Mégane Coupé 2.0 16v - 1997 - fuzzion
Moderator: Forumpolisen
jaha då passar det jufuzzion wrote:Mégane Cup (Clio Williams) kammar.
Diameter: ~24,94 mm
Kilspår: ~3 mm


Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Nu har jag bestämt mig för att det blir stötdämpare från Koni samt fjädrar från H&R till våren.
Koni Sport med justerbar dämpkraft samt H&R fjädrar som sänker 35 mm för 5800:- (i Sverige)
Ett ok pris tror jag.
Behöver även nya däck (205/45 16") förmodligen blir det Goodyear EAGLE F1 GS-D3 eller Dunlop SP SPORT MAXX.
Koni Sport med justerbar dämpkraft samt H&R fjädrar som sänker 35 mm för 5800:- (i Sverige)
Ett ok pris tror jag.
Behöver även nya däck (205/45 16") förmodligen blir det Goodyear EAGLE F1 GS-D3 eller Dunlop SP SPORT MAXX.
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Är det "vanliga" gula koni, där du kan justera hårdheten med ett litet plastvred? I så fall är det samma som Ärtans. Har HR fjädrar jag också, sänkt 35 mm. Mycket nöjd. Var handlar du? Tror jag gav runt 7000 för 4 dämpare och två HR fjädrar. Lycka till, bra val.fuzzion wrote:Nu har jag bestämt mig för att det blir stötdämpare från Koni samt fjädrar från H&R till våren.
Koni Sport med justerbar dämpkraft samt H&R fjädrar som sänker 35 mm för 5800:- (i Sverige)
Ett ok pris tror jag.
Behöver även nya däck (205/45 16") förmodligen blir det Goodyear EAGLE F1 GS-D3 eller Dunlop SP SPORT MAXX.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Yes, det stämmer men jag tror att Stötdämparexperten AB har kollat fel, för H&R fjädrarna till 2.0 16V (108 kW) sänker 30 mm och inte 35 mm som det är till de andra Méganerna. Priset blir säkert högre då också.kmfdm wrote: Är det "vanliga" gula koni, där du kan justera hårdheten med ett litet plastvred? I så fall är det samma som Ärtans. Har HR fjädrar jag också, sänkt 35 mm. Mycket nöjd. Var handlar du? Tror jag gav runt 7000 för 4 dämpare och två HR fjädrar. Lycka till, bra val.
Men då får man beställa från Tyskland istället...
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Stötdämparna fram är insatser som man stoppar i ett modifierat originalben.Gäller bara 2,0 16v.
Att sänkningen är 30 mm på 2,0 16v är nog för att den är lägre från början än de vanliga.
Att sänkningen är 30 mm på 2,0 16v är nog för att den är lägre från början än de vanliga.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Aha, tack Dennis! Måste man modifiera originalbenen själv?
Jag har nog hittat svaret nu
""Special McPherson insert, for sealed struts, bolted to the bottom after cutting the housing and removal of original inner parts. To be used in original struts only."
Funderar på om det är något mer som man ska byta när man ändå ska byta dämpare. Fjäderbenslagren är fint rostiga, kanske är lika bra att byta även dem? Diverse bussningar kanske?
Jag har nog hittat svaret nu

""Special McPherson insert, for sealed struts, bolted to the bottom after cutting the housing and removal of original inner parts. To be used in original struts only."
Funderar på om det är något mer som man ska byta när man ändå ska byta dämpare. Fjäderbenslagren är fint rostiga, kanske är lika bra att byta även dem? Diverse bussningar kanske?
Last edited by fuzzion on 27 Jan 2008, 12:59, edited 1 time in total.
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Priset på 5800:- kan inte avse prylar till 2.0 16V
Jag kommer upp i cirka 6300:- när jag kollar upp delarna i Tyskland.
Koni Sport, gula, justerbara fram, art-nr: 8610-1335Sport
Koni Sport, gula, bak, art-nr: 26-1626Sport
H&R Fjädrar 30 mm fram, art-nr: 29766
Man kan få FK "coilover-kit" för en lägre kostnad:
http://reichhard-motorsport.com/catalog ... ts_id=3130
Det är ju inte lätt att välja.. Men hur bra är då tex. FK?
För runt 7700:- får man ett komplett KW "coilover-kit" med bakre dämpare.
Hjälp
Jag kommer upp i cirka 6300:- när jag kollar upp delarna i Tyskland.
Koni Sport, gula, justerbara fram, art-nr: 8610-1335Sport
Koni Sport, gula, bak, art-nr: 26-1626Sport
H&R Fjädrar 30 mm fram, art-nr: 29766
Man kan få FK "coilover-kit" för en lägre kostnad:
http://reichhard-motorsport.com/catalog ... ts_id=3130
Det är ju inte lätt att välja.. Men hur bra är då tex. FK?
För runt 7700:- får man ett komplett KW "coilover-kit" med bakre dämpare.
Hjälp

Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
H&R samt gula koni vet jag funkar BRA på syrrans coupé.
Coilover låter lockande man kan ju justera mera då och även skruva bortsej
Värt att kolla fjäderkonstanter m.m
Coilover låter lockande man kan ju justera mera då och även skruva bortsej
![shocked [smilie=shocked.gif]](./images/smilies/shocked.gif)
Värt att kolla fjäderkonstanter m.m
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
KW brukar liksom H&R göra bra grejer. FK gillas av vissa på engelska ClioSport-forumet. GAZ brukar dom inte gilla.
Men som vanligt... Alla kiten är gjorda för gatåka. Ska man ha något som funkar för bana & slalom bör man nog ha (betydligt) hårdare fjädrar än de som hänger med coiloverkiten.
Själv funderade jag redan förra året på GAZ från Roadster (som är ett lågprisalternativ). Beror på hur billigt jag skulle kunna få dem... Raidopowers K-Sport kit är också en variant att beakta. Emil åker med sådana (fast D2=samma) och är nöjd. Dock är de fjädrar som följde med standard för mjuka för banåka.
På GAZ och K-Sport kan man speca fjäderkonstanten själv. Måste fundera lite...
Vad engelsmännen säger ang FK och GAZ ska man kanske ta med en nypa salt. Om man ska generalisera lite har de en förmåga att sänka bilarna så mycket det går. Sedan klagar de på att det inte finns någon komfort när de åker på de extremt buckliga engelska småvägarna (B-roads). Man får ju varken komfort eller handling när man åker på bumpstoppen.
Men som vanligt... Alla kiten är gjorda för gatåka. Ska man ha något som funkar för bana & slalom bör man nog ha (betydligt) hårdare fjädrar än de som hänger med coiloverkiten.
Själv funderade jag redan förra året på GAZ från Roadster (som är ett lågprisalternativ). Beror på hur billigt jag skulle kunna få dem... Raidopowers K-Sport kit är också en variant att beakta. Emil åker med sådana (fast D2=samma) och är nöjd. Dock är de fjädrar som följde med standard för mjuka för banåka.
På GAZ och K-Sport kan man speca fjäderkonstanten själv. Måste fundera lite...
Vad engelsmännen säger ang FK och GAZ ska man kanske ta med en nypa salt. Om man ska generalisera lite har de en förmåga att sänka bilarna så mycket det går. Sedan klagar de på att det inte finns någon komfort när de åker på de extremt buckliga engelska småvägarna (B-roads). Man får ju varken komfort eller handling när man åker på bumpstoppen.

Kolla med Tim, han bör väl vara duktig å insatt på detta när han gett sig in på att starta eget. Innan jag gav Ärtan nya fjädrar å dämpare funderade jag på detta:fuzzion wrote:Priset på 5800:- kan inte avse prylar till 2.0 16V
Jag kommer upp i cirka 6300:- när jag kollar upp delarna i Tyskland.
Koni Sport, gula, justerbara fram, art-nr: 8610-1335Sport
Koni Sport, gula, bak, art-nr: 26-1626Sport
H&R Fjädrar 30 mm fram, art-nr: 29766
Man kan få FK "coilover-kit" för en lägre kostnad:
http://reichhard-motorsport.com/catalog ... ts_id=3130
Det är ju inte lätt att välja.. Men hur bra är då tex. FK?
För runt 7700:- får man ett komplett KW "coilover-kit" med bakre dämpare.
Hjälp
SACHS - Väghållningssatser
Heta däck, glödande bromsar, ylande motorer - motorsporten kräver extrem teknik. Start, kurva, chikan, omkörning, målraka - spännande moment för förare och åskådare. Sedan årstionden hör Sachs hemma i motorsportens värld - våra framgångar bevisar detta om och om igen. Världen bästa tävlingsförare förlitar sig på hightech-komponenter från sachs oavsett om det gäller standardvagns-racing, rally, rallycross eller Formula 1. Varannan poäng i F1-cirkusen togs under 2002 med produkter från Sachs Race Engineering.
Motorsportteknik i vardagen:
Sachs Performance
Bara det bästa är gott nog - talesättet gäller i högsta grad bilars väghållning. Du som vill ha topprestanda på väg till arbetet eller i vardagskörningen skaffar Sachs Performance. Vi erbjuder motorsportteknik som ger dig en fantastisk upplevelse på vägen. Våra specialister har utvecklat sitt kunnande för din skull. Det borgar för yppersta kvalitet, tillförlitlighet och hållbarhet. Du och dina passagerare kommer att älska motorsportkänslan.
Säkrare, längre, hårdare
När bilen är utrustad med sachs Performance Set kör du säkrare. Hamnar du i en svår situation är vägegenskaperna betydligt bättre genom sänkningen och den lägre tyngdpunkten. Dessutom är fastare dämpning i förening med kortare fjädringsväg ett stort plus för körglädjen. Sachs Performance Set sänker din bil med 30-45 mm och ger en sportig dämpning kombinerad med bibehållen komfort. Allt med Sachs-kvalitet.
4 vinnare
Det kompletta paketet för dig som vill ha motorsportskänsla; fyra sportstötdämpare plus fjädrar i ett set. Passformen är perfekt och körglädjen märker du direkt. Sachs Performance sportstötdämpare finns redan individuellt anpassade till 240 olika bilmodeller - alla testade på tävlingsbanan!
Resultat i minsta detalj
Vår innovativa tätnings- och kolvteknik, som reducerar friktion och slitage, fungerar perfekt i det fördolda. Självklart dämpad med beprövad tävligsolja. Kolvstången är härdad och hårdförkrommad - som sig bör inom motorsporttekniken.
Det finns på Autoexperten, och i Göteborg har du 15% rabatt. Jag undersökte aldrig detta alternativ i detalj, men kör dom med Sachs inom motorsporten, så lär det knappast vara dåliga grejor. Kanske värt att undersöka? Good Luck!
Såga fjäderben är nog avancerad kirurgi om man kan få tag på prylar som är bra och kompletta och inte kräver såna ingrepp. Jag bytte fjäderbenslagren samtidigt, och det visade sig att dom var slut. Köpte billigt av Benny på AutoFrance.
Lycka till Fuzzion, vilket alternativ det än blir. Smart att kolla runt lite innan.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.