Kamremsbyte senic 01 1,6

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Micke A
Posts: 22
Joined: 04 Sep 2007, 12:04
Location: väddö

Kamremsbyte senic 01 1,6

Post by Micke A »

Jag håller på att byta kamrem på min senic 1,6 med dubbla kamaxlar,
Vad jag förstår av verkstads handboken så ska man kunna låsa fast veven med bulten som man skruvar in i blocket, men på min värkar den bra gå mot en stoppklack, men man kan vrida den tillbaka.
Ska det vara så?
Finns det något noll läges märke på svänghjulet så man kan kolla att allt stämmer?
På min så har jag det lösa vevaxeldrevet så där finns det igen märkning,så man känner sig lite osäker att man gör rätt.
Mikael Andersson
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Post by ior69 »

Hej! Har du specialverktyget monterat i den demonterande pluggen så är det bara att veven skall ligga emot det.
Det går att vrida veven bakläges men det skall du inte göra.
Har du specialverktyget monterat till kammarna??
Det finns ingen märkning på dreven.
Det finns ingen nolla på svänghjulet.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
Micke A
Posts: 22
Joined: 04 Sep 2007, 12:04
Location: väddö

Post by Micke A »

Ja jag har verktyget för kamen och urtagningarn ligger vågrätt och verktyget sitter där,så det är nog ok.
Vertygen är hem gjorda med dom har använt dom förut .
Är det någon som vet måtten på orginalvektygen till vevaxeln,hur långt in det ska och diametern längst ut på verktyget
Mikael Andersson
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Post by ior69 »

Ja kan kolla det på måndag.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
Micke A
Posts: 22
Joined: 04 Sep 2007, 12:04
Location: väddö

Post by Micke A »

Det vore snällt om du vill göra det ,så ska jag göra egna verktyg så man slipper låna nästa gång.
Nu är iallfall kamremsbytet klart på gummans bil,men det var ganska trångt att komma åt en del bultar.
Tack för svaren på frågorna.
Mikael Andersson
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

annars kan du skruva ur tändstiftet närmst kamremen och släppa ner en lång svetstråd och sen vevar du upp kolven tills den är i ÖD sen markerar du det på svetstråden med en penna i linje med gjutningen på insuget det fungerar åxå då ser du om veven har rört sig...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
Post Reply