RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY, Till salu nytt projekt.

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Håller på att löda ihop mitt MS, har satt ihop stimulatorn och börjat löda ihop Ms, har hunnit testa av ingående signaler och börjat med dom utgående, och än så länge verkar det funka...Känns tämligen enkelt att sätta ihop ,då det finns bra manualer,sedan har instrumentarna på jobbet en riktigt påkostad lödstation [smilie=icon_up.gif]
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Jaha! är "stimulatorn" anpassad till dej :lol: Jag trodde du lödde på simulatorn :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

[smilie=icon_up.gif]
Jobba på jobba på :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Dennis wrote:Jaha! är "stimulatorn" anpassad till dej :lol: Jag trodde du lödde på simulatorn :wink:
Ja konstigt är det men simulatorn heter stimulator,kanske för man blir stimulerad när man löder den :?: ..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Nu är Megasquirtet ihoplött och provat mot stimulatorn,med rätt funktion..
Sedan har jag hämtat en F7P morot som skall användas tillfälligt i år. kommer köras med orginalstyrbox till att börja med, sedan skall jag leka lite med mitt MSII..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Börjat fixa lite med clio motorn ,har matchportat insug och grenrör, och nu ligger insug på jobbet och inväntar blästring..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tony wrote:Nu är Megasquirtet ihoplött och provat mot stimulatorn,med rätt funktion..
Sedan har jag hämtat en F7P morot som skall användas tillfälligt i år. kommer köras med orginalstyrbox till att börja med, sedan skall jag leka lite med mitt MSII..
F7P morot :lol: Ja Tony, du kan väl inte bara vara kanin på nätterna... :lol:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Hur mycket jobb är det att skicka ner en f7p motor? är den skapligt bolt on eller måste du bygga egna motorfästen?
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tumic wrote:Hur mycket jobb är det att skicka ner en f7p motor? är den skapligt bolt on eller måste du bygga egna motorfästen?
det är helt bolt on, tar samma fästen som sitter till orginalmotorn..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

3 olika byxrör till 2olika motorer.. vilket skulle ni använt ?? jag vet vilket jag skall använda, dom 2st till vänster är till F7P men olika bilmodeller..
Image
dom 2 F7p rören
Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

hade nog kört på det till vänster ser ut att vara rakast (iaf på bild :D )
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mange wrote:hade nog kört på det till vänster ser ut att vara rakast (iaf på bild :D )
ja det är det, det i mitten är mycket sämre trots att det är till samma motortyp så jag tror att 19 16v bilarna andas bättre...(dvs det är det till vänster) med tanke på hur rören ser ut på en clio,det som inte syns är att clio röret är tillplattat på ena sidan så det blir ännu sämre.. det till höger är ett gte rör verkar bättre än clio,förutom anslutningen som är mindre..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Vilken ENORM skillnad det är på F7p i clio och 19.
*Annat insugningsrör
*Annat gasspjäll (lika stora men annat fäste för luftfilter)
*flyttad tomgångsmotor
*Annat svänghjul
*Annat termostathus
*Annat ojetråg
*annan oljepickup då clio har ca 2cm lägre oljetråg (inte lika djupt)
*sämre byxrör på clio
*inget plastskydd på insugsröret på 19 ? (finns inga fästen på mitt)

Det är vad jag kommit fram till än så länge. har även kommit på att svänghjulet från clio F7p är ett lättat R5 gte svänghjul
Och har även kommit fram till att det är en F7P från R19 ,med svänghjul från clio (då det är lättat, det är inte 19) man skall ha om man skall bygga i en gte,och jag har en från clio

[smilie=mad2.gif] [smilie=mad2.gif] men det får gå ändå..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Det var ju inge roligt, jag hade hem ett byxrör grupp n tror jag det var från sam, men lämnade tillbaka kändes inte som att det var värt pengarna, hade nu funderingar på att bygga eget avgassystem, men om det från r 19 är bättre så kanske man skall nöja sig med ett sådant och sedan jobba sig bakåt ifrån det?

När räknar du med att få i motorn?
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

motorn kan stoppas i när jag gjort lite mindre rostlagningar i motorutrymmet, och lackat det..skall börja med det inom en snar framtid..

Hur stor skillnad var det mellan orginal och grupp N ?? jag tror det kan bli svårt att få dit ett 19 rör,det ser ju ut som det krävs att det finns en böj på clio för att passa?? vet inte vad det kan vara,men jag får se hur det passar i gte.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply