motorbyte?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
krille72
Posts: 4
Joined: 06 Jan 2008, 17:36
Location: Motala

motorbyte?

Post by krille72 »

jag har kört sönder blockpackningen på min 1,6 16v och funderar på att lägga i en 2,0 16v och då kommer min fråga om det är möjligt utan att bygga om halva bilen. en megane kombi -oo
krister alfsson
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Inget är omöjligt.

Men bytar du datorboxen så måste du ntingen programmera om den så den stödjer startspärrar osv.

Lättast är om du hittar en krockad 2.0 16v bil, tar hela framvagnen,instrumentbräda och kablage.

Men då blir det att bygga om "halva bilen". :(
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
krille72
Posts: 4
Joined: 06 Jan 2008, 17:36
Location: Motala

Post by krille72 »

tackar kan jag använda mitt sprut som jag har med min box
krister alfsson
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Om du skall göra en sådan omfattande uppdatering så får du ta hela paketet från en annan bil ( motor, spridare, box och kanske delar av elsystem)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
krille72
Posts: 4
Joined: 06 Jan 2008, 17:36
Location: Motala

Post by krille72 »

jag hade tänkte flytta med piskan till boxen men hoppas på att slippa bara att släppa ner motor och koppla in
krister alfsson
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

även bromsarna måste tas från 2.0 16V
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Bilen är väl helbilsgodkänd?
Om den är det så är det kört, enklare att skaffa en annan bil med de rätta grejorna på med en gång.
Hårda ord, men så är verkligheten. :(
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
krille72
Posts: 4
Joined: 06 Jan 2008, 17:36
Location: Motala

Post by krille72 »

om man trivs i bilen och man inte vill byta så kan man ju uppdatera bilen man har. helbilsgodkänd eller inte, om den är det så mer problem att lösa men inget är omöjligt
krister alfsson
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

krille72 wrote:om man trivs i bilen och man inte vill byta så kan man ju uppdatera bilen man har. helbilsgodkänd eller inte, om den är det så mer problem att lösa men inget är omöjligt
Teoretiskt går det, men ingen som har lyckats vad jag vet.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

somsagt allt går men jag tror att det kostar mer än det smakar 8) om du med din tidigare fråga medar att du skall spara elektronikdelen (eller delar av den) så tror jag inte på det. bytet sker nog enklast genom att byta allt. men jag skulle nog köpa en 2.0 istället det blir nog billigare.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

om du bytar hela framvagnen, kylare, motor, kablage, boxar, instrumentbräda mm. så kommer det fungera.

vad som sedan händer vid bilprovningen är att dem eventuellt fattar misstanke och då måste du byta tillbaka allt igen.

det är ett ganska omfattande arbete.....

och eftersom miltalet på din bil är lagrad i din orginalbox, så fattar dem nog ganska snart att det är något lurt.

OM inte du kan köra med orginalbox och piggyback-sprut på den nya motorn. Det skulle klart fungera, bara o bulta dit motorpaketet tuta o se glad ut samtidigt som tripmätaren stämmer :D

Men vad sedan sbp säger är ju klart en annan femma.. eller tvåa ;)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

säkert ingen här som försökt byta..dessutom är det inte säkert att bilprovningen lr någon annan ser skillnaden lr tänker på det.. svårast är att få elektroniken rätt.. det är väl olika motorfamiljer så du måste nog ha allt från 2,0 motorn,,bästa är att hitta en på skroten så man kan plocka allt ifrån..n bromsarna kan kvitta, bilen blir inte tyngre..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

det är väl inte bara tyngden? det är väl förhållandet till effekten också?
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

fuzzion wrote:det är väl inte bara tyngden? det är väl förhållandet till effekten också?
kvittar väl får inte köra fortare än 110 oavsett om du har 1000hk lr 45hk..
kör du samma hastighet efter motorbyte behöver man inte större bromsar..en större motor sliter inte mer på bromsarna
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply