Krånglande Megane 2,0 Coupé

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Adis
Posts: 8
Joined: 16 Jan 2008, 07:24
Location: Jönköping

Krånglande Megane 2,0 Coupé

Post by Adis »

Hej!

Fler och fler problem dyker upp på min Megane 2,0 coupe 97:a.
Se om de finns nån som kan hjälpa mig.

Började med för ett par dagar sen att jag inte fick ur startspärren.
Kör nu med nödkoden. Förmodligen är de väl mottagaren som sagt sitt
eller kan de vara nåt annat? För de är inga ärgningar eller nåt på mottagaren så den ser himla fin ut. Alla nycklar har jag bytt batteri i och dom lyser så fint när man trycker på knappen.

Sen andra problemet som dök upp igår. Bilen startade med bluddrade lite sen bara dog den. Dröjde nån minut innan jag fick igång den. Sen dog den ett par ggr till när jag körde innan den hade fått upp temperatur.
Vad kan de vara som knasar?

Kan de vara nåt sammanband mellan startspärrsproblemet och att bilen dör?

Sen tredje problemet. Idag när jag åkte till jobbet så blev de kallt i kupen vid lite långsammare farter. Stannade och kollade under huven. Såg att de inte var nån kylarvätska kvar i behållaren och att de var blött vid
termostathuset tror jag de heter (sitter på högersida högt upp på motorn).
Vanligt problem att de läcker ut där?

Så de var min problem. Hoppas de finns nån som har svar på dom.
Adam
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Jag har bytt termostathuset (& även termostat) på min Mégane efter läckage. Antar att det är ett ganska vanligt fel.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Adis
Posts: 8
Joined: 16 Jan 2008, 07:24
Location: Jönköping

Post by Adis »

Lyfter min tråd lite...

Var idag på skroten och testade ett par olika startspärrsmottagare då min inte funkar, men ingen ville fungera med min nyckel. Måste man koda om nyckeln eller nåt när man byter startspärrsmottagaren? Alla nycklar har nytt batteri och lyser fint när man trycker på dom.
Behöver verkligen lite tips.. Blir lite jobbigt att alltid slå in koden när man ska iväg. :(

Sen till mitt andra problem. Idag slutade kupefläkten att funka. Vad kan ha hänt? Har kollat säkring den var hel. Om de är fläkten som pajjat. Är de svårt att byta den?
Adam
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Har du provat att recynkronisera nycklarna med bilen?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Adis
Posts: 8
Joined: 16 Jan 2008, 07:24
Location: Jönköping

Post by Adis »

Hej!

Nej de har jag inte gjort.

Du vet möjligtvis inte hur man gör detta?
Adam
1668
Posts: 52
Joined: 08 Mar 2006, 13:59
Location: Uppsala

Post by 1668 »

Temosathuset är vanligt förekommande läckage -97. komposithus(plast!) istället för metal. termostathuset slårsig med tiden och blir skevt= otät.

Kupefläkten sitter på förarsidan under dopplisten nedanför vindruntan. Jag har byt två gånger, tar mig 45 minuter att byta (första gången tog det 1.5 timme!). det är inte svårt att byta, bara trångt att få ut fläkten.

Lycka till.
Erik Sahlin - Uppsala
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
Post Reply