Ryckig gång/tomgång Clio

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Hugard

Ryckig gång/tomgång Clio

Post by Hugard »

PROBLEM Clio 1,8 F3P motor!!! Bilen går ojämnt och ryckigt och dippar på tomgång vid fuktig väderlek. När bilen blivit lite varmare så slutar problemen. På tomgång så är den lite låg och kan dippa ner lite grann men den varvar bra och utan problem. När man sen ska iväg så hostar och spottar den, går inte på alla känns det som. Om man finlirar lite med gasen och håller den jämn så kan det gå bra. Också om man försöker hålla upp varven lite grann så går den bra. Men vid normal körning så ser man ut som en idiot när man hoppar och skuttar fram. Problemen framkommer endast vid blöt och fuktig väderlek.

Har suttit och läst dom flesta trådarna jag kunde hitta om Clio men inget kändes som om det riktigt passade in.
Christoffer Jonsson - Clio Baccara -92
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Fukt i fördelaren?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Hugard

Post by Hugard »

Alla kablar, fördelarlock, kontaktstycken är kollade. Jag börjar bli lur på att det kan vara spjällägesgivare som kan ha fått sig en dusch. Eller så är det nåt helt annat. Det konstiga är att den går finfint utan belastning. Så fort jag ska ge mig iväg så lägger den av.
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

låter som fukt i fördelaren. sliten rotor / fördelare eller dåliga tändkablar.

kan ju också ha med bensinfilter eller liknande att göra (får dåligt med soppa när du kör iväg)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Bränslefilter. Hur gammalt är det?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Hugard

Post by Hugard »

Jag börjar faktiskt fundera. Då jag ej ägt bilen speciellt länge så vet jag faktiskt inte. Jag kanske ska byta och se vad som händer. Sitter den jävligt till på dessa?
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

sitter oftast precis framför bakaxeln på samma sida som tanklocket.

www.autofrance.se har nya filter om du inte handlar på bilnilsson, meknomen eller liknande.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Hugard

Post by Hugard »

Vädret här uppe har stabiliserats något och det är inte lika fuktigt i luften och nu går bilen utan problem. Ställde in den i mitt varmgarage efter diverse städande och ställde en 5kw elbjörn att blåsa mot motorn hela natten och det verkar ha torkat ur eventuell fukt som verkar ha orsakat problemet :lol: . Får se om det kommer tillbaka nästa gång det blir skitväder. Nu ska jag gå meka med min chevelle så man har nåt riktigt att köra i sommar :shock: :wink:
Post Reply