Justering handbroms

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Justering handbroms

Post by Tony »

Hej blir så J***a sur på alla Förstördetsjälvare som tror dom får bättre handbroms på sin bil,genom att spänna vajern GE FÖR He**** F** I det...
Det är självjusteringen i oket som det är fel på,och det hjälper INTE att spänna vajern,Bara en dålig nödlösning som man får göra om,när man spänner vajern så har man definitivt satt självjusteringen ur funktion... tror ni det hjälper att justera vajern när det ser ut såhär i oket ????
Image

NEJ det gör det inte,det är till 20000000% säkert att det är oket som det är fel på,när handbromsen tar högt och dåligt...... SÅ RÖR INTE HANDBROMSVAJERN
oket på bilden hade en intakt gummidamask som satt som tillverkaren monterat den,den klåfingrige förre ägaren hade justerat handbromsen,så jag fick skruva tillbaka den ca 15-20mm för att kunna dra tilllbaka armarna på oken,ENDAST DÅ kan självjusteringen funka,att den inte gjorde det i detta fallet ser ni på bilden,

På min Laguna II blir handbromsen dålig efter ett tag,då räcker det med att peta tillbaka armarna på oken ,oftast den på förarsidan PGA salt,sedan fotbromsar man hårt så har man bra handbroms igen...Så en gång till
GE F** i Handbromsvajern då handbromsen är dålig...........
Tack för mig
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

HAHA Det var ord och inga visor.... håller med till 100%
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
heavy_metal
Posts: 8
Joined: 07 Jun 2007, 11:01

Post by heavy_metal »

håller med... har inte ens gett mig på handbromsen än eftersom lodisen som hade den innan sa att han hade spänt den och sedan satt ett mellanlägg... hmm han var så jävla stolt att han hade fixat det... kontigt att skiten e paj igen... så fort man lägger i handbromsen nu så lägger sig bromsbeläggen i oket mot och fälgen blir rövvarm..
R19-1,7-TXE-92 EL DIABLO
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

ha ha de var många ***. bra att du tar upp det så ännufler blir klokare :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
heavy_metal
Posts: 8
Joined: 07 Jun 2007, 11:01

Post by heavy_metal »

hehe jag e iofs ingen bilmekaniker men det kan man ju tänka ut me rö*en att man inte kan sätta en liten metallbricka vid bromsvajern för att den ska stanna...
R19-1,7-TXE-92 EL DIABLO
User avatar
CP2
Posts: 21
Joined: 15 Feb 2008, 13:23
Location: Östra Svenstorp, Svedala, Skåne

Återupplivar en gammal tråd!

Post by CP2 »

Hur göra när man har trummor bak som på min Mégane? Bromsbeläggen bytta bak, efter det så tar handbromsen typ nästan inget alls.....(nä, inte jag som fingrat. Det jag inte reder ut ger jag mig inte heller på......och jag SKA köpa Haynes!) :D
P-O Fyhr

Volvo V70 2,4T AWD Automat -00
Renault BA-Mégane -97
Post Reply