Clio 1.8 16v -1992-Tumic Inrednings montering
Moderator: Forumpolisen
Då jag inte får fram några synliga bilder här så hänvisar jag till: http://www.garaget.org/?car=38920
Kan även tilläga att jag köpte ett clio grupp N extractor grenrör idag
Kan även tilläga att jag köpte ett clio grupp N extractor grenrör idag
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Varit långtids sjuk och inte rört en skruv på bilen på väldigt länge, har omvärderat läget lite och beslutat mig för att bygga en sleeper. totalt orginal på utsidan bortsätt från 17" fälgar och framlyktorna. men en 200hk rova under motorn, och så mycke godis runt om (fjädring, bromsar med mera som ekonomin tillåter) Väntar nu på svar om en ny motor eller om jag skall bygga en egen.
Bilen är klar för att blåsas färg på men han som skall blåsa på färgen har tyvärr varit sjuk han med så blir väl någon gång i januari.
Bilen är klar för att blåsas färg på men han som skall blåsa på färgen har tyvärr varit sjuk han med så blir väl någon gång i januari.
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Kul att det uppskattas än så är ingenting gjort åt motorn då jag står i valet och kvalet om jag ska byta motor eller renovera den jag har. Renoverar jag den jag har blir det nog 2.0l kolvar, enem kammar, portad topp, cup chippet sedan hur jag ska gjöra med bränsle biten har jag inte bestämt mig än. men när motorn är klar skall den in på motornord i bänken så dom får ratta lite på soppa och tändning.Norden wrote:Tjena!
Roligt att läsa om ditt projekt när ens egen är helt avstannat.
Får jag fråga vad som är gjort med spisen för att få ut 200hk?
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Köpte nu idag en färdig motor var enklast och billigast så.
lite spec på motorn:
Haltech sprut
Wössner kolvar
Vassare kammar
Portad topp med ändrade ventil vinklar
Lättat svänghjul
Nu skall jag bara se över hur jag skall gjöra med växellådan för att få den att hålla ihop.
lite spec på motorn:
Haltech sprut
Wössner kolvar
Vassare kammar
Portad topp med ändrade ventil vinklar
Lättat svänghjul
Nu skall jag bara se över hur jag skall gjöra med växellådan för att få den att hålla ihop.
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
I England kör de med megane coupens låda med runt 200+ hästar så den borde väl hålla för dig med? Den klarar höga varv bra men är lite sämre på låga med högt vrid.. JC5-051 tror jag den heter.. annars är det lådan från clio 172 cup. Vanliga 172an har nämligen elektronisk hastighetsgivare
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Såg annonsen på motorn och kan bara säga att det verkar vara ett riktigt bra köp! Riktigt billigt för de grejerna plus haltech.
En JC5 låda borde hålla hyfsat men hur är det egentligen med lådorna som sitter på Volvo T4? M56 heter de på Volvo-språk och enligt denna tråden verkar det som de skulle kunna passa: http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... hp?t=10438
De lär hålla utan problem i alla fall, T4:an har 300Nm original och lådorna verkar hålla bra även om de är trimmade rejält.
Lite overkill kanske men är ju skönt att vara på den säkra sidan
Lycka till!
En JC5 låda borde hålla hyfsat men hur är det egentligen med lådorna som sitter på Volvo T4? M56 heter de på Volvo-språk och enligt denna tråden verkar det som de skulle kunna passa: http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... hp?t=10438
De lär hålla utan problem i alla fall, T4:an har 300Nm original och lådorna verkar hålla bra även om de är trimmade rejält.
Lite overkill kanske men är ju skönt att vara på den säkra sidan
Lycka till!
det verkar ju som om det passar lite,varstans..frågan är om F8 och F9 har samma fäste till lådan borde vara så.om då volvos M56 passar så har renaults PK6 samma bultdelning och även den passar ,då renault 1,9dci har M56 i volvo och PK6 i renault..PV wrote:Såg annonsen på motorn och kan bara säga att det verkar vara ett riktigt bra köp! Riktigt billigt för de grejerna plus haltech.
En JC5 låda borde hålla hyfsat men hur är det egentligen med lådorna som sitter på Volvo T4? M56 heter de på Volvo-språk och enligt denna tråden verkar det som de skulle kunna passa: http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... hp?t=10438
De lär hålla utan problem i alla fall, T4:an har 300Nm original och lådorna verkar hålla bra även om de är trimmade rejält.
Lite overkill kanske men är ju skönt att vara på den säkra sidan
Lycka till!
och om F8 har samma fäste som F9 borde alla andra F block ha samma fäste åxå.. vore roligt att åka 6växlat i femman 120 vid 2000varv ..(måste trimma hårt då) om det är så varför kör inte cliosport 172hk med pk6.(F block den åxå). är den för slö för lådan,då det bara verkar som turbo bilarna och v6 har den.. lr hade dom ingen drevsats som fukade med en högvarvig motor med lite vrid...(ja om man jämför med turbo motorerna)lr var det overkill med 6växlat i den.. man behöver väl inte åka högt varvtal om man inte skall axxa...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Mest troligt är pk6an dyrare att tillverka och clio anses vara en högvarvig sportbil
Tror inte du behöver trimma så hårt för att ha pk6 i 5an, räcker med att köra på 1-3 och 6an
För clion kan det nog vara trevligt med pk6an från vel satis 2.0T
Tror inte du behöver trimma så hårt för att ha pk6 i 5an, räcker med att köra på 1-3 och 6an
För clion kan det nog vara trevligt med pk6an från vel satis 2.0T
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Skall sätta mig att kolla runt lite på skrotarna det tråkiga är att en skrot ofta vill ha guld och gröna skogar för liknande delar. Motorn vart lite dyrare än angivet pris men det käns fortfarande bra då bara sprutet kostar 15....PV wrote:Såg annonsen på motorn och kan bara säga att det verkar vara ett riktigt bra köp! Riktigt billigt för de grejerna plus haltech.
En JC5 låda borde hålla hyfsat men hur är det egentligen med lådorna som sitter på Volvo T4? M56 heter de på Volvo-språk och enligt denna tråden verkar det som de skulle kunna passa: http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... hp?t=10438
De lär hålla utan problem i alla fall, T4:an har 300Nm original och lådorna verkar hålla bra även om de är trimmade rejält.
Lite overkill kanske men är ju skönt att vara på den säkra sidan
Lycka till!
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Skrotarna är ju inte billiga längre tyvärrTumic wrote: Skall sätta mig att kolla runt lite på skrotarna det tråkiga är att en skrot ofta vill ha guld och gröna skogar för liknande delar. Motorn vart lite dyrare än angivet pris men det käns fortfarande bra då bara sprutet kostar 15....
Haltech är ju riktigt bra att ha, har du koll på hur det funkar?
nej är inte så insatt i den biten, vet bara att motorn är mappad och klar för 98 octan. hittade faktiskt en m56 låda på blocket för 3500 men det är ju bra om det är samma fästen på lådorna? lär ju åkam ed en låda som håller samt drivknutar med mera.
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
kollade på bilder på en M56 låda ser inte ut att stämma ett dugg,ja inte mycket iallafall då tex startmotor sitter i framkant på motorn,(finns visst renault med startmotorn där åxå såg det ut som,kan ju vara när det är volvo motor.)men det är ju möjligt att hålbilder är liknande , finns inga hål uppe på lådan som clion har..finns hål men inte liknande.. allt går ju fixa men det blir nog inte så lätt..Tumic wrote:nej är inte så insatt i den biten, vet bara att motorn är mappad och klar för 98 octan. hittade faktiskt en m56 låda på blocket för 3500 men det är ju bra om det är samma fästen på lådorna? lär ju åkam ed en låda som håller samt drivknutar med mera.
http://image.fbt.se/global/images/image ... &width=650
Last edited by Tony on 17 Jan 2008, 17:34, edited 2 times in total.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Hittade en låta från megané nu men den heter JC5 053, kan det vara den?Joakim16v wrote:I England kör de med megane coupens låda med runt 200+ hästar så den borde väl hålla för dig med? Den klarar höga varv bra men är lite sämre på låga med högt vrid.. JC5-051 tror jag den heter.. annars är det lådan från clio 172 cup. Vanliga 172an har nämligen elektronisk hastighetsgivare
vart erbjuden och köpa en låda av killen jag köpte motorn av med 17.000 för en låda var mer än vad jag mäktade med , så jag måste leta billigare alternativ
Jesse Westerlund
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Timrå
Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99