motorbyte?
Moderator: Forumpolisen
motorbyte?
jag har kört sönder blockpackningen på min 1,6 16v och funderar på att lägga i en 2,0 16v och då kommer min fråga om det är möjligt utan att bygga om halva bilen. en megane kombi -oo
krister alfsson
Bilen är väl helbilsgodkänd?
Om den är det så är det kört, enklare att skaffa en annan bil med de rätta grejorna på med en gång.
Hårda ord, men så är verkligheten.
Om den är det så är det kört, enklare att skaffa en annan bil med de rätta grejorna på med en gång.
Hårda ord, men så är verkligheten.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
somsagt allt går men jag tror att det kostar mer än det smakar om du med din tidigare fråga medar att du skall spara elektronikdelen (eller delar av den) så tror jag inte på det. bytet sker nog enklast genom att byta allt. men jag skulle nog köpa en 2.0 istället det blir nog billigare.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
om du bytar hela framvagnen, kylare, motor, kablage, boxar, instrumentbräda mm. så kommer det fungera.
vad som sedan händer vid bilprovningen är att dem eventuellt fattar misstanke och då måste du byta tillbaka allt igen.
det är ett ganska omfattande arbete.....
och eftersom miltalet på din bil är lagrad i din orginalbox, så fattar dem nog ganska snart att det är något lurt.
OM inte du kan köra med orginalbox och piggyback-sprut på den nya motorn. Det skulle klart fungera, bara o bulta dit motorpaketet tuta o se glad ut samtidigt som tripmätaren stämmer
Men vad sedan sbp säger är ju klart en annan femma.. eller tvåa
vad som sedan händer vid bilprovningen är att dem eventuellt fattar misstanke och då måste du byta tillbaka allt igen.
det är ett ganska omfattande arbete.....
och eftersom miltalet på din bil är lagrad i din orginalbox, så fattar dem nog ganska snart att det är något lurt.
OM inte du kan köra med orginalbox och piggyback-sprut på den nya motorn. Det skulle klart fungera, bara o bulta dit motorpaketet tuta o se glad ut samtidigt som tripmätaren stämmer
Men vad sedan sbp säger är ju klart en annan femma.. eller tvåa
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
säkert ingen här som försökt byta..dessutom är det inte säkert att bilprovningen lr någon annan ser skillnaden lr tänker på det.. svårast är att få elektroniken rätt.. det är väl olika motorfamiljer så du måste nog ha allt från 2,0 motorn,,bästa är att hitta en på skroten så man kan plocka allt ifrån..n bromsarna kan kvitta, bilen blir inte tyngre..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
kvittar väl får inte köra fortare än 110 oavsett om du har 1000hk lr 45hk..fuzzion wrote:det är väl inte bara tyngden? det är väl förhållandet till effekten också?
kör du samma hastighet efter motorbyte behöver man inte större bromsar..en större motor sliter inte mer på bromsarna
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen