Mégane Coupé - bättre prestanda - vilka alternativ finns?
Moderator: Forumpolisen
Mégane Coupé - bättre prestanda - vilka alternativ finns?
Har en Mégane Coupé 1.6 16v (110 hk), sportavgassystem, öppet luftfilter Green Cotton. Inte missnöjd på något vis, men är nyfiken på vad man kan göra mera för att öka prestandan.
Chiptrimning - 10% mera hk till en kostnad av ca 4500 kr. Inte mycket effektökning, ca 11 hk mera. Sägs göra bilen mera bensinsnål också.
Fördel - nackdel? Dyra hk, kan det tyckas.
Vad finns det för andra alternativ?
Förklara gärna vad det går ut på, ni som sitter på kunskaperna.
Chiptrimning - 10% mera hk till en kostnad av ca 4500 kr. Inte mycket effektökning, ca 11 hk mera. Sägs göra bilen mera bensinsnål också.
Fördel - nackdel? Dyra hk, kan det tyckas.
Vad finns det för andra alternativ?
Förklara gärna vad det går ut på, ni som sitter på kunskaperna.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Man kan byta kamaxlar, insug, grenrör, skaffa en annan databox och mappa den.
Eller skaffa en F7R motor.
Eller skaffa en F7R motor.
Last edited by fuzzion on 13 Nov 2007, 13:30, edited 1 time in total.
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
chiptrimning är det enda alternativet du har kvar om du inte skall röra motorn,i ditt fall skulle jag satsat på ett unichip,det optimeras efter just din bil,inte någons annan som chipet gjordes efter,eftersom du bytt avgassystem och luftfilter skiljer sig det mot vad,standardbilen har..
http://www.tsmotor.com/dot5/index.php följ flikarna till unichip så finns mer info..lycka till.
http://www.tsmotor.com/dot5/index.php följ flikarna till unichip så finns mer info..lycka till.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Oj oj...nu snackar vi transplantation av hela härligheten eller åtminstone vissa delar. Det låter omständigt - och att vara utan bilen nån längre stund är ju påfestande. Vi är så beroende av varandrafuzzion wrote:Man kan byta kamaxlar, insug, grenrör, skaffa en annan databox och mappa den.
Eller skaffa en F7R motor.
Kanske billigare att köpa en fas1:a i så fall?
Menar du att den databoxen som jag har går att byta till nåt annat? Sitter en svart "klump" (plastbox) till höger bakom strålkastaren. Det har väl nåt med motorstyrningen att göra? Dum fråga Vad är mappa?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Tack för tips! Har skickat förfrågan till Trollspeed, så får vi se om det är nån idé att omsätta tanke till handling.Tony wrote:chiptrimning är det enda alternativet du har kvar om du inte skall röra motorn,i ditt fall skulle jag satsat på ett unichip,det optimeras efter just din bil,inte någons annan som chipet gjordes efter,eftersom du bytt avgassystem och luftfilter skiljer sig det mot vad,standardbilen har..
http://www.tsmotor.com/dot5/index.php följ flikarna till unichip så finns mer info..lycka till.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Här kan du läsa om mappning:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854
Så du är sugen på en piggare Mégane?
Finns det inte fas-2 Méganer med F7R motor? (F7R-714)
Man kan få en fas-1 Mégane med F7R motor väldigt billigt i dag :/
Om du skaffar Unichip så behöver du inte byta ut orginal databoxen (snarare en aluminumklump än plast, ofast märkt Siemens eller liknande) utan Unichip "tar över".
Jag har själv ett Unichip som bara ligger och väntar på montering, tänkte också höra med Trollspeed i så fall eftersom de ligger närmast.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854
Så du är sugen på en piggare Mégane?
Finns det inte fas-2 Méganer med F7R motor? (F7R-714)
Man kan få en fas-1 Mégane med F7R motor väldigt billigt i dag :/
Om du skaffar Unichip så behöver du inte byta ut orginal databoxen (snarare en aluminumklump än plast, ofast märkt Siemens eller liknande) utan Unichip "tar över".
Jag har själv ett Unichip som bara ligger och väntar på montering, tänkte också höra med Trollspeed i så fall eftersom de ligger närmast.
kmfdm wrote:Oj oj...nu snackar vi transplantation av hela härligheten eller åtminstone vissa delar. Det låter omständigt - och att vara utan bilen nån längre stund är ju påfestande. Vi är så beroende av varandrafuzzion wrote:Man kan byta kamaxlar, insug, grenrör, skaffa en annan databox och mappa den.
Eller skaffa en F7R motor.
Kanske billigare att köpa en fas1:a i så fall?
Menar du att den databoxen som jag har går att byta till nåt annat? Sitter en svart "klump" (plastbox) till höger bakom strålkastaren. Det har väl nåt med motorstyrningen att göra? Dum fråga Vad är mappa?
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Tack Fuzzion!
Informativ länk.
Jag har för mig att det är Trollspeed som jobbat med Steckas RS Clio-motor, så det finns ju hopp men det är en N7Q-motor, inte en liten Ärta-motor Har du tur så spränger du ljudvallen, eller åtminstone 180-200 hk. Fast du har väl annat lull som gör motorn roligare å piggare.
Jag tror faktiskt inte fas2:orna kom till Sverige med nån tuffare motor än 1.6 16v, har sett nån 2.0 IDE till salu, men annars så - givetsvis, jag kan ha fel..Såg i gamla papper från jobbet att det bara fanns 1,6 16v att beställa 2002, men det är ju egentligen fas3.
Klart jag är sugen på att göra mera med bilen!!! Efter sportluftfiltret kom på plats så låter hon som Fattar inte att en plastburk kan gömma såna röstresurser. Så, då kanske ett unichip skulle ge henne lite mera att imponera på matte med.
Informativ länk.
Jag har för mig att det är Trollspeed som jobbat med Steckas RS Clio-motor, så det finns ju hopp men det är en N7Q-motor, inte en liten Ärta-motor Har du tur så spränger du ljudvallen, eller åtminstone 180-200 hk. Fast du har väl annat lull som gör motorn roligare å piggare.
Jag tror faktiskt inte fas2:orna kom till Sverige med nån tuffare motor än 1.6 16v, har sett nån 2.0 IDE till salu, men annars så - givetsvis, jag kan ha fel..Såg i gamla papper från jobbet att det bara fanns 1,6 16v att beställa 2002, men det är ju egentligen fas3.
Klart jag är sugen på att göra mera med bilen!!! Efter sportluftfiltret kom på plats så låter hon som Fattar inte att en plastburk kan gömma såna röstresurser. Så, då kanske ett unichip skulle ge henne lite mera att imponera på matte med.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
ojda en chips diskussion
Som de flesta säkert redan vet så är det dyrt att trimma en sugmotor.
Ska man få ut effekt så måste man löpa linan ut (vassare kammar ställbara kamdrev, högre komp, portad topp större ventiler, extraktorgrenrör, ett öppnare avgassystem samt ett ställbart sprut).
Att chippa motorn ger ju en annan karaktär samt att man kanske höjer varvstoppet... detta tillsammans med ett öppnare avgassystem samt öppet luftfilter kan kanske ge 10 hk men det kostar
Att byta kammar och få ut 20 -30 hk tror jag är att ta i (om man inte samtidigt portar toppen och byter till större ventiler). Men grejen är att vill man hålla på för att få några extra hk så ska man göra det och inte lyssna på en tråkgubbe som mig men enligt min mening kan man ta detta med chippning med en nypa salt
en gammal gyllende regel är vl att ca 100 hk / Liter (motorvolym) är bra att få ut.... vill man ha ännu mer så kostar det
Som de flesta säkert redan vet så är det dyrt att trimma en sugmotor.
Ska man få ut effekt så måste man löpa linan ut (vassare kammar ställbara kamdrev, högre komp, portad topp större ventiler, extraktorgrenrör, ett öppnare avgassystem samt ett ställbart sprut).
Att chippa motorn ger ju en annan karaktär samt att man kanske höjer varvstoppet... detta tillsammans med ett öppnare avgassystem samt öppet luftfilter kan kanske ge 10 hk men det kostar
Att byta kammar och få ut 20 -30 hk tror jag är att ta i (om man inte samtidigt portar toppen och byter till större ventiler). Men grejen är att vill man hålla på för att få några extra hk så ska man göra det och inte lyssna på en tråkgubbe som mig men enligt min mening kan man ta detta med chippning med en nypa salt
en gammal gyllende regel är vl att ca 100 hk / Liter (motorvolym) är bra att få ut.... vill man ha ännu mer så kostar det
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Köper man en beg. bil så har man inte mycket att välja på när det gäller prestanda. Det som finns under motorhuven får man på köpet Lite roligare kan det säkert bli med chippad bil, och det är ev. så långt som jag är beredd att sträcka mig. Man kan ju i så fall lika gärna köpa nåt värre redan från början - tex en Clio Sport eller Mégane Sport än att investera i nya motordelar som höjer effekten 20-30 hk. Gissar att en sån investering landar på betydligt mera än en chiptrimning - och så kommer arbetskostnad därtill
Ärtan blir aldrig ett fartmonster, men kan man transplantera en flygmotor på 2200 hk till en Twingo, så finns det möjligheter att skrämma upp Ärtan lite till också...Får svar från Trollspeed nästa vecka
Ärtan blir aldrig ett fartmonster, men kan man transplantera en flygmotor på 2200 hk till en Twingo, så finns det möjligheter att skrämma upp Ärtan lite till också...Får svar från Trollspeed nästa vecka
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Fast sedan är ju en bil från -98 och nyare helbilsgodtjänd och det sätter effektivt käppar i hjulen för att vara kreativ om man skall vara laglydig och veta med säkerhet att man kommer igenom bilprovningen.Joakim16v wrote:Annars är ju F7R från meganen rent plug'n'play i din, det är nog billigaste sättet att få effekt i den..
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det är väl synd att man inte kan få allt Enklare att köpa en fas1 om man nu vill ha en sån motor, men jag tycker inte fas1:orna är lika fina. Smaksak Då får man försöka göra det plånboken tillåter, utan att göra för stora ingrepp. Byta bil är inte heller aktuellt.Joakim16v wrote:Annars är ju F7R från meganen rent plug'n'play i din, det är nog billigaste sättet att få effekt i den..
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.