Trimma R19 16v -92

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
toxiz
Posts: 30
Joined: 23 Jul 2007, 20:07
Location: Orsa

Trimma R19 16v -92

Post by toxiz »

Nån som har nå tips hur man kan på ett eklet sätt eller ett svårt trimma en r19? skulle vara kul och prova eftersom att jag aldrig har gjort nått sånt.
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Det är väl en F7P-motor i en sådan? Prova google, det finns nog en del att hitta. Att trimma den blir nog inte så billigt.

Ett par tips:
http://www.retro-renault.com
http://www.f7power.com
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Bästa sättet är att börja med att slänga ur motorn och stoppa i en F7R från clio williams/megane, det är dock dyrt..

Vill man göra det billigare kan man portmatcha insug och grenrör omt toppen skaffa annat avgassystem, plocka bort katen (dock olagligt, måste finnas vid besiktning), sportluftfilter (insats eller öppet), efter detta kan det vara lönt med chip
Vill man fortsätta kan man balansera vev/koppling, lätta och balansera svänghjulet och balansera kolvar/kolvstakar.

Ska man fortsätta ytterligare finns det andra kammar, man kan sätta dit individuella spjällhus och eftermarknadssprut.. man kan även byta till större ventiler för att få ut mer från kammar mm..

alla dessa modifieringar ger dock mer på en 2.0a från megane eller clio williams. vill du ha mer info om att trimma f7p/f7r kan jag rekommendera www.retro-renault.com och www.renaultsportsclub.com
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jag tycker man skall man lägga lite tid på toppen,det är den som reglerar hur mycket luft/bränsle motorn får och att avgaserna kommer ut.. så en topplocksrenovering med inslipade ventiler/ventilsäten portmatchning och andra kammar tillsammans med extraktorrör och annat luftfilter+ unichip så har man gjort en del effekt...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
toxiz
Posts: 30
Joined: 23 Jul 2007, 20:07
Location: Orsa

Post by toxiz »

Tony wrote:Jag tycker man skall man lägga lite tid på toppen,det är den som reglerar hur mycket luft/bränsle motorn får och att avgaserna kommer ut.. så en topplocksrenovering med inslipade ventiler/ventilsäten portmatchning och andra kammar tillsammans med extraktorrör och annat luftfilter+ unichip så har man gjort en del effekt...
ja jag har 2,5 tums avgassys ifrån katten, öppet luftfilter, bilen är sänkt. det jag är intersserad av är nog ett chip. undrar om någon vet vad det kan gå på och vart det finns någon i dalarna där jag bor som sysslar med sådant? samt vart man kan få tag i extraktorrör?
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Hej pröva med att gå in på its fun.com eller om det är se.
dom har chip från 3000kr monterat o klart.
jag har det i min clio 1.6 16v 05a det ger ca 10%mer hkr. :o
John Ignell Enviken
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Portmatchning är bra att göra innan för att få upp flödet i toppen, då ger chippningen dessutom mer..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

mycket pengar för lite hk, 300 spänn för nått som ger mellan 5-8 hk, bättre att lägga ut 5 och beställa kammar ifrån k-tec
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

För att få ut det mesta av kammarna är det ändå bra att mappa den efteråt..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Gäller att hitta en firma som man kan lita på också samt man vet kan sina saker med!
Kanske finns någon i klubben som kan vara behjälplig med montering,inställningar med? :D
John Ignell Enviken
toxiz
Posts: 30
Joined: 23 Jul 2007, 20:07
Location: Orsa

Post by toxiz »

john wrote:Gäller att hitta en firma som man kan lita på också samt man vet kan sina saker med!
Kanske finns någon i klubben som kan vara behjälplig med montering,inställningar med? :D
ja allt det här låter väldigt bra men det är klart det är mkt pengar och jobb för så lite hk ökning. hade ju varit bättre om man hade haft en turbo. har funderat på turbo konventering men det är lite dåligt med plats för det under huven :P
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

ja det är ju det!
men nu har ju renault fixat en clio med turbo i motorn så det måste ju gå att få en sådan på plats kanske? :)
John Ignell Enviken
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

john wrote:ja det är ju det!
men nu har ju renault fixat en clio med turbo i motorn så det måste ju gå att få en sådan på plats kanske? :)
1,2l 100hk är det i turbomotorn,knappast någon effektökning från det han har,
man kan ta en b18ft om man vill ha turbo,det verkar dom flesta göra om dom vill ha turbo...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

1.2an finns väl bara i twingo trodde jag? bbperformance tuning har ju stoppat ner turbo i en clio 1.8 16v så då borde det ju finnas plats i 19en.. deras kit ger över 250 hp men kostar i runda slängar 50k..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
toxiz
Posts: 30
Joined: 23 Jul 2007, 20:07
Location: Orsa

Post by toxiz »

Joakim16v wrote:1.2an finns väl bara i twingo trodde jag? bbperformance tuning har ju stoppat ner turbo i en clio 1.8 16v så då borde det ju finnas plats i 19en.. deras kit ger över 250 hp men kostar i runda slängar 50k..
ja det var ju som hittat :P hehe nej men det är då på tok för dyrt.. får väl nöja mig med min 140 hk :P . men Tack för alla tips och råd..
Post Reply