växellådsproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
soren
Posts: 4
Joined: 10 Nov 2007, 09:47
Location: Varberg

växellådsproblem

Post by soren »

Köpte en Laguna 04 1.9di som gått 8.800 mil. Har på ca 9 månader kört 4000 mil och för ca en månad sedan så uppstod ett vinande ljud på 1:ans växel. Varvade jag så blev oljudet värre. Försiktigt med gasen och oljudet försvann. Testade att varva igenom alla 6 växlar men kan bara få fram detta riktigt otäcka ljud på 1:an. Om jag frikopplade och varavade så försvann ljudet. Slutsats: oljudet måste komma från växellåda.

Körde in på 12000 mil service och påpekade detta. När dom kolla detta så upptäckte dom mässingsspån i växellådsoljan. Ahhhhhhhh
Dom misstänkte att någon s.k. synkring har slitits på onaturligt sätt. Deras ordination var byte av växelllåda -> +40.000 SEK !!!!!!!!!!!!!!!!
Jag frågade om det var ett känt problem. En växellåda ska inte betesig så här efter bara 3 år. Dom sade att det var inget de kände till...jo, det är klar att de inte har någon lust att på stående fot erkänna det.

Jag ringde en oberoende verkstad som jag känner och litar på och de sade också att om du har spån i oljan så är dt säkrast att byta/renovera lådan. Vilket som, det är j-gt dyra grejer.......

Är det någon här på forumet som upplevt något liknande? Och i så fall vad gjorde ni?
Sören Adamsson
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Vänd dig till Renault. Det fanns något problem med någon modell. Kom ej ihåg vilken. Men det borde ju gå på din försäkring annars.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
soren
Posts: 4
Joined: 10 Nov 2007, 09:47
Location: Varberg

Post by soren »

Jo, kollade försäkringen men den upphörde att täcka motorkostnader efter 10.000 mil. Bilen har nu rullet 12.000.
Så det som återstår är Renault. Ska vända mig till dem men det efter att ha tänkt igenom en bra formulering :)
Sören Adamsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

det går att fixa för < 30000 kr men det är ändå mycket...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
urbansson
Posts: 16
Joined: 29 Nov 2007, 00:40
Location: Göteborg

Post by urbansson »

men går det inte o köpa en begagnad växellåda på nån skrot då för under 30000?
Nima Forooghi - Mölndal

Renault espace 95- 24000 mil
kostade mig 2000kr =P
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

soren wrote:Jo, kollade försäkringen men den upphörde att täcka motorkostnader efter 10.000 mil. Bilen har nu rullet 12.000.
Så det som återstår är Renault. Ska vända mig till dem men det efter att ha tänkt igenom en bra formulering :)
Det är ju en 04a !!! Vänd dig till Renault och för ett jävla liv. Dom ska ju betala minst 75-50% eller liknande. Hos Volvia är motorförsäkringen upp til 15.000mil
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

urbansson wrote:men går det inte o köpa en begagnad växellåda på nån skrot då för under 30000?
jo det är ju det det gör...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
soren
Posts: 4
Joined: 10 Nov 2007, 09:47
Location: Varberg

Post by soren »

Tony wrote:
chh wrote:Det är ju en 04a !!! Vänd dig till Renault och för ett jävla liv. Dom ska ju betala minst 75-50% eller liknande. Hos Volvia är motorförsäkringen upp til 15.000mil.
Jag önskar du hade rätt, Christer, men det du säger ser ut gälla endast om man köper Volvo. Köper man en Renault hos en akutoriserad Volvo säljare gäller avtalet upp till 12.000 och köper man den privat så 10.000. Detta enligt Volvias villkor som jag har fått på min försäkring. Hade jag haft ett s.k. Tryggehetsavtal hade det gällt till 15.000 mil och det har jag inte då jag köpte den begagnad av en privatperson som hade den som tjänstebil fram till försäljning.
Så det blir nog att börja spara pengar till en dyr reparation...fast jag hoppas innerligt att jag har fel och att någon kan visa det...
Sören Adamsson
soren
Posts: 4
Joined: 10 Nov 2007, 09:47
Location: Varberg

Post by soren »

Tony wrote:det går att fixa för < 30000 kr men det är ändå mycket...
Du menar om man köper begangnad låda? Jag fick ett pris på en låda på 11.000 kr men den hade gått 44.000 mil och det känder inte aktuellt. Ska kolla vad det kan kosta att renvera en låda.

/Sören
Sören Adamsson
tak256
Posts: 143
Joined: 20 Feb 2003, 09:55
Location: Sweden

Post by tak256 »

det är bättre att lägga pengarna på en renovering än en beg då vet man att grejorna är ok har renoverat några sådana lådor det brukar hamna på mellan 12 till 20tusen beroende på vad som hänt
mer hästar ännumera åkkomfort Vel Satis 3.5 V6 Nisse Åberg veda
Post Reply