växellådsproblem
Moderator: Forumpolisen
växellådsproblem
Köpte en Laguna 04 1.9di som gått 8.800 mil. Har på ca 9 månader kört 4000 mil och för ca en månad sedan så uppstod ett vinande ljud på 1:ans växel. Varvade jag så blev oljudet värre. Försiktigt med gasen och oljudet försvann. Testade att varva igenom alla 6 växlar men kan bara få fram detta riktigt otäcka ljud på 1:an. Om jag frikopplade och varavade så försvann ljudet. Slutsats: oljudet måste komma från växellåda.
Körde in på 12000 mil service och påpekade detta. När dom kolla detta så upptäckte dom mässingsspån i växellådsoljan. Ahhhhhhhh
Dom misstänkte att någon s.k. synkring har slitits på onaturligt sätt. Deras ordination var byte av växelllåda -> +40.000 SEK !!!!!!!!!!!!!!!!
Jag frågade om det var ett känt problem. En växellåda ska inte betesig så här efter bara 3 år. Dom sade att det var inget de kände till...jo, det är klar att de inte har någon lust att på stående fot erkänna det.
Jag ringde en oberoende verkstad som jag känner och litar på och de sade också att om du har spån i oljan så är dt säkrast att byta/renovera lådan. Vilket som, det är j-gt dyra grejer.......
Är det någon här på forumet som upplevt något liknande? Och i så fall vad gjorde ni?
Körde in på 12000 mil service och påpekade detta. När dom kolla detta så upptäckte dom mässingsspån i växellådsoljan. Ahhhhhhhh
Dom misstänkte att någon s.k. synkring har slitits på onaturligt sätt. Deras ordination var byte av växelllåda -> +40.000 SEK !!!!!!!!!!!!!!!!
Jag frågade om det var ett känt problem. En växellåda ska inte betesig så här efter bara 3 år. Dom sade att det var inget de kände till...jo, det är klar att de inte har någon lust att på stående fot erkänna det.
Jag ringde en oberoende verkstad som jag känner och litar på och de sade också att om du har spån i oljan så är dt säkrast att byta/renovera lådan. Vilket som, det är j-gt dyra grejer.......
Är det någon här på forumet som upplevt något liknande? Och i så fall vad gjorde ni?
Sören Adamsson
Det är ju en 04a !!! Vänd dig till Renault och för ett jävla liv. Dom ska ju betala minst 75-50% eller liknande. Hos Volvia är motorförsäkringen upp til 15.000milsoren wrote:Jo, kollade försäkringen men den upphörde att täcka motorkostnader efter 10.000 mil. Bilen har nu rullet 12.000.
Så det som återstår är Renault. Ska vända mig till dem men det efter att ha tänkt igenom en bra formulering
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Jag önskar du hade rätt, Christer, men det du säger ser ut gälla endast om man köper Volvo. Köper man en Renault hos en akutoriserad Volvo säljare gäller avtalet upp till 12.000 och köper man den privat så 10.000. Detta enligt Volvias villkor som jag har fått på min försäkring. Hade jag haft ett s.k. Tryggehetsavtal hade det gällt till 15.000 mil och det har jag inte då jag köpte den begagnad av en privatperson som hade den som tjänstebil fram till försäljning.Tony wrote:chh wrote:Det är ju en 04a !!! Vänd dig till Renault och för ett jävla liv. Dom ska ju betala minst 75-50% eller liknande. Hos Volvia är motorförsäkringen upp til 15.000mil.
Så det blir nog att börja spara pengar till en dyr reparation...fast jag hoppas innerligt att jag har fel och att någon kan visa det...
Sören Adamsson