Hyr byter man torkarmotor på Clio I -01?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

delazon
Posts: 3
Joined: 26 Nov 2007, 15:15
Location: Jönköping

Hyr byter man torkarmotor på Clio I -01?

Post by delazon »

Hej hop.

Nu har jag klantat till det ordentligt. Missade när jag hade bråttom att skrapa och lossa de fast frysna torkarna på vindrutan och när jag satte på torkarmotorn så gick ju allt åt skogen. Har kollat säkringarna så klart med ingen som gått där så jag antar väl att torkarmotrn är bränd och måste bytas. Surt efter som bil precis varit inne på service och tagit en bit av mina surt förvärvade pengar.

Men nu till frågan.

Hu går jag till väga att byta denna motor? Har hittat motor hos min lokala bildels-handlare.

Kan någon ge mig en vägledning hur jag kan göra detta smidigt? Såg att det var en del plastdelaröver den delen av torkarna. Det jag inte fattar är hur man får bort torkar-armen från fästen så jag kan blottlägga motorn. Jag vet hur jag tar bort plasten/fläktgallret över kupéluft insuget.

Om någon vill upplysa mig skulle jag bli JÄTTE GLAD!

MVH
Andreas
Andreas Andersson
Göte J
Posts: 217
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Kass torkarmotor

Post by Göte J »

Det är nå't som inte stämmer i din beskrivning ! Innan en torkarmotor bänner går säkringen, den är ju till just för att skydda motorn. Eller har någon vräkt dit en för stor säkring ? Bränd motor brukar dessutom gå att lukta sig till. Så innan du rusar iväg till skroten. Mät om du har spänning fram till motorn, om inte mät dig bakåt i kedjan tills du finner spänning.
Dessutom en Heynes Service and Repair manual aldrig fel !
delazon
Posts: 3
Joined: 26 Nov 2007, 15:15
Location: Jönköping

Post by delazon »

ok. Märkligt för jag kan inte hitta någon säkring som gått. Kan det vara någon annan säkring som gått istället för torkarmotorsäkringen?

Det satt en 20-säkring på torkarplatsen. Antar att det är rätt.

Men om jag ska mäta mig igenom allt så måste jag väl ändå ta bort plasdetaljerna och torkar armen så min fråga står kvar isåfall. Hur tar man bort allt?

MVH
Andreas
Andreas Andersson
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

torkararmarna sitter med en bult längst ner på armen. lossa denna och drag armen rakt ut så lossnar armen (obs var försiktig.... ibland så sitter den av bara hel***e och en avdragare kan behövas). tag bort plasten nedanför rutan och där sitter motorn (borde som göte säger gå att lukta sig fram... om motorn är bränd så känns det på lukten)

Borde dock vara någon säkring som gått kolla i insruktionsboken och se vilka säkringar som berör vinderutetorkarna
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Re: Hyr byter man torkarmotor på Clio I -01?

Post by chefen »

delazon wrote: Nu har jag klantat till det ordentligt. Missade när jag hade bråttom att skrapa och lossa de fast frysna torkarna på vindrutan och när jag satte på torkarmotorn så gick ju allt åt skogen.
Exakt samma sak hände mig i morse... Säkringen till torkaren är hel och reläet klickar... Är det torkarmotorn som har gett sig?
Mustafa Mohamed
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

som det var sagt tidigare så borde de lukta bränt om motorn om den är bränd :D

Du kan ju alltid testa di fram med en testpenna så ser du var du inte har någon ström (har du ström till torkarmotorn så är det antagligen den som har pajat)

Lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
delazon
Posts: 3
Joined: 26 Nov 2007, 15:15
Location: Jönköping

Re: Hyr byter man torkarmotor på Clio I -01?

Post by delazon »

chefen wrote:
delazon wrote: Nu har jag klantat till det ordentligt. Missade när jag hade bråttom att skrapa och lossa de fast frysna torkarna på vindrutan och när jag satte på torkarmotorn så gick ju allt åt skogen.
Exakt samma sak hände mig i morse... Säkringen till torkaren är hel och reläet klickar... Är det torkarmotorn som har gett sig?
Hej hej.

Jag tog isär allt och öppnade motorn. Gjorde rent spåren som de två stiften går på som leder strömen. Det är mycket fett där inne. Det är ingen fara att torka rent i spåren. Antaglien hade jag fått in fukt eller helt enkelt för mycket fett i motorn som gjorde att motorn "känders" som stendöd. Jag satte tillbaka allt igen och det har funkat sen dess.

Lycka till och glöm inte uppdatera denna tråden om du lyckas laga för framtida användare med snarlika problem.

MVH
Andreas
Andreas Andersson
chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Post by chefen »

Jaha... Igår kväll ställde jag in bilen i garaget och började så smått plocka bort torkararmar. Hade inte tid att fortsätta så den fick stå där över natten. I morse testade jag att köra torkarna men fram händer ingenting. Däremot aktiveras bakrutetorkaren(!) av spaken...
Nån som vet vad detta kan tyda på?

Ikväll när jag kommer hem från jobbet får jag fortsätta med att skruva loss motorn och mäta upp spänningen mm, men fram tills dess är jag tacksam för ytterligare tips och idéer.
Mustafa Mohamed
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

baktorkaren går när backen är i och framtorkarna är på :D så det alltid är rent....fiffit va 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Post by chefen »

mange wrote:baktorkaren går när backen är i och framtorkarna är på :D så det alltid är rent....fiffit va 8)
:oops:
Haha... Kan det vara så enkelt? Jag backade ju faktiskt in bilen i garaget. Det är nog som du säger.
Mustafa Mohamed
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jo men fram måste gå för att bak skall torka,om backen är i... dom fram är trasiga så bara den bak torkar på signal från framtorkarna
Last edited by Tony on 27 Mar 2008, 15:55, edited 1 time in total.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

tror att signalen till baktorkaren tas före torkarmotorn, så det var antagligen felet... prova att göra samma sak och lägg ur backen så får du svaret.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Post by chefen »

Backen låg i!

Nu har jag meckat loss torkarmotorn (en Valeo) och det är ju fyra kablar anslutna. Rosa, grå grön och svart. Finns det någon som kan bistå mig med hjälpen att tala om vad respektive kabel används till?

Motorn luktar inte det minsta bränt, dessutom klickar relät idag bara i nedersta läget dvs "snabbläget". Tidigare klickade det på både det vanliga läget och intervallen...
Mustafa Mohamed
chefen
Posts: 33
Joined: 21 Jul 2007, 10:51
Location: Göteborg

Post by chefen »

I mitt fall var det motorn som var rökt. Nu är den utbytt och allt funkar.
För er som har liknande problem så upplyste Bilia mig om att det finns ett överhettningsskydd i dessa motorerna som kan slå in. För att häva det skall man koppla bort strömtillförseln till torkarmotorn och sedan koppla in den igen. Då skall den funka.
Tyvärr var det inte så enkelt i mitt fall men hursomhelst är det i alla fall löst nu.
Mustafa Mohamed
phantom1234
Posts: 1
Joined: 13 Apr 2008, 16:46
Location: Halmstad

Samma problem!

Post by phantom1234 »

Har haft samma problem, och var tvungen att byta ut min torkar motor. testade det med motorskyddet utan resultat. Motorn luktade INTE heller brännt. Men med en bättre begagnad torkarmotor från skroten för en tusenlapp så lösde det sig!
Fredrik Öquist
Post Reply