Hyr byter man torkarmotor på Clio I -01?
Moderator: Forumpolisen
Hyr byter man torkarmotor på Clio I -01?
Hej hop.
Nu har jag klantat till det ordentligt. Missade när jag hade bråttom att skrapa och lossa de fast frysna torkarna på vindrutan och när jag satte på torkarmotorn så gick ju allt åt skogen. Har kollat säkringarna så klart med ingen som gått där så jag antar väl att torkarmotrn är bränd och måste bytas. Surt efter som bil precis varit inne på service och tagit en bit av mina surt förvärvade pengar.
Men nu till frågan.
Hu går jag till väga att byta denna motor? Har hittat motor hos min lokala bildels-handlare.
Kan någon ge mig en vägledning hur jag kan göra detta smidigt? Såg att det var en del plastdelaröver den delen av torkarna. Det jag inte fattar är hur man får bort torkar-armen från fästen så jag kan blottlägga motorn. Jag vet hur jag tar bort plasten/fläktgallret över kupéluft insuget.
Om någon vill upplysa mig skulle jag bli JÄTTE GLAD!
MVH
Andreas
Nu har jag klantat till det ordentligt. Missade när jag hade bråttom att skrapa och lossa de fast frysna torkarna på vindrutan och när jag satte på torkarmotorn så gick ju allt åt skogen. Har kollat säkringarna så klart med ingen som gått där så jag antar väl att torkarmotrn är bränd och måste bytas. Surt efter som bil precis varit inne på service och tagit en bit av mina surt förvärvade pengar.
Men nu till frågan.
Hu går jag till väga att byta denna motor? Har hittat motor hos min lokala bildels-handlare.
Kan någon ge mig en vägledning hur jag kan göra detta smidigt? Såg att det var en del plastdelaröver den delen av torkarna. Det jag inte fattar är hur man får bort torkar-armen från fästen så jag kan blottlägga motorn. Jag vet hur jag tar bort plasten/fläktgallret över kupéluft insuget.
Om någon vill upplysa mig skulle jag bli JÄTTE GLAD!
MVH
Andreas
Andreas Andersson
Kass torkarmotor
Det är nå't som inte stämmer i din beskrivning ! Innan en torkarmotor bänner går säkringen, den är ju till just för att skydda motorn. Eller har någon vräkt dit en för stor säkring ? Bränd motor brukar dessutom gå att lukta sig till. Så innan du rusar iväg till skroten. Mät om du har spänning fram till motorn, om inte mät dig bakåt i kedjan tills du finner spänning.
Dessutom en Heynes Service and Repair manual aldrig fel !
Dessutom en Heynes Service and Repair manual aldrig fel !
ok. Märkligt för jag kan inte hitta någon säkring som gått. Kan det vara någon annan säkring som gått istället för torkarmotorsäkringen?
Det satt en 20-säkring på torkarplatsen. Antar att det är rätt.
Men om jag ska mäta mig igenom allt så måste jag väl ändå ta bort plasdetaljerna och torkar armen så min fråga står kvar isåfall. Hur tar man bort allt?
MVH
Andreas
Det satt en 20-säkring på torkarplatsen. Antar att det är rätt.
Men om jag ska mäta mig igenom allt så måste jag väl ändå ta bort plasdetaljerna och torkar armen så min fråga står kvar isåfall. Hur tar man bort allt?
MVH
Andreas
Andreas Andersson
torkararmarna sitter med en bult längst ner på armen. lossa denna och drag armen rakt ut så lossnar armen (obs var försiktig.... ibland så sitter den av bara hel***e och en avdragare kan behövas). tag bort plasten nedanför rutan och där sitter motorn (borde som göte säger gå att lukta sig fram... om motorn är bränd så känns det på lukten)
Borde dock vara någon säkring som gått kolla i insruktionsboken och se vilka säkringar som berör vinderutetorkarna
Borde dock vara någon säkring som gått kolla i insruktionsboken och se vilka säkringar som berör vinderutetorkarna
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Hyr byter man torkarmotor på Clio I -01?
Exakt samma sak hände mig i morse... Säkringen till torkaren är hel och reläet klickar... Är det torkarmotorn som har gett sig?delazon wrote: Nu har jag klantat till det ordentligt. Missade när jag hade bråttom att skrapa och lossa de fast frysna torkarna på vindrutan och när jag satte på torkarmotorn så gick ju allt åt skogen.
Mustafa Mohamed
som det var sagt tidigare så borde de lukta bränt om motorn om den är bränd
Du kan ju alltid testa di fram med en testpenna så ser du var du inte har någon ström (har du ström till torkarmotorn så är det antagligen den som har pajat)
Lycka till
Du kan ju alltid testa di fram med en testpenna så ser du var du inte har någon ström (har du ström till torkarmotorn så är det antagligen den som har pajat)
Lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Hyr byter man torkarmotor på Clio I -01?
Hej hej.chefen wrote:Exakt samma sak hände mig i morse... Säkringen till torkaren är hel och reläet klickar... Är det torkarmotorn som har gett sig?delazon wrote: Nu har jag klantat till det ordentligt. Missade när jag hade bråttom att skrapa och lossa de fast frysna torkarna på vindrutan och när jag satte på torkarmotorn så gick ju allt åt skogen.
Jag tog isär allt och öppnade motorn. Gjorde rent spåren som de två stiften går på som leder strömen. Det är mycket fett där inne. Det är ingen fara att torka rent i spåren. Antaglien hade jag fått in fukt eller helt enkelt för mycket fett i motorn som gjorde att motorn "känders" som stendöd. Jag satte tillbaka allt igen och det har funkat sen dess.
Lycka till och glöm inte uppdatera denna tråden om du lyckas laga för framtida användare med snarlika problem.
MVH
Andreas
Andreas Andersson
Jaha... Igår kväll ställde jag in bilen i garaget och började så smått plocka bort torkararmar. Hade inte tid att fortsätta så den fick stå där över natten. I morse testade jag att köra torkarna men fram händer ingenting. Däremot aktiveras bakrutetorkaren(!) av spaken...
Nån som vet vad detta kan tyda på?
Ikväll när jag kommer hem från jobbet får jag fortsätta med att skruva loss motorn och mäta upp spänningen mm, men fram tills dess är jag tacksam för ytterligare tips och idéer.
Nån som vet vad detta kan tyda på?
Ikväll när jag kommer hem från jobbet får jag fortsätta med att skruva loss motorn och mäta upp spänningen mm, men fram tills dess är jag tacksam för ytterligare tips och idéer.
Mustafa Mohamed
jo men fram måste gå för att bak skall torka,om backen är i... dom fram är trasiga så bara den bak torkar på signal från framtorkarna
Last edited by Tony on 27 Mar 2008, 15:55, edited 1 time in total.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Backen låg i!
Nu har jag meckat loss torkarmotorn (en Valeo) och det är ju fyra kablar anslutna. Rosa, grå grön och svart. Finns det någon som kan bistå mig med hjälpen att tala om vad respektive kabel används till?
Motorn luktar inte det minsta bränt, dessutom klickar relät idag bara i nedersta läget dvs "snabbläget". Tidigare klickade det på både det vanliga läget och intervallen...
Nu har jag meckat loss torkarmotorn (en Valeo) och det är ju fyra kablar anslutna. Rosa, grå grön och svart. Finns det någon som kan bistå mig med hjälpen att tala om vad respektive kabel används till?
Motorn luktar inte det minsta bränt, dessutom klickar relät idag bara i nedersta läget dvs "snabbläget". Tidigare klickade det på både det vanliga läget och intervallen...
Mustafa Mohamed
I mitt fall var det motorn som var rökt. Nu är den utbytt och allt funkar.
För er som har liknande problem så upplyste Bilia mig om att det finns ett överhettningsskydd i dessa motorerna som kan slå in. För att häva det skall man koppla bort strömtillförseln till torkarmotorn och sedan koppla in den igen. Då skall den funka.
Tyvärr var det inte så enkelt i mitt fall men hursomhelst är det i alla fall löst nu.
För er som har liknande problem så upplyste Bilia mig om att det finns ett överhettningsskydd i dessa motorerna som kan slå in. För att häva det skall man koppla bort strömtillförseln till torkarmotorn och sedan koppla in den igen. Då skall den funka.
Tyvärr var det inte så enkelt i mitt fall men hursomhelst är det i alla fall löst nu.
Mustafa Mohamed
-
- Posts: 1
- Joined: 13 Apr 2008, 16:46
- Location: Halmstad
Samma problem!
Har haft samma problem, och var tvungen att byta ut min torkar motor. testade det med motorskyddet utan resultat. Motorn luktade INTE heller brännt. Men med en bättre begagnad torkarmotor från skroten för en tusenlapp så lösde det sig!
Fredrik Öquist