R19 Dra ström till styrbox

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

alasjo
Posts: 24
Joined: 08 May 2007, 12:44
Location: Norrköping

R19 Dra ström till styrbox

Post by alasjo »

Hej,

Har haft problem med styrbox som ständigt brinner, har fått löda om en komponent tre gånger nu.

Tydligen är det generatorn som förser styrboxen med ström, och den verkar ge för mycket så det blir överspänning i den stackars styrboxen.

"Min" lokala mekaniker sa att det är möjligt att dra en ny strömkabel från någon annan källa, till exempel tändningen.

Frågor: hur pass krångligt är det att dra en sådan kabel? Finns det något bättre alternativ?
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

är det inte enklare att fixa generatorn så den inte överladdar..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
alasjo
Posts: 24
Joined: 08 May 2007, 12:44
Location: Norrköping

Post by alasjo »

Kanske det...

Går det att laga en sådan generator, eller behöver den bytas ut?
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
Uhlin
Posts: 48
Joined: 17 Sep 2007, 21:42
Location: HAGFORS

Post by Uhlin »

alasjo wrote:Kanske det...

Går det att laga en sådan generator, eller behöver den bytas ut?
Visst går den att laga, skulle med största sannolikhet tro att det är laddreläet som lever sitt eget liv emellanåt, pröva att byta det.
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
alasjo
Posts: 24
Joined: 08 May 2007, 12:44
Location: Norrköping

Post by alasjo »

Uhlin, tack för svar.

Var sitter det relät?

Finns det på skroten eller hos reservdelsförsäljare?
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
Uhlin
Posts: 48
Joined: 17 Sep 2007, 21:42
Location: HAGFORS

Post by Uhlin »

Det sitter baktill på generatorn, fastsatt med 2 st 10 mm sexkantskruv.
Enkelt att byta.

Var inne på mekonomens hemsida och kollade laddrelät till min -91.
Skulle nog kunna tro det är samma på din.

Isåfall så kostar det 304:- Och art. nr. är 20 - 130396

Lycka till!
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
alasjo
Posts: 24
Joined: 08 May 2007, 12:44
Location: Norrköping

Post by alasjo »

Tack för det, har kollat med mekonomen.
Förhoppningsvis är det bara att byta regulatorn och skaffa ett nytt batteri, så är det bara att tuta och köra *håller tummarna*.
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
alasjo
Posts: 24
Joined: 08 May 2007, 12:44
Location: Norrköping

Post by alasjo »

Nähä,

Efter byte av tändningsregulator och nytt startbatteri startar bilen kanon två gånger, tredje gången har återigen för mycket ström gått igenom styrboxen, så en bana har brunnit; bilen startar inte alls.

Såg att det är en gammal lödning som smält så förhoppningsvis räcker det att förstärka den...

Men om detta inte går; vad kan jag göra för att förhindra att det går för mycket ström i styrboxen? Tänkte på en säkring eller liknande, fast då måste jag troligen byta den rätt ofta... Annars kanske jag kan dra direkt från batteriet och ha en strömbrytare i kupén. Fast då låter det smartare att dra från tändningslåset...

Finns det nån som har en lösning? Fuldragningar välkomnas också... :wink:
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Kan vara så att styrboxen är lite knasig om den fått för mycket ström ett flertal gånger, har du provat att byta den?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

om något har brunnit av i boxen så finns det ju en strömtjuv. t.ex. en defekt spridare eller lambda sensorn som drar mycket ström.

till vilka stift går banan som brunnit av ?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
alasjo
Posts: 24
Joined: 08 May 2007, 12:44
Location: Norrköping

Post by alasjo »

Joakim16v wrote:Kan vara så att styrboxen är lite knasig om den fått för mycket ström ett flertal gånger, har du provat att byta den?
Nja, ett byte av styrbox skulle kosta mer än jag är villig att betala för att få igång bilen, lite mer än bilen är värd...
figgesoft wrote:om något har brunnit av i boxen så finns det ju en strömtjuv. t.ex. en defekt spridare eller lambda sensorn som drar mycket ström.

till vilka stift går banan som brunnit av ?
Stift tre, har brunnit mitt mellan stiftet och dioden, som för övrigt också brunnit ett par gånger...
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Då låter det som att du har överspänning om du bränner dioden...
Skulle även förklara att den inte brinner av direkt utan att det tar en liten stund.

(Dioden fungerar som ett överslagsskydd för att inte bränna resten av boxen).

Stift 3 på datorboxen = VS-sensor (om jag kollar på rätt schema) dvs. fordonshastighetssensor..

Det är en givare med tre stift.
1 = 12volt
2 = Pulserande 0-5volt när fordonet rör sig
3 = GND

Skulle denna vara kortsluten och ge 12volt till stift 2 så skulle det kunna förklara att dioden brinner av.

Jordfel kan också höja spänningen på stift 2 till 12volt.

För schema:
Symbol 119 = VSS (B5)
http://www.slira.nu/renault/r19_schema/5.JPG
http://www.slira.nu/renault/r19_schema/14.JPG
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

alasjo wrote:
Joakim16v wrote:Kan vara så att styrboxen är lite knasig om den fått för mycket ström ett flertal gånger, har du provat att byta den?
Nja, ett byte av styrbox skulle kosta mer än jag är villig att betala för att få igång bilen, lite mer än bilen är värd...
Även en begagnad från www.fbt.se?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
alasjo
Posts: 24
Joined: 08 May 2007, 12:44
Location: Norrköping

Post by alasjo »

figgesoft wrote:Då låter det som att du har överspänning om du bränner dioden...
Skulle även förklara att den inte brinner av direkt utan att det tar en liten stund.

(Dioden fungerar som ett överslagsskydd för att inte bränna resten av boxen).

Stift 3 på datorboxen = VS-sensor (om jag kollar på rätt schema) dvs. fordonshastighetssensor..

Det är en givare med tre stift.
1 = 12volt
2 = Pulserande 0-5volt när fordonet rör sig
3 = GND

Skulle denna vara kortsluten och ge 12volt till stift 2 så skulle det

kunna förklara att dioden brinner av.

Jordfel kan också höja spänningen på stift 2 till 12volt.

För schema:
Symbol 119 = VSS (B5)
http://www.slira.nu/renault/r19_schema/5.JPG
http://www.slira.nu/renault/r19_schema/14.JPG
"Sidan kan inte visas"... (kolla pm)

Så antingen är det nåt ytterligare fel på styrboxen eller ett jordfel nån annanstans?

Du kan se hur det ser ut i min styrbox där det brunnit här;
Image
Image
Joakim16v wrote:Även en begagnad från www.fbt.se?
Mjo, när jag efterlyste en från skroten var den relativt svår att hitta (rätt typ) och skulle gå på några tusenlappar mer än jag vill betala. Är ju heller inte säker på att det verkligen är styrboxen det är fel på i första hand.
Alexander Alasjö, Norrköping
R19 -92 (Goosebump)
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

jag hade nog börjat med att kolla kabelstam eller givare som dioden ligger i serie med.
ohmmät på stiftet och chassijord

Om diodens katod ligger "utåt" så är troligtvis en kortslutning mot jord orsaken till att den brinner.
Om anoden ligger utåt så är det nog ett överslag i givaren.
(ger 12volt i fel riktning)

men detta är inte ett helt givet svar, eftersom där kan ligga andra skyddskompponenter runt dioden (rc-filter eller liknande)

du kan testa att dra en ny kabel för just det stiftet och klippa bort befintliga kabeln från stammen.

skickade nytt pm med länk till schema. (zipfil)


*edit

nya länkar ovan
För schema:
Symbol 119 = VSS (B5)
http://www.slira.nu/renault/r19_schematic/5.JPG
http://www.slira.nu/renault/r19_schematic/14.JPG
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply