R19 Dra ström till styrbox
Moderator: Forumpolisen
R19 Dra ström till styrbox
Hej,
Har haft problem med styrbox som ständigt brinner, har fått löda om en komponent tre gånger nu.
Tydligen är det generatorn som förser styrboxen med ström, och den verkar ge för mycket så det blir överspänning i den stackars styrboxen.
"Min" lokala mekaniker sa att det är möjligt att dra en ny strömkabel från någon annan källa, till exempel tändningen.
Frågor: hur pass krångligt är det att dra en sådan kabel? Finns det något bättre alternativ?
Har haft problem med styrbox som ständigt brinner, har fått löda om en komponent tre gånger nu.
Tydligen är det generatorn som förser styrboxen med ström, och den verkar ge för mycket så det blir överspänning i den stackars styrboxen.
"Min" lokala mekaniker sa att det är möjligt att dra en ny strömkabel från någon annan källa, till exempel tändningen.
Frågor: hur pass krångligt är det att dra en sådan kabel? Finns det något bättre alternativ?
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
R19 -92 (Goosebump)
Det sitter baktill på generatorn, fastsatt med 2 st 10 mm sexkantskruv.
Enkelt att byta.
Var inne på mekonomens hemsida och kollade laddrelät till min -91.
Skulle nog kunna tro det är samma på din.
Isåfall så kostar det 304:- Och art. nr. är 20 - 130396
Lycka till!
Enkelt att byta.
Var inne på mekonomens hemsida och kollade laddrelät till min -91.
Skulle nog kunna tro det är samma på din.
Isåfall så kostar det 304:- Och art. nr. är 20 - 130396
Lycka till!
Peter Uhlin, HAGFORS
Renault Laguna -97 2,0
Renault Laguna -97 2,0
Nähä,
Efter byte av tändningsregulator och nytt startbatteri startar bilen kanon två gånger, tredje gången har återigen för mycket ström gått igenom styrboxen, så en bana har brunnit; bilen startar inte alls.
Såg att det är en gammal lödning som smält så förhoppningsvis räcker det att förstärka den...
Men om detta inte går; vad kan jag göra för att förhindra att det går för mycket ström i styrboxen? Tänkte på en säkring eller liknande, fast då måste jag troligen byta den rätt ofta... Annars kanske jag kan dra direkt från batteriet och ha en strömbrytare i kupén. Fast då låter det smartare att dra från tändningslåset...
Finns det nån som har en lösning? Fuldragningar välkomnas också...
Efter byte av tändningsregulator och nytt startbatteri startar bilen kanon två gånger, tredje gången har återigen för mycket ström gått igenom styrboxen, så en bana har brunnit; bilen startar inte alls.
Såg att det är en gammal lödning som smält så förhoppningsvis räcker det att förstärka den...
Men om detta inte går; vad kan jag göra för att förhindra att det går för mycket ström i styrboxen? Tänkte på en säkring eller liknande, fast då måste jag troligen byta den rätt ofta... Annars kanske jag kan dra direkt från batteriet och ha en strömbrytare i kupén. Fast då låter det smartare att dra från tändningslåset...
Finns det nån som har en lösning? Fuldragningar välkomnas också...
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
R19 -92 (Goosebump)
Nja, ett byte av styrbox skulle kosta mer än jag är villig att betala för att få igång bilen, lite mer än bilen är värd...Joakim16v wrote:Kan vara så att styrboxen är lite knasig om den fått för mycket ström ett flertal gånger, har du provat att byta den?
Stift tre, har brunnit mitt mellan stiftet och dioden, som för övrigt också brunnit ett par gånger...figgesoft wrote:om något har brunnit av i boxen så finns det ju en strömtjuv. t.ex. en defekt spridare eller lambda sensorn som drar mycket ström.
till vilka stift går banan som brunnit av ?
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
R19 -92 (Goosebump)
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Då låter det som att du har överspänning om du bränner dioden...
Skulle även förklara att den inte brinner av direkt utan att det tar en liten stund.
(Dioden fungerar som ett överslagsskydd för att inte bränna resten av boxen).
Stift 3 på datorboxen = VS-sensor (om jag kollar på rätt schema) dvs. fordonshastighetssensor..
Det är en givare med tre stift.
1 = 12volt
2 = Pulserande 0-5volt när fordonet rör sig
3 = GND
Skulle denna vara kortsluten och ge 12volt till stift 2 så skulle det kunna förklara att dioden brinner av.
Jordfel kan också höja spänningen på stift 2 till 12volt.
För schema:
Symbol 119 = VSS (B5)
http://www.slira.nu/renault/r19_schema/5.JPG
http://www.slira.nu/renault/r19_schema/14.JPG
Skulle även förklara att den inte brinner av direkt utan att det tar en liten stund.
(Dioden fungerar som ett överslagsskydd för att inte bränna resten av boxen).
Stift 3 på datorboxen = VS-sensor (om jag kollar på rätt schema) dvs. fordonshastighetssensor..
Det är en givare med tre stift.
1 = 12volt
2 = Pulserande 0-5volt när fordonet rör sig
3 = GND
Skulle denna vara kortsluten och ge 12volt till stift 2 så skulle det kunna förklara att dioden brinner av.
Jordfel kan också höja spänningen på stift 2 till 12volt.
För schema:
Symbol 119 = VSS (B5)
http://www.slira.nu/renault/r19_schema/5.JPG
http://www.slira.nu/renault/r19_schema/14.JPG
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Även en begagnad från www.fbt.se?alasjo wrote:Nja, ett byte av styrbox skulle kosta mer än jag är villig att betala för att få igång bilen, lite mer än bilen är värd...Joakim16v wrote:Kan vara så att styrboxen är lite knasig om den fått för mycket ström ett flertal gånger, har du provat att byta den?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
"Sidan kan inte visas"... (kolla pm)figgesoft wrote:Då låter det som att du har överspänning om du bränner dioden...
Skulle även förklara att den inte brinner av direkt utan att det tar en liten stund.
(Dioden fungerar som ett överslagsskydd för att inte bränna resten av boxen).
Stift 3 på datorboxen = VS-sensor (om jag kollar på rätt schema) dvs. fordonshastighetssensor..
Det är en givare med tre stift.
1 = 12volt
2 = Pulserande 0-5volt när fordonet rör sig
3 = GND
Skulle denna vara kortsluten och ge 12volt till stift 2 så skulle det
kunna förklara att dioden brinner av.
Jordfel kan också höja spänningen på stift 2 till 12volt.
För schema:
Symbol 119 = VSS (B5)
http://www.slira.nu/renault/r19_schema/5.JPG
http://www.slira.nu/renault/r19_schema/14.JPG
Så antingen är det nåt ytterligare fel på styrboxen eller ett jordfel nån annanstans?
Du kan se hur det ser ut i min styrbox där det brunnit här;
Mjo, när jag efterlyste en från skroten var den relativt svår att hitta (rätt typ) och skulle gå på några tusenlappar mer än jag vill betala. Är ju heller inte säker på att det verkligen är styrboxen det är fel på i första hand.Joakim16v wrote:Även en begagnad från www.fbt.se?
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
R19 -92 (Goosebump)
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
jag hade nog börjat med att kolla kabelstam eller givare som dioden ligger i serie med.
ohmmät på stiftet och chassijord
Om diodens katod ligger "utåt" så är troligtvis en kortslutning mot jord orsaken till att den brinner.
Om anoden ligger utåt så är det nog ett överslag i givaren.
(ger 12volt i fel riktning)
men detta är inte ett helt givet svar, eftersom där kan ligga andra skyddskompponenter runt dioden (rc-filter eller liknande)
du kan testa att dra en ny kabel för just det stiftet och klippa bort befintliga kabeln från stammen.
skickade nytt pm med länk till schema. (zipfil)
*edit
nya länkar ovan
För schema:
Symbol 119 = VSS (B5)
http://www.slira.nu/renault/r19_schematic/5.JPG
http://www.slira.nu/renault/r19_schematic/14.JPG
ohmmät på stiftet och chassijord
Om diodens katod ligger "utåt" så är troligtvis en kortslutning mot jord orsaken till att den brinner.
Om anoden ligger utåt så är det nog ett överslag i givaren.
(ger 12volt i fel riktning)
men detta är inte ett helt givet svar, eftersom där kan ligga andra skyddskompponenter runt dioden (rc-filter eller liknande)
du kan testa att dra en ny kabel för just det stiftet och klippa bort befintliga kabeln från stammen.
skickade nytt pm med länk till schema. (zipfil)
*edit
nya länkar ovan
För schema:
Symbol 119 = VSS (B5)
http://www.slira.nu/renault/r19_schematic/5.JPG
http://www.slira.nu/renault/r19_schematic/14.JPG
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430