Clio 1.8 16v -1992-Tumic Inrednings montering

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Nu är det fotat o klart lägger in dom senare under kvällen nu gårr jag bara runt och har skallbank över vilken färg bilen ska bli..
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Då jag inte får fram några synliga bilder här så hänvisar jag till: http://www.garaget.org/?car=38920

Kan även tilläga att jag köpte ett clio grupp N extractor grenrör idag :D
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Varit långtids sjuk och inte rört en skruv på bilen på väldigt länge, har omvärderat läget lite och beslutat mig för att bygga en sleeper. totalt orginal på utsidan bortsätt från 17" fälgar och framlyktorna. men en 200hk rova under motorn, och så mycke godis runt om (fjädring, bromsar med mera som ekonomin tillåter) Väntar nu på svar om en ny motor eller om jag skall bygga en egen.
Bilen är klar för att blåsas färg på men han som skall blåsa på färgen har tyvärr varit sjuk han med så blir väl någon gång i januari.
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Tjena!

Roligt att läsa om ditt projekt när ens egen är helt avstannat.

Får jag fråga vad som är gjort med spisen för att få ut 200hk?
Mattias Nordenström - Nordenström Racing
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Norden wrote:Tjena!

Roligt att läsa om ditt projekt när ens egen är helt avstannat.

Får jag fråga vad som är gjort med spisen för att få ut 200hk?
Kul att det uppskattas än så är ingenting gjort åt motorn då jag står i valet och kvalet om jag ska byta motor eller renovera den jag har. Renoverar jag den jag har blir det nog 2.0l kolvar, enem kammar, portad topp, cup chippet sedan hur jag ska gjöra med bränsle biten har jag inte bestämt mig än. men när motorn är klar skall den in på motornord i bänken så dom får ratta lite på soppa och tändning.
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Köpte nu idag en färdig motor var enklast och billigast så.

lite spec på motorn:
Haltech sprut
Wössner kolvar
Vassare kammar
Portad topp med ändrade ventil vinklar
Lättat svänghjul

Nu skall jag bara se över hur jag skall gjöra med växellådan för att få den att hålla ihop.
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

I England kör de med megane coupens låda med runt 200+ hästar så den borde väl hålla för dig med? Den klarar höga varv bra men är lite sämre på låga med högt vrid.. JC5-051 tror jag den heter.. annars är det lådan från clio 172 cup. Vanliga 172an har nämligen elektronisk hastighetsgivare
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
PV
Posts: 53
Joined: 27 Apr 2006, 08:28
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Post by PV »

Såg annonsen på motorn och kan bara säga att det verkar vara ett riktigt bra köp! Riktigt billigt för de grejerna plus haltech.

En JC5 låda borde hålla hyfsat men hur är det egentligen med lådorna som sitter på Volvo T4? M56 heter de på Volvo-språk och enligt denna tråden verkar det som de skulle kunna passa: http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... hp?t=10438

De lär hålla utan problem i alla fall, T4:an har 300Nm original och lådorna verkar hålla bra även om de är trimmade rejält.

Lite overkill kanske men är ju skönt att vara på den säkra sidan :)

Lycka till!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

PV wrote:Såg annonsen på motorn och kan bara säga att det verkar vara ett riktigt bra köp! Riktigt billigt för de grejerna plus haltech.

En JC5 låda borde hålla hyfsat men hur är det egentligen med lådorna som sitter på Volvo T4? M56 heter de på Volvo-språk och enligt denna tråden verkar det som de skulle kunna passa: http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... hp?t=10438

De lär hålla utan problem i alla fall, T4:an har 300Nm original och lådorna verkar hålla bra även om de är trimmade rejält.

Lite overkill kanske men är ju skönt att vara på den säkra sidan :)

Lycka till!
det verkar ju som om det passar lite,varstans..frågan är om F8 och F9 har samma fäste till lådan borde vara så.om då volvos M56 passar så har renaults PK6 samma bultdelning och även den passar ,då renault 1,9dci har M56 i volvo och PK6 i renault..
och om F8 har samma fäste som F9 borde alla andra F block ha samma fäste åxå.. vore roligt att åka 6växlat i femman 120 vid 2000varv 8)..(måste trimma hårt då) om det är så varför kör inte cliosport 172hk med pk6.(F block den åxå). är den för slö för lådan,då det bara verkar som turbo bilarna och v6 har den.. lr hade dom ingen drevsats som fukade med en högvarvig motor med lite vrid...(ja om man jämför med turbo motorerna)lr var det overkill med 6växlat i den.. man behöver väl inte åka högt varvtal om man inte skall axxa...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Mest troligt är pk6an dyrare att tillverka och clio anses vara en högvarvig sportbil :D

Tror inte du behöver trimma så hårt för att ha pk6 i 5an, räcker med att köra på 1-3 och 6an :lol:

För clion kan det nog vara trevligt med pk6an från vel satis 2.0T
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

PV wrote:Såg annonsen på motorn och kan bara säga att det verkar vara ett riktigt bra köp! Riktigt billigt för de grejerna plus haltech.

En JC5 låda borde hålla hyfsat men hur är det egentligen med lådorna som sitter på Volvo T4? M56 heter de på Volvo-språk och enligt denna tråden verkar det som de skulle kunna passa: http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... hp?t=10438

De lär hålla utan problem i alla fall, T4:an har 300Nm original och lådorna verkar hålla bra även om de är trimmade rejält.

Lite overkill kanske men är ju skönt att vara på den säkra sidan :)

Lycka till!
Skall sätta mig att kolla runt lite på skrotarna det tråkiga är att en skrot ofta vill ha guld och gröna skogar för liknande delar. Motorn vart lite dyrare än angivet pris men det käns fortfarande bra då bara sprutet kostar 15....
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
PV
Posts: 53
Joined: 27 Apr 2006, 08:28
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Post by PV »

Tumic wrote: Skall sätta mig att kolla runt lite på skrotarna det tråkiga är att en skrot ofta vill ha guld och gröna skogar för liknande delar. Motorn vart lite dyrare än angivet pris men det käns fortfarande bra då bara sprutet kostar 15....
Skrotarna är ju inte billiga längre tyvärr :(

Haltech är ju riktigt bra att ha, har du koll på hur det funkar?
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

nej är inte så insatt i den biten, vet bara att motorn är mappad och klar för 98 octan. hittade faktiskt en m56 låda på blocket för 3500 men det är ju bra om det är samma fästen på lådorna? lär ju åkam ed en låda som håller samt drivknutar med mera.
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tumic wrote:nej är inte så insatt i den biten, vet bara att motorn är mappad och klar för 98 octan. hittade faktiskt en m56 låda på blocket för 3500 men det är ju bra om det är samma fästen på lådorna? lär ju åkam ed en låda som håller samt drivknutar med mera.
kollade på bilder på en M56 låda ser inte ut att stämma ett dugg,ja inte mycket iallafall då tex startmotor sitter i framkant på motorn,(finns visst renault med startmotorn där åxå såg det ut som,kan ju vara när det är volvo motor.)men det är ju möjligt att hålbilder är liknande , finns inga hål uppe på lådan som clion har..finns hål men inte liknande.. allt går ju fixa men det blir nog inte så lätt..
http://image.fbt.se/global/images/image ... &width=650
Last edited by Tony on 17 Jan 2008, 17:34, edited 2 times in total.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Joakim16v wrote:I England kör de med megane coupens låda med runt 200+ hästar så den borde väl hålla för dig med? Den klarar höga varv bra men är lite sämre på låga med högt vrid.. JC5-051 tror jag den heter.. annars är det lådan från clio 172 cup. Vanliga 172an har nämligen elektronisk hastighetsgivare
Hittade en låta från megané nu men den heter JC5 053, kan det vara den?
vart erbjuden och köpa en låda av killen jag köpte motorn av med 17.000 för en låda var mer än vad jag mäktade med , så jag måste leta billigare alternativ :(
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Post Reply