Torkararmar, Megane -01 – dum fråga?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hafskajak
Posts: 28
Joined: 11 Apr 2007, 16:45
Location: Göteborg

Torkararmar, Megane -01 – dum fråga?

Post by hafskajak »

Undrar hur man får av torkararmarna (kombi= både bak och fram) på min Megane -01. Ser inget att skruva på. Skall man bända loss dem från en räfflad axel, eller? Tänkte måla om med riktig lack (2K, högtemp.); typiskt med rost på sådana delar...

Frågan känns lite pinsam, men jag hoppas ändå på välvilliga svar.
:oops:
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Det brukar sitta en M8 mutter under en plastbit.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
hafskajak
Posts: 28
Joined: 11 Apr 2007, 16:45
Location: Göteborg

Post by hafskajak »

Plastbitarna hittade. Tack, för hjälpen! Såg inte efter tillräckligt noga...

Följdfråga: Finns det något ickeförstörande sätt att ta bort den yttre ledade delen av torkararmen. Det verkar vara en nit som fungerar som gångjärn...

(vill gärna lackera plåtdelarna för sig; plast tål inte så hög värme)
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Intressant! Berätta gärna hur du gjorde. Mina torkararmar har börjat få "patina" också, och först tänkte jag helt sonika köpa nya. Men varför inte lacka om dem? Är det bara 2K färg som duger? Lycka till!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
hafskajak
Posts: 28
Joined: 11 Apr 2007, 16:45
Location: Göteborg

Post by hafskajak »

Bara 2K som duger? Nej, det är nog att ta i. Men jag råkar ha tillgång till div. kasserade provmaterial på mitt jobb:-) samt sprututrustning och box för mindre detaljer. Får se vad som finns tillgängligt på hyllan när det blir aktuellt...

Vill gärna slippa göra om jobbet med avmontering, blästring etc. etc. så därför försöker jag ta det bästa jag kan hitta. Kanske även med en matt klarlack utanpå.

2K-material har oftast bättre kemikaliebeständighet (typ spolarvätska) än 1K. I båda fallen gäller det högtemperaturhärdande material (typ 140 C) så det är inget som är åtkomligt för gemene man. Är nog hyfsat bra med vanliga 2K-lacker från Standox, Glasurit etc. som används på lackeringsverkstäder.
Post Reply