Köpa hjullager på Biltema=dålig idé! Passade inte direkt...

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
andersw

Köpa hjullager på Biltema=dålig idé! Passade inte direkt...

Post by andersw »

Jag har en R5 gts -88 som jag behöver byta hjullager fram på då det ej gick igenom besiktning.
Så jag köpte mig ett hjullager på Feltema för 299:- (artnr. 74-042 tror jag) och idag plockade jag bort allt för att åka iväg och få det urpressat i det nya ipressat. Då såg vi ju att det var helt fel, det jag köpte var större än nuvarande. Alla R5 samt en Clio hade samma enligt katalogen men sen hittade jag det rätta på lokala tillbehörs-butiken och de hade även det stora, som enligt honom ej var till R5.
Kan det var aså att Biltema har felmärkta lager på hyllan? Fler som har upptäckt detta eller har jag egentligen en Clio som har klätt ut sig till R5 :roll:

Lokala butiken tog dessutom över 700 spänn för ett lager!
Har någon möjligtvis ett SKF-nummer eller dylikt att dela med sig av så kan jag köpa det på Momentum eller annan återfösäljare av lager, det lär ju bli billigare än 700:- iaf :shock:

*Jag sökte igenom forumet utan att hitta liknande problem*
Anders
Johan

Re: Köpa hjullager på Biltema=dålig idé! Passade inte direkt

Post by Johan »

andersw wrote:Jag har en R5 gts -88 som jag behöver byta hjullager fram på då det ej gick igenom besiktning.
Så jag köpte mig ett hjullager på Feltema för 299:- (artnr. 74-042 tror jag) och idag plockade jag bort allt för att åka iväg och få det urpressat i det nya ipressat. Då såg vi ju att det var helt fel, det jag köpte var större än nuvarande. Alla R5 samt en Clio hade samma enligt katalogen men sen hittade jag det rätta på lokala tillbehörs-butiken och de hade även det stora, som enligt honom ej var till R5.
Kan det var aså att Biltema har felmärkta lager på hyllan? Fler som har upptäckt detta eller har jag egentligen en Clio som har klätt ut sig till R5 :roll:

Lokala butiken tog dessutom över 700 spänn för ett lager!
Har någon möjligtvis ett SKF-nummer eller dylikt att dela med sig av så kan jag köpa det på Momentum eller annan återfösäljare av lager, det lär ju bli billigare än 700:- iaf :shock:

*Jag sökte igenom forumet utan att hitta liknande problem*
Ring till Benny på Autofrance 042-201620, nästa gång du behöver reservdelar till din Renault, bästa grejerna till bästa priset.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
andersw

Post by andersw »

Då slår jag honom en signal imorrn och ser om han kan skicka upp det inom kort.
Tack för tipset!
Anders
Bengt

Post by Bengt »

Det finns 2 olika ytterdiameter på hjullager de mindre är för äldre R5,clio med lilla mot, R19....Byter du spindel så kan du ha de större lagren bara bulta på. :wink:
andersw

Post by andersw »

Aha, på det viset. Det är bara lagret som skiljer de olika spindlarna åt då? Glömde bort att ringa naturligtvis :(
Får kolla om det går att hitta spindel av den modellen då, kanske får bli skroten och har man tur sitter ett dugligt lager i redan.
Anders
Bengt

Post by Bengt »

Ta från en R19 av 1996 års modell så har du srörre spindel :wink:
Post Reply