan ni startar, så skall det gå som smort.
Delarna köptes på Autofrance postorder. Finns ingen anledning att betala verkstaden tusentals kronor för detta!
Lycka till
Magnus
Det tar en förmiddag ungefär. Motorn pallas upp eftersom ena motorfästet och en hel del annat skall bort, men inget tekniskt svårt. Specialverktyg behövs inga (om man inte räknar momentnyckel som specialverktyg).
Remspännaren innehåller en spänningsindikator, så att få rätt spänning på remmen var inte heller några problem. Inga axlar behöver egentligen låsas, eftersom alla hjul, och remmen har tydliga markeringar.
Bara att ta bort den gamla och trä på den nya och spänna.
Notera att detta var på 1.2 16v, motorn som kallas D4F.
På andra motorer kan det kanske vara annorlunda.
Köp haynes mekbok och läs ett par gånger innan ni startar, så skall det gå som smort.
Delarna köptes på Autofrance postorder. Finns ingen anledning att betala verkstaden tusentals kronor för detta!
Lycka till
Magnus
Magnus Andersson