Mégane Coupé - bättre prestanda - vilka alternativ finns?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Mégane Coupé - bättre prestanda - vilka alternativ finns?

Post by kmfdm »

Har en Mégane Coupé 1.6 16v (110 hk), sportavgassystem, öppet luftfilter Green Cotton. Inte missnöjd på något vis, men är nyfiken på vad man kan göra mera för att öka prestandan.

Chiptrimning - 10% mera hk till en kostnad av ca 4500 kr. Inte mycket effektökning, ca 11 hk mera. Sägs göra bilen mera bensinsnål också.
Fördel - nackdel? Dyra hk, kan det tyckas.

Vad finns det för andra alternativ?
Förklara gärna vad det går ut på, ni som sitter på kunskaperna.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Man kan byta kamaxlar, insug, grenrör, skaffa en annan databox och mappa den.
Eller skaffa en F7R motor.
Last edited by fuzzion on 13 Nov 2007, 13:30, edited 1 time in total.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

chiptrimning är det enda alternativet du har kvar om du inte skall röra motorn,i ditt fall skulle jag satsat på ett unichip,det optimeras efter just din bil,inte någons annan som chipet gjordes efter,eftersom du bytt avgassystem och luftfilter skiljer sig det mot vad,standardbilen har..
http://www.tsmotor.com/dot5/index.php följ flikarna till unichip så finns mer info..lycka till.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

fuzzion wrote:Man kan byta kamaxlar, insug, grenrör, skaffa en annan databox och mappa den.
Eller skaffa en F7R motor.
Oj oj...nu snackar vi transplantation av hela härligheten :lol: eller åtminstone vissa delar. Det låter omständigt - och att vara utan bilen nån längre stund är ju påfestande. Vi är så beroende av varandra :P
Kanske billigare att köpa en fas1:a i så fall?
Menar du att den databoxen som jag har går att byta till nåt annat? Sitter en svart "klump" (plastbox) till höger bakom strålkastaren. Det har väl nåt med motorstyrningen att göra? Dum fråga :oops: Vad är mappa?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tony wrote:chiptrimning är det enda alternativet du har kvar om du inte skall röra motorn,i ditt fall skulle jag satsat på ett unichip,det optimeras efter just din bil,inte någons annan som chipet gjordes efter,eftersom du bytt avgassystem och luftfilter skiljer sig det mot vad,standardbilen har..
http://www.tsmotor.com/dot5/index.php följ flikarna till unichip så finns mer info..lycka till.
Tack för tips! Har skickat förfrågan till Trollspeed, så får vi se om det är nån idé att omsätta tanke till handling.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Här kan du läsa om mappning:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854
:)

Så du är sugen på en piggare Mégane? :)
Finns det inte fas-2 Méganer med F7R motor? (F7R-714)

Man kan få en fas-1 Mégane med F7R motor väldigt billigt i dag :/

Om du skaffar Unichip så behöver du inte byta ut orginal databoxen (snarare en aluminumklump än plast, ofast märkt Siemens eller liknande) utan Unichip "tar över".
Jag har själv ett Unichip som bara ligger och väntar på montering, tänkte också höra med Trollspeed i så fall eftersom de ligger närmast.
kmfdm wrote:
fuzzion wrote:Man kan byta kamaxlar, insug, grenrör, skaffa en annan databox och mappa den.
Eller skaffa en F7R motor.
Oj oj...nu snackar vi transplantation av hela härligheten :lol: eller åtminstone vissa delar. Det låter omständigt - och att vara utan bilen nån längre stund är ju påfestande. Vi är så beroende av varandra :P
Kanske billigare att köpa en fas1:a i så fall?
Menar du att den databoxen som jag har går att byta till nåt annat? Sitter en svart "klump" (plastbox) till höger bakom strålkastaren. Det har väl nåt med motorstyrningen att göra? Dum fråga :oops: Vad är mappa?
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tack Fuzzion!
Informativ länk.
Jag har för mig att det är Trollspeed som jobbat med Steckas RS Clio-motor, så det finns ju hopp :lol: men det är en N7Q-motor, inte en liten Ärta-motor :oops: Har du tur så spränger du ljudvallen, eller åtminstone 180-200 hk. Fast du har väl annat lull som gör motorn roligare å piggare.
Jag tror faktiskt inte fas2:orna kom till Sverige med nån tuffare motor än 1.6 16v, har sett nån 2.0 IDE till salu, men annars så - givetsvis, jag kan ha fel..Såg i gamla papper från jobbet att det bara fanns 1,6 16v att beställa 2002, men det är ju egentligen fas3.

Klart jag är sugen på att göra mera med bilen!!! Efter sportluftfiltret kom på plats så låter hon som :twisted: :shock: 8) Fattar inte att en plastburk kan gömma såna röstresurser. Så, då kanske ett unichip skulle ge henne lite mera att imponera på matte med.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Jag har ett chip från itsfun inmonterat det gick på 2500 har
jag för mig.
Ger ca 10hkr mer,plus halvsats supersprint avgassystem på nu.
Tänkt ev fixa kamen med då ger det ca 20,30hkr till sägs det.
Bilen är en clio 1,6 16v 05a.
John Ignell Enviken
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

ojda en chips diskussion 8)

Som de flesta säkert redan vet så är det dyrt att trimma en sugmotor.
Ska man få ut effekt så måste man löpa linan ut (vassare kammar ställbara kamdrev, högre komp, portad topp större ventiler, extraktorgrenrör, ett öppnare avgassystem samt ett ställbart sprut).
Att chippa motorn ger ju en annan karaktär samt att man kanske höjer varvstoppet... detta tillsammans med ett öppnare avgassystem samt öppet luftfilter kan kanske ge 10 hk men det kostar 8)
Att byta kammar och få ut 20 -30 hk tror jag är att ta i (om man inte samtidigt portar toppen och byter till större ventiler). Men grejen är att vill man hålla på för att få några extra hk så ska man göra det och inte lyssna på en tråkgubbe som mig 8) men enligt min mening kan man ta detta med chippning med en nypa salt :D
en gammal gyllende regel är vl att ca 100 hk / Liter (motorvolym) är bra att få ut.... vill man ha ännu mer så kostar det 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Köper man en beg. bil så har man inte mycket att välja på när det gäller prestanda. Det som finns under motorhuven får man på köpet :lol: Lite roligare kan det säkert bli med chippad bil, och det är ev. så långt som jag är beredd att sträcka mig. Man kan ju i så fall lika gärna köpa nåt värre redan från början - tex en Clio Sport eller Mégane Sport än att investera i nya motordelar som höjer effekten 20-30 hk. Gissar att en sån investering landar på betydligt mera än en chiptrimning - och så kommer arbetskostnad därtill :shock:

Ärtan blir aldrig ett fartmonster, men kan man transplantera en flygmotor på 2200 hk till en Twingo, så finns det möjligheter att skrämma upp Ärtan lite till också...Får svar från Trollspeed nästa vecka :)
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Annars är ju F7R från meganen rent plug'n'play i din, det är nog billigaste sättet att få effekt i den..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Joakim16v wrote:Annars är ju F7R från meganen rent plug'n'play i din, det är nog billigaste sättet att få effekt i den..
Fast sedan är ju en bil från -98 och nyare helbilsgodtjänd och det sätter effektivt käppar i hjulen för att vara kreativ om man skall vara laglydig och veta med säkerhet att man kommer igenom bilprovningen. :(
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

aj fan :evil:

är inte van vid så nya bilar :lol:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Joakim16v wrote:Annars är ju F7R från meganen rent plug'n'play i din, det är nog billigaste sättet att få effekt i den..
Det är väl synd att man inte kan få allt :D Enklare att köpa en fas1 om man nu vill ha en sån motor, men jag tycker inte fas1:orna är lika fina. Smaksak :) Då får man försöka göra det plånboken tillåter, utan att göra för stora ingrepp. Byta bil är inte heller aktuellt.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Post Reply