Tankenöt att knäcka
Moderator: Forumpolisen
Tankenöt att knäcka
Problemfakta..
Bil Espace 94-95 2,2 automat
Motor tänder 1 och 4. 2'n och 3'n döda.
Vrider man runt motorn ett varv så att kamaxlen vrids etthalvt varv så tänder den 2 och 3. 1'n och 4'n döda.
Alltså varannan tändpuls uteblir från tändspolen.
Motorntypen saknar kamaxelgivare, tändlägesgivaren triggar på två punkter på svänghjulet.
Bytta komponenter.
Tändmodul, tändspole
Tändlägesgivare
Fördelarlock, rotor
Styrbox.
Bil Espace 94-95 2,2 automat
Motor tänder 1 och 4. 2'n och 3'n döda.
Vrider man runt motorn ett varv så att kamaxlen vrids etthalvt varv så tänder den 2 och 3. 1'n och 4'n döda.
Alltså varannan tändpuls uteblir från tändspolen.
Motorntypen saknar kamaxelgivare, tändlägesgivaren triggar på två punkter på svänghjulet.
Bytta komponenter.
Tändmodul, tändspole
Tändlägesgivare
Fördelarlock, rotor
Styrbox.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Uppdatering:
Alla plusmatningar samt jordpunkter är kontrollerade
Alla plusmatningar samt jordpunkter är kontrollerade
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
De två punkterna på svänghjulet, ger en av de punkterna signal till två stift?
Jag fattar inte varför den tänder på 2-3 om du vrider kamaxeln ett halvt varv, du har ju bytt allt också
"The camshaft is geared to turn at one-half the rate of the crankshaft."
Kan inte ha blevit nåt tjosan med det?
Jag är helt borta vad gällande bilel så jag bara chansar.
Jobbade med datorer förut och hade en kompis på jobbet som kunde absolut ingenting om datorer.
Hade ett väldigt konstigt problem, en dator ville hänga sig då man gjorde en viss rörelse med musmarkören.
Jag t.o.m installerade om helt utan att det blev ett dugg bättre.
Då sa han, men byt skärm då!
Jag skrattade åt det i flera dagar och va tvungen att ta den skärmen till ett annat ställe.
Blev exakt samma problem där.
Det va skärmen! Helt sjukt
Jag fattar inte varför den tänder på 2-3 om du vrider kamaxeln ett halvt varv, du har ju bytt allt också
"The camshaft is geared to turn at one-half the rate of the crankshaft."
Kan inte ha blevit nåt tjosan med det?
Jag är helt borta vad gällande bilel så jag bara chansar.
Jobbade med datorer förut och hade en kompis på jobbet som kunde absolut ingenting om datorer.
Hade ett väldigt konstigt problem, en dator ville hänga sig då man gjorde en viss rörelse med musmarkören.
Jag t.o.m installerade om helt utan att det blev ett dugg bättre.
Då sa han, men byt skärm då!
Jag skrattade åt det i flera dagar och va tvungen att ta den skärmen till ett annat ställe.
Blev exakt samma problem där.
Det va skärmen! Helt sjukt
Daniel S
Renault Laguna -98
Renault Laguna -98
Alla hål i medbringaren (svänghjulet) det är ju automat, är hela,rena och vindar ej.
Var ganska tidigt inne på att det kanske kommit in ett främmande föremål där som slagit den skev så att styrboxen triggade fel.
Var ganska tidigt inne på att det kanske kommit in ett främmande föremål där som slagit den skev så att styrboxen triggade fel.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
men... är inte detta helt normalt?
fyra cylindrar, var och en tänder på vartannat vevaxelvarv, Då behövs två tändpulser per vevaxelvarv;
0 grader tändning 1
180 grader tändning 4
360 grader (alltså nästa varv) tändning 2
540 grader tändning 3
Eller är det jag som har totalt hjärnsläpp? (det brukar vara normaltillståndet )
fyra cylindrar, var och en tänder på vartannat vevaxelvarv, Då behövs två tändpulser per vevaxelvarv;
0 grader tändning 1
180 grader tändning 4
360 grader (alltså nästa varv) tändning 2
540 grader tändning 3
Eller är det jag som har totalt hjärnsläpp? (det brukar vara normaltillståndet )
Som jag förstod problemställningen så uteblir de helt alltså motorn går på två cylindrar, men olika två cyl beroende vilket läge den befinner sig när man startar?Erik R19X wrote:men... är inte detta helt normalt?
fyra cylindrar, var och en tänder på vartannat vevaxelvarv, Då behövs två tändpulser per vevaxelvarv;
0 grader tändning 1
180 grader tändning 4
360 grader (alltså nästa varv) tändning 2
540 grader tändning 3
Eller är det jag som har totalt hjärnsläpp? (det brukar vara normaltillståndet )
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
korrekt tänder endast på 2cyl 1,4 lr 2.3 beroende på var den stoppar... det tycker inte jag är så korrekt en 4cyl brukar tända på alla 4 cyl...Joakim16v wrote:Som jag förstod problemställningen så uteblir de helt alltså motorn går på två cylindrar, men olika två cyl beroende vilket läge den befinner sig när man startar?Erik R19X wrote:men... är inte detta helt normalt?
fyra cylindrar, var och en tänder på vartannat vevaxelvarv, Då behövs två tändpulser per vevaxelvarv;
0 grader tändning 1
180 grader tändning 4
360 grader (alltså nästa varv) tändning 2
540 grader tändning 3
Eller är det jag som har totalt hjärnsläpp? (det brukar vara normaltillståndet )
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ytterligare en styrbox har anlänt i kväll, nyfiken att testa den i morr'n.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Fortfarande samma läge knasigt fel
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
som jag förstår det så går den bara på 2, men vrider han runt motorn ett varv så tänder den på de andra två istället.Fallan wrote:Jag måste säga att jag hänger inte med för fem öre tro ja..
Är det att den går konstant bara på 2 eller i tändföljden som problemet sitter?
Det jag inte förstår är:
Om den nu tänder på 2 och vrider runt "själv" varför tänder den inte då på den andra 2?
Daniel S
Renault Laguna -98
Renault Laguna -98
Aha, men den normala tändföljden är alltså inte 1, 3, 4, 2 heller då utan är just 1, 4, 2, 3?Strimbo wrote:som jag förstår det så går den bara på 2, men vrider han runt motorn ett varv så tänder den på de andra två istället.Fallan wrote:Jag måste säga att jag hänger inte med för fem öre tro ja..
Är det att den går konstant bara på 2 eller i tändföljden som problemet sitter?
Det jag inte förstår är:
Om den nu tänder på 2 och vrider runt "själv" varför tänder den inte då på den andra 2?
Daniel Fällström
Renault 5 gts -87
Renault 5 gts -87
visste vi varför bilen gör som den gör,skulle problemet vara löst,men tror att automatlådan ställer till det....Strimbo wrote:som jag förstår det så går den bara på 2, men vrider han runt motorn ett varv så tänder den på de andra två istället.Fallan wrote:Jag måste säga att jag hänger inte med för fem öre tro ja..
Är det att den går konstant bara på 2 eller i tändföljden som problemet sitter?
Det jag inte förstår är:
Om den nu tänder på 2 och vrider runt "själv" varför tänder den inte då på den andra 2?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen