Tankenöt att knäcka

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Tankenöt att knäcka

Post by Dennis »

Problemfakta..
Bil Espace 94-95 2,2 automat
Motor tänder 1 och 4. 2'n och 3'n döda.
Vrider man runt motorn ett varv så att kamaxlen vrids etthalvt varv så tänder den 2 och 3. 1'n och 4'n döda.

Alltså varannan tändpuls uteblir från tändspolen.
Motorntypen saknar kamaxelgivare, tändlägesgivaren triggar på två punkter på svänghjulet.
Bytta komponenter.
Tändmodul, tändspole
Tändlägesgivare
Fördelarlock, rotor
Styrbox.
:?: :roll: :?: :shock: [smilie=mad2.gif]
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Uppdatering:
Alla plusmatningar samt jordpunkter är kontrollerade
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
hejko
Posts: 36
Joined: 13 Jan 2006, 08:36
Location: Nyköping

Post by hejko »

Dennis wrote:Uppdatering:
Alla plusmatningar samt jordpunkter är kontrollerade
Skumt fel.
Slitet svänghjul? om den bara hittar 1 tändpuls per varv och inte 2
Strimbo
Posts: 221
Joined: 04 Nov 2007, 02:00
Location: Sollefteå

Post by Strimbo »

De två punkterna på svänghjulet, ger en av de punkterna signal till två stift?

Jag fattar inte varför den tänder på 2-3 om du vrider kamaxeln ett halvt varv, du har ju bytt allt också

"The camshaft is geared to turn at one-half the rate of the crankshaft."

Kan inte ha blevit nåt tjosan med det?

Jag är helt borta vad gällande bilel så jag bara chansar.

Jobbade med datorer förut och hade en kompis på jobbet som kunde absolut ingenting om datorer.
Hade ett väldigt konstigt problem, en dator ville hänga sig då man gjorde en viss rörelse med musmarkören.
Jag t.o.m installerade om helt utan att det blev ett dugg bättre.

Då sa han, men byt skärm då!

Jag skrattade åt det i flera dagar och va tvungen att ta den skärmen till ett annat ställe.
Blev exakt samma problem där.

Det va skärmen! Helt sjukt :lol:
Daniel S

Renault Laguna -98
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Alla hål i medbringaren (svänghjulet) det är ju automat, är hela,rena och vindar ej.
Var ganska tidigt inne på att det kanske kommit in ett främmande föremål där som slagit den skev så att styrboxen triggade fel.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

men... är inte detta helt normalt?
fyra cylindrar, var och en tänder på vartannat vevaxelvarv, Då behövs två tändpulser per vevaxelvarv;
0 grader tändning 1
180 grader tändning 4
360 grader (alltså nästa varv) tändning 2
540 grader tändning 3

Eller är det jag som har totalt hjärnsläpp? (det brukar vara normaltillståndet :P )
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Erik R19X wrote:men... är inte detta helt normalt?
fyra cylindrar, var och en tänder på vartannat vevaxelvarv, Då behövs två tändpulser per vevaxelvarv;
0 grader tändning 1
180 grader tändning 4
360 grader (alltså nästa varv) tändning 2
540 grader tändning 3

Eller är det jag som har totalt hjärnsläpp? (det brukar vara normaltillståndet :P )
Som jag förstod problemställningen så uteblir de helt alltså motorn går på två cylindrar, men olika två cyl beroende vilket läge den befinner sig när man startar?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Joakim16v wrote:
Erik R19X wrote:men... är inte detta helt normalt?
fyra cylindrar, var och en tänder på vartannat vevaxelvarv, Då behövs två tändpulser per vevaxelvarv;
0 grader tändning 1
180 grader tändning 4
360 grader (alltså nästa varv) tändning 2
540 grader tändning 3

Eller är det jag som har totalt hjärnsläpp? (det brukar vara normaltillståndet :P )
Som jag förstod problemställningen så uteblir de helt alltså motorn går på två cylindrar, men olika två cyl beroende vilket läge den befinner sig när man startar?
korrekt tänder endast på 2cyl 1,4 lr 2.3 beroende på var den stoppar... det tycker inte jag är så korrekt en 4cyl brukar tända på alla 4 cyl...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Ytterligare en styrbox har anlänt i kväll, nyfiken att testa den i morr'n.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Strimbo
Posts: 221
Joined: 04 Nov 2007, 02:00
Location: Sollefteå

Post by Strimbo »

hur gick det?
Daniel S

Renault Laguna -98
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Fortfarande samma läge [smilie=out.gif] knasigt fel :roll:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Fallan
Posts: 7
Joined: 19 Feb 2008, 18:23
Location: Skog

Post by Fallan »

Jag måste säga att jag hänger inte med för fem öre tro ja.. :P

Är det att den går konstant bara på 2 eller i tändföljden som problemet sitter? :?
Daniel Fällström

Renault 5 gts -87
Strimbo
Posts: 221
Joined: 04 Nov 2007, 02:00
Location: Sollefteå

Post by Strimbo »

Fallan wrote:Jag måste säga att jag hänger inte med för fem öre tro ja.. :P

Är det att den går konstant bara på 2 eller i tändföljden som problemet sitter? :?
som jag förstår det så går den bara på 2, men vrider han runt motorn ett varv så tänder den på de andra två istället.

Det jag inte förstår är:
Om den nu tänder på 2 och vrider runt "själv" varför tänder den inte då på den andra 2?
Daniel S

Renault Laguna -98
Fallan
Posts: 7
Joined: 19 Feb 2008, 18:23
Location: Skog

Post by Fallan »

Strimbo wrote:
Fallan wrote:Jag måste säga att jag hänger inte med för fem öre tro ja.. :P

Är det att den går konstant bara på 2 eller i tändföljden som problemet sitter? :?
som jag förstår det så går den bara på 2, men vrider han runt motorn ett varv så tänder den på de andra två istället.

Det jag inte förstår är:
Om den nu tänder på 2 och vrider runt "själv" varför tänder den inte då på den andra 2?
Aha, men den normala tändföljden är alltså inte 1, 3, 4, 2 heller då utan är just 1, 4, 2, 3? :?
Daniel Fällström

Renault 5 gts -87
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Strimbo wrote:
Fallan wrote:Jag måste säga att jag hänger inte med för fem öre tro ja.. :P

Är det att den går konstant bara på 2 eller i tändföljden som problemet sitter? :?
som jag förstår det så går den bara på 2, men vrider han runt motorn ett varv så tänder den på de andra två istället.

Det jag inte förstår är:
Om den nu tänder på 2 och vrider runt "själv" varför tänder den inte då på den andra 2?
visste vi varför bilen gör som den gör,skulle problemet vara löst,men tror att automatlådan ställer till det....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply