Mégane Coupé 2.0 16v - 1997 - fuzzion

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

fuzzion wrote:Mégane Cup (Clio Williams) kammar.
Diameter: ~24,94 mm
Kilspår: ~3 mm
jaha då passar det ju :D dreven är bara lite för tjocka men det går att fixa...problemet är att jag måste hitta någon som har en 8v motor som vill köpa kamdrev..då jag antagligen måste handla 2st.. :evil:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Nu har jag bestämt mig för att det blir stötdämpare från Koni samt fjädrar från H&R till våren.

Koni Sport med justerbar dämpkraft samt H&R fjädrar som sänker 35 mm för 5800:- (i Sverige)
Ett ok pris tror jag.

Behöver även nya däck (205/45 16") förmodligen blir det Goodyear EAGLE F1 GS-D3 eller Dunlop SP SPORT MAXX.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Plastskärmarna som jag köpte från Tyskland skall kapas inom kort.
Det måste finnas plats för blinkers.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Så här skulle Mégasn kunna se ut i framtiden 8)
Jag har Cup-kåpor med ELF-dekaler som ersätter framljusen men det blir lite svårt att plocka bort ljusen om bilen ska gå i trafik :o

Image
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

fuzzion wrote:Nu har jag bestämt mig för att det blir stötdämpare från Koni samt fjädrar från H&R till våren.

Koni Sport med justerbar dämpkraft samt H&R fjädrar som sänker 35 mm för 5800:- (i Sverige)
Ett ok pris tror jag.

Behöver även nya däck (205/45 16") förmodligen blir det Goodyear EAGLE F1 GS-D3 eller Dunlop SP SPORT MAXX.
Är det "vanliga" gula koni, där du kan justera hårdheten med ett litet plastvred? I så fall är det samma som Ärtans. Har HR fjädrar jag också, sänkt 35 mm. Mycket nöjd. Var handlar du? Tror jag gav runt 7000 för 4 dämpare och två HR fjädrar. Lycka till, bra val.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

kmfdm wrote: Är det "vanliga" gula koni, där du kan justera hårdheten med ett litet plastvred? I så fall är det samma som Ärtans. Har HR fjädrar jag också, sänkt 35 mm. Mycket nöjd. Var handlar du? Tror jag gav runt 7000 för 4 dämpare och två HR fjädrar. Lycka till, bra val.
Yes, det stämmer men jag tror att Stötdämparexperten AB har kollat fel, för H&R fjädrarna till 2.0 16V (108 kW) sänker 30 mm och inte 35 mm som det är till de andra Méganerna. Priset blir säkert högre då också.
Men då får man beställa från Tyskland istället...
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Stötdämparna fram är insatser som man stoppar i ett modifierat originalben.Gäller bara 2,0 16v.
Att sänkningen är 30 mm på 2,0 16v är nog för att den är lägre från början än de vanliga.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Aha, tack Dennis! Måste man modifiera originalbenen själv?
Jag har nog hittat svaret nu :)
""Special McPherson insert, for sealed struts, bolted to the bottom after cutting the housing and removal of original inner parts. To be used in original struts only."

Funderar på om det är något mer som man ska byta när man ändå ska byta dämpare. Fjäderbenslagren är fint rostiga, kanske är lika bra att byta även dem? Diverse bussningar kanske?
Last edited by fuzzion on 27 Jan 2008, 12:59, edited 1 time in total.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Priset på 5800:- kan inte avse prylar till 2.0 16V

Jag kommer upp i cirka 6300:- när jag kollar upp delarna i Tyskland.
Koni Sport, gula, justerbara fram, art-nr: 8610-1335Sport
Koni Sport, gula, bak, art-nr: 26-1626Sport
H&R Fjädrar 30 mm fram, art-nr: 29766

Man kan få FK "coilover-kit" för en lägre kostnad:
http://reichhard-motorsport.com/catalog ... ts_id=3130
Det är ju inte lätt att välja.. Men hur bra är då tex. FK?
För runt 7700:- får man ett komplett KW "coilover-kit" med bakre dämpare.

Hjälp :roll:
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

H&R samt gula koni vet jag funkar BRA på syrrans coupé.
Coilover låter lockande man kan ju justera mera då och även skruva bortsej [smilie=shocked.gif]
Värt att kolla fjäderkonstanter m.m
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

KW brukar liksom H&R göra bra grejer. FK gillas av vissa på engelska ClioSport-forumet. GAZ brukar dom inte gilla.
Men som vanligt... Alla kiten är gjorda för gatåka. Ska man ha något som funkar för bana & slalom bör man nog ha (betydligt) hårdare fjädrar än de som hänger med coiloverkiten.

Själv funderade jag redan förra året på GAZ från Roadster (som är ett lågprisalternativ). Beror på hur billigt jag skulle kunna få dem... Raidopowers K-Sport kit är också en variant att beakta. Emil åker med sådana (fast D2=samma) och är nöjd. Dock är de fjädrar som följde med standard för mjuka för banåka.
På GAZ och K-Sport kan man speca fjäderkonstanten själv. Måste fundera lite...

Vad engelsmännen säger ang FK och GAZ ska man kanske ta med en nypa salt. Om man ska generalisera lite har de en förmåga att sänka bilarna så mycket det går. Sedan klagar de på att det inte finns någon komfort när de åker på de extremt buckliga engelska småvägarna (B-roads). Man får ju varken komfort eller handling när man åker på bumpstoppen. :roll:
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

fuzzion wrote:Priset på 5800:- kan inte avse prylar till 2.0 16V

Jag kommer upp i cirka 6300:- när jag kollar upp delarna i Tyskland.
Koni Sport, gula, justerbara fram, art-nr: 8610-1335Sport
Koni Sport, gula, bak, art-nr: 26-1626Sport
H&R Fjädrar 30 mm fram, art-nr: 29766

Man kan få FK "coilover-kit" för en lägre kostnad:
http://reichhard-motorsport.com/catalog ... ts_id=3130
Det är ju inte lätt att välja.. Men hur bra är då tex. FK?
För runt 7700:- får man ett komplett KW "coilover-kit" med bakre dämpare.

Hjälp :roll:
Kolla med Tim, han bör väl vara duktig å insatt på detta när han gett sig in på att starta eget. Innan jag gav Ärtan nya fjädrar å dämpare funderade jag på detta:

SACHS - Väghållningssatser

Heta däck, glödande bromsar, ylande motorer - motorsporten kräver extrem teknik. Start, kurva, chikan, omkörning, målraka - spännande moment för förare och åskådare. Sedan årstionden hör Sachs hemma i motorsportens värld - våra framgångar bevisar detta om och om igen. Världen bästa tävlingsförare förlitar sig på hightech-komponenter från sachs oavsett om det gäller standardvagns-racing, rally, rallycross eller Formula 1. Varannan poäng i F1-cirkusen togs under 2002 med produkter från Sachs Race Engineering.

Motorsportteknik i vardagen:
Sachs Performance

Bara det bästa är gott nog - talesättet gäller i högsta grad bilars väghållning. Du som vill ha topprestanda på väg till arbetet eller i vardagskörningen skaffar Sachs Performance. Vi erbjuder motorsportteknik som ger dig en fantastisk upplevelse på vägen. Våra specialister har utvecklat sitt kunnande för din skull. Det borgar för yppersta kvalitet, tillförlitlighet och hållbarhet. Du och dina passagerare kommer att älska motorsportkänslan.

Säkrare, längre, hårdare

När bilen är utrustad med sachs Performance Set kör du säkrare. Hamnar du i en svår situation är vägegenskaperna betydligt bättre genom sänkningen och den lägre tyngdpunkten. Dessutom är fastare dämpning i förening med kortare fjädringsväg ett stort plus för körglädjen. Sachs Performance Set sänker din bil med 30-45 mm och ger en sportig dämpning kombinerad med bibehållen komfort. Allt med Sachs-kvalitet.

4 vinnare

Det kompletta paketet för dig som vill ha motorsportskänsla; fyra sportstötdämpare plus fjädrar i ett set. Passformen är perfekt och körglädjen märker du direkt. Sachs Performance sportstötdämpare finns redan individuellt anpassade till 240 olika bilmodeller - alla testade på tävlingsbanan!

Resultat i minsta detalj

Vår innovativa tätnings- och kolvteknik, som reducerar friktion och slitage, fungerar perfekt i det fördolda. Självklart dämpad med beprövad tävligsolja. Kolvstången är härdad och hårdförkrommad - som sig bör inom motorsporttekniken.


Det finns på Autoexperten, och i Göteborg har du 15% rabatt. Jag undersökte aldrig detta alternativ i detalj, men kör dom med Sachs inom motorsporten, så lär det knappast vara dåliga grejor. Kanske värt att undersöka? Good Luck!

Såga fjäderben är nog avancerad kirurgi om man kan få tag på prylar som är bra och kompletta och inte kräver såna ingrepp. Jag bytte fjäderbenslagren samtidigt, och det visade sig att dom var slut. Köpte billigt av Benny på AutoFrance.
Lycka till Fuzzion, vilket alternativ det än blir. Smart att kolla runt lite innan.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Tack för alla råd :)

Hur är det med tävlingsfjädrar? Blir det problem med bilprovningen?
Risk att det blir för hårda fjädrar?
Öhlins har en del att välja på.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

bilprovningen bryr sig bara om att fjädrarna håller sig kvar i skålarna inte om deras hårdhet
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Där ser man! Har du några bra tips på hur jag skall välja fjädrar?
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Post Reply